در درگیری‌های مرزی قرقیزستان و تاجیکستان بیش از ۹۰ نفر کشته شدند

کرملین با انتشار بیانیه‌ای از طرفین خواست تا اختلاف‌های موجود را از طریق «راه‌های مسالمت‌آمیز، سیاسی و دیپلماتیک» حل‌وفصل کنند

قرقیزستان و تاجیکستان ۱۶ سپتامبر آتش‌بس اعلام کردند، اما در روزهای پس از آن نیز درگیری‌های پراکنده مرزی ادامه داشت- REUTERS

به‌گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی شمار کشته‌شدگان درگیری‌های مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان افزایش یافته و چنان که خبرگزاری فرانسه نوشته، به ۹۴ نفر رسیده است.

این دو کشور عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، بر سر برخی اختلاف‌های مرزی در روزهای ۱۴ تا ۱۶ سپتامبر درگیری‌هایی سنگین را پشت سر گذاشتند. با وجود این، پس از درگیری‌های صورت گرفته آتش‌بسی، که طرفین آن را متزلزل و شکننده ارزیابی می‌کنند، میان قرقیزستان و تاجیکستان برقرار شد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد در جریان درگیری‌های مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان، طرفین با استفاده از تانک، خمپاره، موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به مواضع یکدیگر، از جمله پاسگاه‌ها و شهرک‌های مرزی، حمله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت قرقیزستان در روز یکشنبه، ۱۸ سپتامبر، اعلام کرد که در جریان نبرد با تاجیکستان، ۴۶ نفر از نیروهای نظامی‌اش را از دست داده و ۱۳۷ هزار نفر از مردم ساکن منطقه نیز محل سکونتشان را تخلیه کرده‌اند؛ وقایعی که باعث شد دولت قرقیزستان روز دوشنبه، ۱۹ سپتامبر، را روز عزای عمومی اعلام کند.

با وجود این، برخی رسانه‌های قرقیزستان، که تاجیکستان را به تهاجم به خاک کشورشان متهم می‌کنند، در گزارش‌هایی که روز یکشنبه منتشر کردند از بازگشت شماری از ساکنان مناطق مرزی به محل سکونتشان خبر دادند.

تاجیکستان نیز روز یکشنبه آمار تلفات انسانی‌اش را منتشر کرد و گفت  ۳۵ تن از نیروهای نظامی این کشور طی درگیری‌های روزهای اخیر جان‌شان را از دست داده‌اند.

به‌گزارش رویترز، اگرچه قرقیزستان و تاجیکستان در روز ۱۶ سپتامبر با اعلام آتش‌بس موافقت کردند، اما روزهای پس از آتش‌بس با درگیری‌های پراکنده مرزی همراه بود، هرچند به گزارش رسانه‌ها ابعاد این درگیری‌ها به‌ قدری نبود که به شکسته شدن آتش‌بس منجر شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز یکشنبه با رئیس جمهوری تاجیکستان گفتگویی تلفنی داشت. کرملین همچنین با انتشار بیانیه‌ای نوشت رئیس جمهوری روسیه از طرفین خواسته است تا از تشدید بحران جلوگیری کنند و اختلاف‌های موجود را از طریق «راه‌های مسالمت‌آمیز، سیاسی و دیپلماتیک» حل‌وفصل کنند.

بیشتر از جهان