شکست «حضور حماسی رئیسی در نیویورک»؛ ابراهیم در حاشیه

حوادث پس از قتل مهسا امینی و تظاهرات اعتراضی مردم ضربه‌ای کاری به برنامه قهرمان‌سازی از رئیس دولت سیزدهم در نیویورک وارد کرده است

ضرورت حضور برخی از این افراد در چنین سفری مشخص نیست و سوابق آن‌ها در سپاه پاسداران، به‌عنوان گروه تروریستی تحت تحریم دولت آمریکا، مسئله‌ساز است - خبر‌آنلاین

تصاویر منتشرشده از همراهان ابراهیم رئیسی در سفر به نیویورک خبرساز شده‌اند؛ از طرفی با توجه‌ به حوادث این روزها در ایران، عملا برنامه حماسه‌سازی از حضور ابراهیم در نیویورک با شکست مواجه شده است و تیم سیاسی و فرهنگی او در ایران و خارج از ایران گرفتار حاشیه شده‌اند.

در حالی‌ که تیم رسانه‌ای دولت از روزها قبل در مورد محدود بودن تعداد همراهان رئیسی تبلیغ می‌کرد، حالا انتشار تصاویری از داخل هواپیما و همچنین هیئت همراه در لحظه ورود به نیویورک مشخص کرد که در کنار تیم سیاسی ابراهیم رئیسی شامل غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و علی باقری، معاون سیاسی، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری و وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، چهره‌های دیگری نیز او را همراهی کرده‌اند که به نظر می‌رسد قرار است در قالب تیم مستندساز و فرهنگی این سفر فعالیت کنند؛ چهره‌هایی که انتشار نامشان حالا حواشی زیادی به همراه داشته است؛ چرا که ضرورت حضور برخی از این افراد در چنین سفری مشخص نیست و سوابق آن‌ها در سپاه پاسداران، به‌عنوان گروه تروریستی تحت تحریم دولت آمریکا، مسئله‌ساز است.

حامد عسگری، شاعر موسوم به «ارزشی»، از جمله نام‌هایی است که انتشار تصاویر حضورش در نیویورک میان اهالی فرهنگ جنجال به پا کرد؛ شاعری که پای ثابت جلسات شعرخوانی بیت رهبر جمهوری اسلامی است و شاعر سرودهای انقلابی شناخته می‌شود.

مسئله حضور این شاعر حکومتی حتی صدای سایر شاعران وابسته به حکومت را نیز در آورد و آن‌ها با اعتراض به اینکه «مگر رئیسی به جلسه ادبی می‌رود»، دلیل حضور عسگری را پاداش فعالیت برای ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی دانستند. اما برخی از دوستان این شاعر هم این احتمال را مطرح کردند که به دلیل نزدیکی عسگری با مدیران موسسه فرهنگی اوج، حضور او خواسته تیم مستندساز و به‌ قصد همکاری در نوشتن سناریو یا متن مستند بوده است. این احتمال هم وجود دارد که حضور او کمک به نگارش متن سخنرانی ابراهیم رئیسی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی خانعلی‌زاده دیگر چهره پرحاشیه همراه ابراهیم رئیسی ا‌ست؛ مجری برنامه «بدون توقف» صداوسیما که خود را پژوهشگر مطالعات امنیت بین‌الملل و آینده‌پژوه معرفی می‌کند. او از جمله چهره‌هایی ا‌ست که در رسانه‌های حکومتی به‌عنوان چهره‌ جوان رسانه‌ای جبهه انقلاب شناخته می‌شود. مناظره‌های خانعلی‌زاده با افرادی مانند صادق زیباکلام او را به یکی از مخالفان سرسخت توافق برجام تبدیل کرد و همین موضوع دستمایه اعتراض اهالی رسانه شد که چرا برای این سفر که بخشی از هدف آن احیای توافق برجام است، از چهره‌های ضدتوافق استفاده شده است.

افشای حضور خانعلی‌زاده در تیم مسافر نیویورک میان فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب اختلاف ایجاد کرده است؛ چرا که در میان خود، چهره‌های باسابقه و دارای مقبولیت و توانایی بیشتری را می‌شناسند که به‌زعم آن‌ها در این سفر بیشتر به کار هیئت ایرانی می‌آمدند.

علی نادری نیز از دیگر همراهان ابراهیم رئیسی ا‌ست؛ مدیرعامل خبرگزاری ایرنا؛ جوان ۳۹ساله‌ای که در عرض چهار سال گذشته، در بدنه جبهه نیروهای موسوم انقلاب پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کرد. تهیه‌کنندگی و سردبیری برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا»، سمت معاونت تولید شبکه افق، انتصاب به عنوان مسئول امور رسانه‌ای دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری و مدیرکلی روابط‌عمومی قوه قضاییه سکوی پرتاب نادری برای رسیدن به سمت مدیریت خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

علی نادری را از مشاوران اصلی و امین ابراهیم رئیسی می‌دانند که از انتخابات ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، بخشی از برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای او را برعهده داشت. او با تهیه‌ برنامه جنجالی «جهان‌آرا»، ضمن برگزاری میزگردهای مختلف، در تخریب دولت حسن روحانی سهم مهمی داشت؛ تا جایی که در یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌هایش‌، شهین‌دخت مولاوردی در اعتراض به توهین و اطلاعات خلاف واقع این برنامه، وسط پخش برنامه، استودیو را ترک کرد.

اما چالش‌برانگیزترین چهره تیم به‌ظاهر فرهنگی همراه ابراهیم رئیسی علی صدرنیا، مدیر ارتباطات و رسانه سازمان اوج است؛ سازمانی که با وابستگی به سپاه پاسداران، بازوی فرهنگی نهادهای امنیتی است و با رانت گسترده اطلاعاتی و مالی توانسته است به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های سینمایی ایران تبدیل شود. ساخت فیلم‌هایی که در خدمت اهداف سیاسی و امنیتی نظام‌اند، موسسه اوج را در میان اهالی فرهنگ در جایگاه ماشین پروپاگاندای نیروهای امنیتی قرار داده است.

صدرنیا که خود را مستندساز می‌خواند، با برنامه طنز «دکتر سلام» فرصتی برای تخریب گسترده نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در دوران دولت روحانی فراهم آورد؛ برنامه‌ای که تحسین مقام‌های امنیتی و سیاسی جناح تندرو نظام را در پی داشت و حتی در جشن یک‌ سالگی آن، از محسن رضایی تا حمید رسایی و بسیاری از چهره‌های سیاسی حضور داشتند.

نکته‌ای که ترکیب تیم به‌ظاهر مستندساز همراه رئیسی را در کانون توجه قرار داد، آن است که عسگری، خانعلی‌زاده، نادری و صدرنیا همگی در کنار دیگر فعالیت‌های خود، در توییتر نیز چهره‌های شناخته‌شده جبهه انقلاب‌اند. برخی از چهره‌های توییتری در این باره نوشته‌اند: «به نظر می‌رسد باور حلقه‌ مشاوران رسانه‌ای ابراهیم رئیسی آن است که باید روی موج‌سازی تبلیغی در فضای مجازی متمرکز شوند و به همین جهت به‌جای همراهی تیم حرفه‌ای خبری به دنبال چهره‌های جوان انقلابی‌‌اند که به‌اصطلاح اهالی فضای مجازی فالوئربالا محسوب می‌شوند.»

هرچند آنچه اعتراض دیگر کاربران را در پی داشت، اقدام دولت آمریکا در صدور ویزا برای چهره‌هایی ا‌ست که در سوابق فعالیت خود بارها علیه اصول بدیهی حقوق بشر توییت زده‌اند و آمریکاستیزی و حقوق بشرستیزی پای ثابت نوشته‌هایشان است؛ هرچند هیئتی که به نظر، وظیفه دارد از سفر ابراهیم رئیسی افسانه اقتدار و پیروزی بسازد و این سفر را به حماسه‌ای برای جمهوری اسلامی بدل کند، حالا خود حاشیه‌ساز شده و جنبه ضدحقوق بشری رئیس‌جمهوری را که به اعدام هزاران ایرانی و فعالیت‌های ضد حقوق بشری متهم است، تقویت کرده است.

در این میان، حوادث پس از قتل مهسا امینی و تظاهرات اعتراضی مردم هم ضربه‌ای کاری به برنامه قهرمان‌سازی از رئیس دولت سیزدهم در نیویورک وارد کرده است؛ به طوری که حتی از «یاران توییتری» او در این سفر هم برای تقویت و تبلیغ انعکاس حضور او کاری بر نمی‌آید.