مذاکره رئیسی در نیویورک برای لغو تحریم‌ها؛ وزارت امور خارجه ایران رد نکرد

ابراهیم رئیسی اعلام کرده که در سفر به نیویورک نمی‌خواهد با مقام‌های آمریکایی دیدار کند

رئیسی به همراه هیاتی برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد_ AFP

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه احتمال‌ها مبنی بر انجام برخی گفتگو‌ها برای رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی در جریان سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک را رد نکرد.

کنعانی این اظهار‌نظر را در واکنش به پرسشی در مورد حضور علی باقری در هیات همراه رئیسی در سفر به آمریکا بیان کرده است.

رئیسی روز دوشنبه (۲۸ شهریور) به همراه هیاتی برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

در این سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای، رئیسی را همراهی می‌کند.

کنعانی هم گفته که «برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این سفر وجود ندارد.»

او در عین حال این احتمال را هم رد نکرد که «گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها» در حاشیه دیدار‌های رئیسی صورت بگیرد.

کنعانی اضافه کرد که «ایران به صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌‌کند.»

ابراهیم رئیسی هم پیش از عزیمت به نیویورک در جمع خبرنگاران گفت که «در سفر به نیویورک هیچ زمینه‌ای برای مذاکره یا ملاقات با آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسی افزود که «سازمان ملل، محل تبیین ظلم‌هایی است که جهان امروز از آن رنج می‌برد و می‌تواند یکی از جلوه‌های جهاد تبیین باشد.»

او پیش‌تر در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز هم گفته بود: «جمهوری اسلامی بدون ارائه تضمین نمی‌تواند به مذاکرات هسته‌ای اعتماد کند.»

درخواست تضمین از طرف‌های غربی به خصوص آمریکا در مذاکرات هسته‌ای یکی از مهمترین شروط تهران برای احیای توافق‌نامه برجام اعلام شده است.

مقام‌های دولت وقت آمریکا هم گفته‌اند نمی‌توانند چنین تضمینی بدهند که همین مساله به یکی از مهمترین موانع احیای توافق‌نامه برجام تبدیل شده است.

طرف‌های غربی در هفته‌های اخیر از بن‌بست در این مذاکرات خبر داده‌اند، اما مقام‌های تهران می‌گویند که همچنان آماده گفتگویند.

در این میان برخی از تحلیل‌گران غربی می‌گویند که تهران اراده‌ای برای تعیین تکلیف این توافق‌نامه ندارد و مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد و در پی اتلاف وقت است.

حسین امیرعبد‌اللهیان، وزیر امور خارجه هم در شماره امروز روزنامه دولتی ایران با انتشار یادداشتی به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت که «ما مذاکره را برای مذاکره نخواستیم بلکه برای دستیابی به نتیجه رضایت بخش و ملموس می‌خواهیم.»

امیرعبداللهیان در این یادداشت اضافه کرد که «جمهوری اسلامی در کنار تلاش متین، قوی و فعال دیپلماتیک برای لغو تحریم‌های غیرقانونی، همزمان برنامه مؤثری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها در راستای توسعه پایدار سیاسی و اقتصادی در اختیار دارد.»

او نوشت که «در صورت واقع‌بینی امریکا، توافق در کوتاه‌ترین زمان، دست‌یافتنی است.»