ویکتوریا؛ ملکه‌ای که سبک عزاداری سلطنتی را باب کرد

ملکه ویکتوریا چهل سال پایانی عمرش را در عزای همسرش سیاه پوشید

ویکتوریا، ملکه شهیر تاریخ سلطنت در بریتانیا، به این مشهور است که با انتخاب رنگ سفید برای لباس عروسی، سبک لباس عروس را در دنیای مدرن تغییری اساسی و دائمی داد، اما به تاثیر او بر رسم و رسوم عزاداری کمتر توجه شده است.

ویکتوریا، ۶۳ سال و هفت ماه و دو روز بر امپراتوری بریتانیا سلطنت کرد. این دوران که «دوره ویکتوریایی» نامیده می‌شود، عصری از تغییرات عظیم اجتماعی، اقتصادی، و  و البته فرهنگی در بریتانیا بود.

سبک لباس پوشیدن بریتانیایی‌ها و سایر مردم دنیا در این دوره به شکل بنیادین تغییر کرد و یکی از عوامل آن، ملکه بریتانیا بود. او علاوه بر رایج کردن لباس سفید عروسی، لباس سوگواری سلطنتی، و به تبع آن، «مد سوگواری» را نیز جا انداخت.  ملکه خود سال‌ها برای همسر درگذشته‌اش سوگواری کرد و سیاهپوش ماند.

برای مراسم تشییع جنازه و تدفین پادشاه یا ملکه‌ای، از دیرباز رسم بر این بوده است که زنان خانواده سلطنتی تور یا روسری ظریفی برای پوشاندن سر و صورت خود به‌کار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رنگ سیاه از دیرباز رنگ سوگواری و عزاداری در اروپا بوده است و به مثابه نماد بصری غم و اندوه و برازندگی عمل می‌کند. در قرن نوزدهم، زمانی که عرف لباس عزاداری در جامعه حاکم شد، رنگ سیاه با غم و اندوه مترادف شد.

پوشش ملکه ویکتوریا شاید مشهورترین نمونه لباس‌های عزاداری باشد؛ او پس از مرگ همسرش، شاهزاده آلبرت، تا زمان مرگ خودش در سال ۱۹۰۱، چهل سال سیاه پوشید.

در عصر ویکتوریا، مراحل غم و اندوه با رنگ، پارچه و زیورآلات نشان داده می‌شد. بیوه‌ها یک سال لباس عزا می‌پوشیدند که شامل پوشیدن لباس‌هایی با پارچه‌های مشکی مات و پرهیز از زیورآلات یا جواهرات بود و یک روبند یا تور سیاه نیز بر چهره می‌افکندند. لباس‌های «نیمه عزا» در دوره پایانی سوگواری پوشیده می‌شد که طی آن، رنگ‌های ملایم و سایر پارچه‌ها به آرامی به کمد لباس‌های روزانه بازگردانده می‌شد.

ملکه مادر پس از مرگ مادرش، کنتس استراتمور در سال ۱۹۳۸، در سفری به فرانسه لباس سفید عزا به تن کرد. لباس‌های عزاداری سفید در میان ملکه‌های اروپایی قرون وسطی نیز رایج بود.

هنگامی که جورج ششم در سال ۱۹۵۲ درگذشت، شاهزاده الیزابت و فیلیپ در تور کنیا بودند. به محض ورود به فرودگاه هیترو، یک لباس سیاه تیره برای الیزابت به داخل هواپیما برده شد تا آن را به تن کند. از آن زمان به بعد، خانواده سلطنتی ملزم شده‌اند تا در سفرها همیشه لباس مشکی با خود داشته باشند تا در صورت وقوع مرگ در خانواده، لباس مناسب همراه خود داشته باشند.

ملکه ویکتوریا همچنین جواهراتی داشت که به یاد همسرش و دیگر اعضای فقید خانواده سلطنتی سفارش داده شده بودند. سنت به‌کارگیری جواهرات برای ادای احترام به اعضای از دست‌رفته خانواده، امروزه نیز ادامه دارد و نمونه‌هایی از آن را در مراسم‌های خاکسپاری فیلیپ و ملکه نیز شاهد بودیم.

در چنین مراسم‌هایی، زنان خاندان سلطنتی جواهرات الماس و مروارید، که هر دو سنگ‌هایی ارزشمند و بی‌رنگ‌اند و معمولا برای زمان‌های عزاداری استفاده می‌شوند، برای زینت با خود دارند. اغلب زیورآلاتی که استفاده می‌شود، جواهراتی است که برای شخص درگذشته اهمیت خاصی داشته‌اند.

بیشتر از زندگی