خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای

جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته ای در اولویت است

آلن وایر، عضو انجمن جهان آینده و هماهنگ کننده گروه بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای. عکس از: اندیپندنت عربی

ائتلاف بین المللی سازمان های غیردولتی سازمان ملل متحد (سازمان های مردم نهاد) از چند روز بدین سو ابتکار عمل را آغاز کرده است که هدف از آن، تلاش برای کاهش زرادخانه های هسته ای در جهان است. این ائتلاف سعی دارد به منظور محافظت از محیط زیست و افزایش سرمایه گذاری در منابع انرژی تجدید پذیر، جامعه جهانی را تشویق به کاهش سرمایه گذاری در تأسیسات هسته ای کند.

در این کارزار، نمایندگان گروه بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای و شماری از سازمان های بین المللی شرکت دارند. سخنگوی این ائتلاف با اشاره با خطر گسترش روز افزون سلاح های هسته ای در جهان می گوید: "صنعت تسلیحات هسته ای تبدیل به یک مسابقه خطرناک و پرهزینه شده است و این روند، افزون بر این که خطر وقوع فاجعه های هسته ای را افزایش می دهد، محیط زیست را نیز به شدت آسیب پذیر می سازد.

طبق اطلاعات کارشناسان هسته ای، قرار است در ظرف ده سال آینده حدود 10 تریلیون دلار برای نوسازی زرادخانه های سلاح های هسته ای، تنها در 9 کشور از کشورهای جهان هزینه شود. در این میان، کشور نروژ با آن که در هر سال حدود 4 میلیارد دلار صرف تأسیسات هسته ای می کند، اکنون قصد دارد به منظور منع گسترش سلاح های هسته ای، از سرمایه گذاری بیشتر در زمینه ای تأسیسات هسته ای خودداری کند.

آلن وایر، عضو انجمن جهان آینده و هماهنگ کننده گروه بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای که در نشست اخیر حضور داشت، در مصاحبه با اندیپندنت عربی گفت: ما در تلاش برای منع گسترش سلاح های هسته ای در جهان هستیم اما در حال حاضر، به خاورمیانه توجهی بیشتری داریم، زیرا تشدید بحران های منطقه و کاهش تعهدات دولت ایران به توافقنامه هسته ای، خاورمیانه را در وضعیت دشواری قرار داده است. وی خاطر نشان کرد که هدف از تلاش های کنونی، جلوگیری از سرمایه گذاری بیشتر در عرصه تولید سلاح های هست ای بوده و همچنان سعی می شود تا زرادخانه های موجود نیز در آینده از تولید سلاح های هسته ای خودداری کنند.

خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای

آلن وایر، علاوه کرد که سازمان ملل متحد تصمیم دارد نشست ویژه را به منظور منع گسترش سلاح های هسته ای در خاورمیانه برگزار کند، قرار است این نشست از 18 تا 23 ماه نوامبر آینده در نیویورک برگزار شود.

وی گفت: استفاده از انرژی هسته ای، به صورت عموم ایرادی ندارد اما مشکل این جا است که حتی تأسیسات هسته ای غیر نظامی می تواند مشکل آفرین باشد و در مواردی از کنترل خارج شود، طوری که این حادثه در پاکستان اتفاق افتاد. شایان یاد آوری است که عمده ترین هدف نشست آینده جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح های هسته ای است و البته همین مسئله، محور اصلی برجام را نیز شکل می دهد.

در پیوند به بحران برنامه های هسته ای ایران، آلن وایر، گفت به رغم این که افزایش تحریم های ایالات متحده ممکن است ایران را وادار به کاهش بیشتر تعهدات به توافقنامه هسته ای کند، اما از آن جا که دولت ایران تا کنون تصمیم به خروج از برجام نگرفته و مانع بازرسی از تأسیسات هسته ای خود نمی شود، بنابر این، ایجاب می کند تا به آینده امیدواری بیشتر داشت.

در همین حال، آلن وایر، عقیده دارد که خروج ایالات متحده از برجام و تشدید تحریم ها بر دولت ایران، دست واشنگتن را از تلاش در گفت و گو ها کوتاه کرده است. البته شکی نیست که عقب نشینی ترامپ از توافق های بین المللی همچون توافق نامه هسته ای، توافق نامه پاریس و پیمان منع موشک ‌های هسته‌ ای میان ‌برد، اعتبار آمریکا را آسیب پذیر می کند و ممکن است ایرانی ها با همین نگرانی که شاید آمریکا بار دیگر نیز از توافق نامه خارج شود، از بازگشت به میز مذاکره خودداری کنند.

آلن وایر، در پیوند به برنامه های هسته ای کره شمالی، گفت آن چه برای عراق اتفاق افتاد، مایه نگرانی دایم کره شمالی است، زیرا پس از این که عراق برنامه های هسته ای خود را کنار گذاشت، مورد حمله قرار گرفت و به تباهی کشیده شد، شکی نیست که پیونگ یانگ پیوسته نگران همین سرنوشت است.

وایر، افزود: خروج ایالات متحده از برجام، اروپا را با دشواری های زیادی رو به رو کرد و شاید بتوان گفت واشنگتن با این اقدام به جای این که علیه ایران قرار گیرد، در کنار ایران قرار گرفت. البته کشورهای اروپایی بایستی تلاش های خود را ادامه دهند و بدانند که تنها با ترامپ برخورد نمی کنند و کنگره می تواند سرانجام نقش خود را ایفا کند.

به باور آلن وایر، بعید است که دولت ایران در صدد تولید بمب هسته ای شود، زیرا پیش از اتخاذ این اقدام، ایران بایستی از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خارج شود و خروج ایران از این پیمان، کشورهای دیگر را نیز تشویق به خروج از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای می کند و این مسئله می تواند جهان را با فاجعه بزرگی رو به رو کند.

در پیوند به موضوع جلوگیری از سرمایه گذاری در عرصه تولید سلاح های هسته ای، آلن وایر، گفت: متقاعد کردن کشورهای بزرگی همچون ایالات متحده و بریتانیا به توقف ساخت تأسیسات هسته ای جدید، کار بسیار دشواری است، بنابر این، ما سعی می کنیم این مسئله را از طریق تمام نهادهای ذیربط، به ویژه از طریق کنگره آمریکا پیگیری کنیم. تردیدی نیست که صنعت تولید جنگ افزارهای هسته ای، امروز به یکی از بزرگ ترین برنامه های اقتصادی در جهان تبدیل شده است و جلوگیری از توسعه این صنعت، مستلزم تلاش های زیادی می باشد، البته کاهش بودجه سلاح های هسته ای، می تواند نقش موثری در کاهش تدریجی این صنعت پرمخاطره داشته باشد. به طور مثال، در ماه فوریه گذشته، ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده از پیمان منع موشک ‌های هسته‌ ای میان ‌برد، خارج می شود، به محض انتشار این خبر، روسیه تصمیم گرفت تعهدات خود را به پیمان یاد شده کاهش دهد.

از سوی دیگر و پس از تصمیم کاخ سفید برای بیرون شدن از پیمان منع توسعه موشک های کروز، کنگره اعلام کرد که بودجه برنامه های توسعه سامانه های موشکی که پیمان منع توسعه موشک های کروز را نقض کند، تصویب نخواهد شد.

آلن گفت: خوشبختانه، ما در ایالات متحده تنها با ترامپ سر و کار نداریم بلکه بیشتر تلاش های ما از طریق کنگره اجرا می شود و اعضای کنگره با این مسئله، همسویی زیادی با ما دارند.

در همین راستا، سناتور ادوارد مارکی، رئیس هیئت گروه بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای اشتراک کننده در نشست، گفت: "زمانی که ایالات متحده از سایر کشورهای می خواهد تا میزان فعالیت های هسته ای نظامی خود را کاهش دهند، لازم است واشنگتن نیز دست به کاهش فعالیت های هسته ای نظامی بزند. بهتر است به جای این که میلیاردها دلار را صرف تولید سلاح های هسته کنیم که هیچ نقش مثبتی در تأمین امنیت ما ندارد، در تلاش برای حفاظت از منابع پر ارزش خود باشیم."

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia