رهبران جهان در لندن آماده  تشییع پیکر ملکه الیزابت دوم می‌شوند

به نظر می‌رسد ایران نماینده‌ای در مراسم خاکسپاری ملکه نخواهد داشت

هزاران پلیس، صدها سرباز و نیروهای ارتش بریتانیا روز یکشنبه هجدهم سپتامبر (۲۷ شهریور) آخرین تدارکات را برای تشییع پیکر ملکه الیزابت دوم انجام دادند.

مراسم روز دوشنبه در کنار نمایش عزای ملی، یکی از بزرگ ترین گردهمایی‌های رهبران جهان خواهد بود. گفته می‌شود در این مراسم حدود ۵۰۰ تن از اعضای خانواده سلطنتی، سران کشورها و روسای جمهوری از سراسر جهان دعوت شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود صف چندین کیلومتری مردم بریتانیا که می‌خواهند به تابوت ملکه ادای احترام کنند، اواخر یکشنبه به پایان برسد و همه کسانی که در صف منتظر مانده‌اند، بتوانند قبل از صبح دوشنبه از کنار تابوت عبور کنند.

پس از آن تابوت ملکه برای تشییع به کلیسای وست‌مینستر منتقل خواهد شد. روز دوشنبه تعطیل عمومی اعلام شده است و مراسم تشییع پیکر ملکه فقید برای مخاطبان تلویزیونی به‌صورت زنده پخش می‌شود. این تصاویر در پارک‌ها و مکان‌های عمومی سراسر کشور نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

پس از مراسم روز دوشنبه و ادای احترام سران جهان، تابوت ملکه الیزابت دوم به وینزر برده می‌شود، جایی که ملکه در کنار همسر فقیدش، شاهزاده فیلیپ که سال گذشته از دنیا رفت، دفن می‌شود.

برای حضور در مراسم تشییع پیکر ملکه الیزابت دوم،‌ جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده، به همراه همسرش، جیل بایدن، و دیگر مقام‌های بلندپایه آمریکا روز یکشنبه عازم لندن شدند. رئیس‌ جمهوری آمریکا پس از مرگ ملکه، اعلامیه‌ای صادر کرد و دستور داد که تمام پرچم‌های آمریکا «به نشانه احترام به یاد ملکه الیزابت دوم» تا غروب آفتاب روز تشییع ملکه نیمه‌افراشته شوند. 

همچنین روز یکشنبه لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا با همتایان خود از استرالیا و نیوزیلند که برای حضور در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم وارد لندن شده‌اند، دیدار کرد.

چین نیز روز شنبه اعلام کرد که وانگ کیشان، معاون رئیس جمهور این کشور به عنوان نماینده ویژه شی جین پینگ در مراسم تشییع پیکر ملکه الیزابت دوم شرکت می‌کند. حضور این مقام در شرایطی است که پیشتر گروهی از قانونگذاران بریتانیایی که از سوی پکن تحریم شده‌اند، از دعوت دولت چین به مراسم تشییع جنازه ابراز نگرانی کرده بودند.

آنها همچنین خواستار این شده بودند که دعوت از چین باید به دلیل نقض حقوق بشر در رفتار با اویغورها  لغو شود. وانگ کیشان که از نزدیکان شی جین پینگ است، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ یکی از اعضای کمیته دائمی دفتر سیاسی هفت نفره و قدرتمند حزب کمونیست حاکم بر چین بود. او در سال ۲۰۱۸ به سمت عمدتا تشریفاتی معاون رئیس جمهور منصوب شد و اغلب به نمایندگی از شی در مراسم مختلف شرکت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ژاپن نیز ناروهیتو امپراتور و ملکه ماساکو روز شنبه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم راهی بریتانیا شدند.  ملکه الیزابت دوم و خانواده سلطنتی بریتانیا همواره به عنوان الگوی سلطنت ژاپن در تاریخ مدرن شناخته می‌شود و تصمیم امپراتور ژاپن برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ملکه بر اهمیت و پیوند عمیق بین خانواده‌های سلطنتی تأکید می‌کند. ملکه الیزابت در سال ۱۹۷۵ از ژاپن دیدن کرد. ملکه همچنین از ناروهیتو و ماساکو برای سفر به بریتانیا دعوت کرده بود اما این سفر به دلیل همه‌گیری کرونا انجام نشد.

واتیکان نیز اعلام کرده است که یکی از مقام‌ها را به نمایندگی از پاپ فرانسیس برای حضور در مراسم تشییع پیکر ملکه الیزابت دوم عازم لندن می‌کند.

ماتئو برونی، سخنگوی واتیکان روز جمعه در یک بیانیه کتبی کوتاه گفت که اسقف اعظم پل آر. گالاگر، که مسئول روابط با کشورها و سازمان‌های بین المللی است، در مراسم خاکسپاری حاضر می‌شود. گالاگر، یک دیپلمات حرفه‌ای، اهل لیورپول در شمال غربی انگلستان است.

همچنین روز پنجشنبه اعلام شد که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به همراه چهار نخست‌وزیر سابق این کشور و رهبران بومی برای مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم به لندن سفر می‌کنند. ملکه فقید ۲۲ بار به عنوان پادشاه از این کشور دیدن کرد.

ترودو درباره نقش ملکه الیزابت به عنوان ملکه کانادا گفت: «غیبت ناگهانی او همه ما را به طور محسوس و عمیق تحت تاثیر قرار داده است. اعلیحضرت همه‌جا بودند. تصاویر چهره او روی سکه‌های ما نقش بسته و پرتره او در مجلس و ادارات آویزان است.»

علاوه بر ترودو، سایر رهبران کشور‌های مشترک‌المنافع نیز در این مراسم حاضر خواهند بود. آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا و جسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند از جمله این افرادند.

دروپادی مورمو، رئیس‌جمهوری هند ، شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش و رانیل ویکرمسینگه، رئیس‌جمهوری سریلانکا نیز به این مراسم دعوت شده‌ و اعلام کرده‌اند که برای ادای احترام به ملکه حاضر می‌شوند. 

پادشاه بلژیک و ملکه ماتیلده، پادشاه هلند همراه با ملکه مکسیما، پادشاه اسپانیا و ملکه لتیسیا نیز دعوت شرکت در این مراسم را پذیرفته‌اند و هم‌چنین خانواده‌های سلطنتی نروژ، سوئد، دانمارک و موناکو هم در این مراسم حضور خواهند داشت.  

گفته شده است که ولیعهد عربستان سعودی نیز قرار است برای مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت به لندن سفر کند. هرچند که دعوت از او چهار سال پس از قتل جمال خاشقجی، خبرنگار واشنگتن پست، انتقادهایی را به دنبال داشته است. سفارت عربستان از سفر شاهزاده بن سلمان به بریتانیا خبر داده است.

کره شمالی، افغانستان، سوریه، ونزوئلا، نیکاراگوئه، روسیه، بلاروس و میانمار از کشورهایی شمرده شده‌اند که نماینده‌ای از آنها برای حضور در مراسم روز دوشنبه دعوت نشده است.

با گذشت حدود یک هفته از فوت ملکه انگلیس، ایران حتی در پایین‌ترین سطح نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده و تاکنون هیچ یک از مقامات ایران برای امضای دفتر تسلیت و یادبود ملکه در سفارت انگلیس در تهران حضور پیدا نکرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه ۲۵ شهریور گزارش داد باوجود برخی از اخبار منتشر شده، نماینده‌ای از ایران در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس شرکت نمی‌کند. انتشار این خبر پس از آن بود که برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کردند ایران در سطح مقام‌های سفارت در مراسم خاکسپاری ملکه بریتانیا شرکت می‌کند.

بیشتر از جهان