‌تصاویر سی‌تی‌اسکن نشان می‌دهد جمجمه مهسا امینی را شکسته بودند

پدر مهسا امینی می‌گوید آثار کبودی را روی بدن دخترش مشاهده کرده است

درحالی‌که مقام‌های حکومت ایران هرگونه ضرب و شتم مهسا (ژینا) امینی را هنگام بازداشت، تکذیب‌ کرده‌اند، تصاویری که از سی‌تی‌اسکن سرِ او منتشر شد، آشکار می‌کند که جمجمه او در اثر عوارض ناشی از ضربه مستقیم شکسته بوده است.

این تصاویر را که یک گروه هکری در اختیار تلویزیون ایران اینترنشنال قرار داد، وجود ترشحات و خون را در ریه ژینا نشان می‌دهد. به گفته پزشکان، تجمع مایعات در ریه، ناشی از رفتن به کما در پی ضربه سنگین به سرِ او بوده است.

پیش‌تر منابع دیگری نیز شکستگی جمجمه مهسا امینی را تایید کرده بودند. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر به یادداشت علی صبوری، بازیگر سینما در اینستاگرام استناد کرد که نوشته بود: «همکارم بیمارستان کسری کار می‌کنه، سیتی‌اسکن جمجمه مهسا امینی رو دیده و شکستگی دوطرفه تو قاعده جمجمه داشته که ناشی از برخورد جسم سخت بوده.» بر اساس این گزارش، علی صبوری چند ساعت بعد با انتشار مطلبی دیگر در صفحه شخصی‌اش اظهار داشت: «استوری‌هام پاک شد، عجیبه نه؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه انکارهای مقام‌های حکومت، خبرگزاری فارس روز یکشنبه یک فایل صوتی از مرتضی محمدیان، کارشناس مسائل سیاسی منتشر کرد که می‌گوید «در معاینه مهسا امینی مشخص شد که سر، صورت و گردن فاقد آثار ضرب‌وجرح و فاقد شکستگی در جمجمه و صورت بوده است.» پیش از آن نیز احمد وحیدی، وزیر کشور و مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران، ضرب و شتم ژینا در هنگام بازداشت را تکذیب کرده بودند.

با وجود این ادعاها، پدر مهسا امینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری امتداد گفت دختران دیگری که همراه مهسا بازداشت شده‌ بودند به او گفته‌اند که دخترش را کتک زده‌اند. او همچنین تاکید کرد که آثار کبودی را روی بدن دخترش مشاهده کرده است. امجد امینی به روزنامه هم‌میهن نیز گفت دخترش هیچ‌گونه سابقه بیماری نداشت و فیلم‌هایی را که پلیس منتشر کرده است، تایید نمی‌کند. پدر مهسا امینی همچنین گفت اورژانس هنگام تحویل مهسا به بیمارستان گفته‌اند که او را در خیابان پیدا کرده‌اند.

امینی به صدای آمریکا نیز گفت که فرماندار و نماینده سقز می‌خواستند به او فشار بیاورند مهسا را شبانه دفن کند: «وسط راه فرماندار و نماینده آمده بودند و مرا به ماشین خودشان بردند و خیلی خواهش کردند که شبانه دفن شود، درحالی‌که همسرم در راه بود و هنوز نرسیده بود به سقز. گفتم مرا وسط راه پیاده کنید و وقتی به زور و اصرار می‌خواهید، خودتان دفن کنید، ولی من شکایت می‌کنم و به دنیا می‌گویم که جنازه مرا فرماندار دزدیده است.»

قتل مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس اخلاقی تهران، موجی از خشم عمومی و واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشته است. مردم کردستان و دیگر شهرهای ایران در اعتراض به کشته شدن او، روز دوشنبه ۲۸ شهریور، دست به اعتصاب سراسری زدند و کسب‌وکار خود را تعطیل کردند. همچنین گروه‌های مدنی و سازمان‌های حقوق بشری، دانشجویی و صنفی با انتشار فراخوان‌های جداگانه از مردم خواستند روز دوشنبه در اعتراض به قتل مهسا در تجمع‌های اعتراضی شرکت کنند.