پاکستان ارز کافی برای خرید مواد غذایی از ایران و افغانستان ندارد

سرازیر شدن سیلاب‌ها در پاکستان باعث کمبود مواد غذایی در این کشور شده است

دولت پاکستان برای خرید مواد غذایی به‌ویژه سبزی‌ها از افغانستان و ایران با مشکل کمبود ارز روبرو شده است. در پی وقوع سیلاب‌های سهمناک در پاکستان که یک‌پنجم این کشور را زیر آب برد، بیشتر محصولات کشاورزی از بین رفت و قیمت‌ها یکباره افزایش یافت.

دولت پاکستان به بازرگانان دستور داد تا از کشورهای افغانستان اقلامی مانند گوجه فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی خریداری کنند، اما کمبود ارز در بانک مرکزی پاکستان و مجوز نداشتن بازرگانان برای خرید ارز از صرافی‌ها و بانک‌ها‌، باعث شد تا خرید مواد غذایی از افغانستان و ایران با چالش روبرو شود.

دولت پاکستان از بازرگانان خواسته است تا برای واردات سبزی‌ از افغانستان و ایران، با آنان تهاتر کنند؛ یعنی در ازای دریافت مواد غذایی، مواد غذایی دیگر به این کشورها صادر کنند، اما به گفته اتاق بازرگانی پاکستان، تاجران افغان فقط با دلار آمریکایی و سیستم حواله از دبی معامله می‌کنند.

مالک بستان، یکی از دلالان ارز، به روزنامه پاکستانی دان گفت بیشتر واردکنندگان به فروشندگان افغان دلار نقدی یا حواله از دبی پرداخت می‌کنند.

او گفت‌: «دولت برای واردات از کابل دلار نداد، درحالی‌که واردکنندگان از خرید دلار از شرکت‌های صرافی یا کانال‌های بانکی منع شده‌اند.»

بستان توضیح داد که این موارد هم درباره ایران و هم افغانستان صادق است.

مالک بستان گفت:« ما در حال تماشای خروج دلار از پاکستان هستیم، درحالی‌که خود‌مان به‌شدت به آن نیاز داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صرافی‌ها در کراچی پاکستان می‌گویند بازرگانان افغان به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند با روپیه پاکستانی معامله کنند، زیرا ارزش روپیه دائما در حال نوسان است.

بازرگانان ایرانی نیز تنها با دلار معامله می‌کنند، زیرا تحریم‌ها علیه ایران حتی زمینه حواله را نیز میسر نمی‌کند. 

تقاضای شدید در پاکستان برای مواد غذایی ازجمله سبزی‌ها باعث شده است که یک عده از دلالان بازار خاکستری ایجاد کنند. بازار خاکستری به معاملاتی گفته می‌شود که خارج از سیستم اصلی تولید و مصرف صورت می‌گیرد، به‌صورتی که اقلام از بازارهای ارزان با قیمت پایین خریداری می‌شوند و در بازارهای گران، به قیمت بالا به فروش می‌رسند. این سیستم باعث برهم خوردن توازن بازار می‌شود.

دولت پاکستان با اینکه به واردات مواد غذایی نیاز عاجل دارد، اما ارز لازم برای آن را در نظر نگرفته است. در نتیجه، بازرگانان مجبور شده‌اند ارز را از دلالان و صرافی‌ها به شکل غیرقانونی خریداری و با استفاده از بازار خاکستری، سبزی‌ها را از ایران و افغانستان به پاکستان وارد کنند.

بیشتر از جهان