آمریکا: مجمع عمومی سازمان ملل در پیشرفت توافق هسته‌ای ایران تاثیری ندارد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: احیای برجام مستلزم آمادگی و جدیت ایران است

سالیوان همچنین تاکید کرد که واشنگتن برای از سرگیری پایبندی هر دو طرف به این توافق آمادگی دارد - SAUL LOEB / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر)، تاکید کرد که ایالات متحده انتظار ندارد طی مجمع عمومی این هفته سازمان ملل متحد، در احیای توافق هسته‌ای ایران پیشرفتی حاصل شود.

به گزارش رویترز، او درباره مذاکرات هسته‌ای به منظور احیای برجام، به خبرنگاران گفت: «من انتظار پیشرفت در نیویورک را ندارم. اگر ایران در اجرای تعهدات خود و پذیرش آن‌ها آماده و جدی باشد، می‌توانیم توافقی داشته باشیم.»

سالیوان همچنین تاکید کرد که واشنگتن برای از سرگیری پایبندی هر دو طرف به این توافق آمادگی دارد.

در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی متوقف مانده، روز چهارشنبه قرار است هم ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران و هم جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سازمان ملل سخنرانی کنند. این هم‌زمانی باعث شد عده‌ای این گمانه‌زنی را مطرح کنند که ممکن است کلید حل مذاکرات در نیویورک باشد و رئیسی و بایدن با هم دیدار کنند. با این حال، رئیسی در گفت‌وگویی که چند روز پیش از سفرش به آمریکا منتشر شد، اعلام کرد که قصد ندارد با رئیس‌جمهوری آمریکا ملاقات کند و چنین کاری را بیهوده می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در آن گفت‌وگو، ادعا کرد که حکومت ایران برای امضای یک «توافق خوب» آماده است، اما دولت آمریکا باید برای ماندن در برجام تضمین دهد.

علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد حکومت ایران، و انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌‌شنبه در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با هم دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار، تنها ساعتی بعد از گفت‌وگوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری حکومت ایران، در نیویورک انجام شد.

محور مذاکرات رئیس‌جمهوری فرانسه با رئیسی برنامه اتمی حکومت ایران و مذاکرات احیای برجام عنوان شد.

وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه، پیش از این دیدار، تاکید کرده بود که هیچ پیشنهاد بهتری در اختیار حکومت ایران قرار نخواهد گرفت و مقام‌های ایرانی باید تصمیم بگیرند.

دیدارهای روز سه‌شنبه مقام‌های ارشد حکومت ایران با مقام‌های اروپایی در حالی انجام شد که بسیاری از تحلیلگران باور دارند دست‌کم تا چند ماه دیگر، یعنی تا زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا، مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران هیچ پیشرفت مشخصی نخواهد داشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک به‌صراحت گفت که انتظار ندارد در جریان دیدارها و گفت‌وگوها در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص مذاکرات احیای برجام با ایران هیچ پیشرفت مشخصی به‌دست بیاید.