امیر قطر: افغانستان نباید پایگاه تروریست‌ها شود

قطر از دو طرف توافق دوحه خواست به تعهدات خود عمل کنند

 امیر قطر: «من از تمام طرف های توافق دوحه می‌خواهم به تعهداتشان در قبال این توافق پایبند باشند و آن را اجرا کنند»-TIMOTHY A. CLARY / AFP

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در سخنرانی که روز سه‌شنبه، ۲۰ سپتامبر در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد کرد، از سازمان ملل متحد خواست اجازه ندهد افغانستان به پایگاه تروریست‌ها تبدیل شود. او همچنین از جهان خواست مانع از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان شوند.

 امیر قطر گفت: «من از تمام طرف‌های توافق دوحه می‌خواهم به تعهداتشان در قبال این توافق پایبند باشند و آن را اجرا کنند.»

 شیخ تمیم در این سخنرانی، بدون آنکه از گروه طالبان نامی ببرد، از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان اظهار نگرانی کرد. او همچنین خواستار تعمیم تمامی ارزش‌های حقوق بشری برای همه افغان‌ها به‌خصوص زنان و دختران، شد و حمایت خود را از تحصیل دختران در افغانستان اعلام کرد. او ضمنا حفظ جان غیرنظامیان در افغانستان را از جمله مسئولیت‌های دولت در این کشور برشمرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز بیستم سپتامبر در مقر این سازمان در نیویورک آغاز شد. انتظار می‌رود رهبران کشورهای دخیل در اوضاع افغانستان به خصوص همسایه‌های این کشور، بخشی از سخنرانی خود را به مسئله افغانستان اختصاص بدهند.

 قطر در ۱۰ سال گذشته میزبان دفتر نمایندگی طالبان بود. از این کشور به عنوان حامی نزدیک طالبان نیز یاد می‌شود. در ۱۰ سال گذشته، بیشتر مقام‌های طالبان که حالا در رژیم طالبان کرسی‌های مهمی به چنگ آورده‌اند، به قطر رفت‌وآمد داشته‌اند. قطر همچنین میزبان مذاکرات توافق تاریخی طالبان و آمریکا بود؛ این توافق که در فوریه ۲۰۲۰ حاصل شد، راه را برای خروج نیروهای ناتو از افغانستان هموار کرد؛ اما علاوه خروج ناتو، توافق دوحه شروط دیگری هم داشت که گروه طالبان هیچ وقت آن‌ها را اجرا نکردند.

طالبان در آن زمان تعهد کردند که با دولت افغانستان مذاکره کنند و یک دولت فراگیر در این کشور ایجاد شود. آنان همچنین قول دادند که خشونت‌ها بکاهند؛ اما پس از امضای توافق دوحه، حملات طالبان به نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر شد و در نبود حمایت ناتو از نیروهای افغان، طالبان به‌سرعت توانستند بخش‌های زیادی از افغانستان را تصرف کنند.

دولت قطر پس از سقوط دولت جمهوریت، همچنان رابطه خود را با طالبان مستحکم و قوی نگه داشت. این کشور هنوز در چالش‌هایی که یک سوی آن طالبان‌اند، به عنوان میانجی حضور دارد. در آخرین مورد، مقدمات آزادی مارک فریکس، شهروند آمریکایی، در ازای آزادی بشیر نورزی، بزرگ‌ترین قاچاقچی خاورمیانه، با میانجی‌گری قطر میسر شد. بشیر نورزی را تامین‌کننده مالی گروه طالبان می‌دانند.

قرار است صبح چهارشنبه به وقت نیویورک، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در مجمع سازمان ملل سخنرانی کند. انتظار می‌رود او در سخنرانی خود به مسائل افغانستان هم بپردازد.

بیشتر از جهان