دبیر کل سازمان ملل متحد از جهان خواست به سیل‌زدگان پاکستان کمک کنند

سازمان ملل اعلام کرد سیل‌زدگان پاکستان به ۳۰ میلیارد دلار کمک نیازمند دارند

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، از کشورهای جهان خواست برای سیل‌زدگان در پاکستان کمک‌های بیشتری ارسال کنند.

بارندگی‌های موسمی در پاکستان در ماه‌های اخیر، به مرگ یک هزار و ۳۹۱ نفر منجر شد، به زندگی ۳.۳ میلیون نفر از ساکنان جنوب آسیا آسیب زد و نیم میلیون نفر را بی‌خانمان کرد.

آنتونیو گوترش روز جمعه این سیل‌زدگان را نیازمند کمک‌های بیشتر توصیف و تاکید کرد که در این زمینه باید کارهای بیشتری انجام شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، گوترش در دیدار با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، بر لزوم همکاری جهانی برای رفع این بحران تاکید کرد.

گوترش گفت: «ما به جنگ با یک فاجعه می‌رویم، جنگ در طبیعت؛ طبیعت در حال ردیابی و ویرانگری است. این فاجعه که امروز در پاکستان رخ داد، فردا در یکی از کشورهای شما خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس‌ می‌نویسد که سیلاب‌های اخیر پاکستان حدود ۱۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است و گوترش در سفر به پاکستان، برای تامین کمکی ۱۶۰ میلیون دلاری بودجه اضطراری درخواست کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست از پاکستان حمایتی گسترده به عمل آورند تا بتواند تبعات این فاجعه آب‌وهوایی را پشت سر بگذارد.

گوترش به نخست‌وزیر پاکستان اطمینان داد که هم خود و هم کل سیستم سازمان ملل متحد کاملا در خدمت دولت و مردم پاکستان است. او از کشورهایی که با تولید گازهای گلخانه‌ی به تغییرات اقلیمی سرعت می‌دهد، خواست تولید این گازها را کاهش دهند.

در حالی که مردم در اثر جاری شدن سیل‌های ویرانگر جان خود را از دست می‌دهند، انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان در حال افزایش است. گوترش در ادامه بر لزوم کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک تاکید کرد.

در همین حال، آسوشیتدپرس گزارش داد که نخستین هواپیمایی آمریکایی که حامل بخشی از کمک‌های ۳۰ میلیون دلاری این کشور برای سیل‌زدگان پاکستان است، روز جمعه به پاکستان رسید. انتظار می‌رود چند هواپیما دیگر هم  در روزهای آینده، کمک‌های واشنگتن را به پاکستان منتقل کنند.

آنتونیو گوترش اعلام کرد که بر اساس برخی برآوردها، پاکستان برای سامان دادن به وضعیت سیل‌زدگان به ۳۰ میلیارد دلار کمک نیاز دارد.

بنا بر این گزارش، سازمان ملل متحد و چند کشور دیگر تاکنون ۶۰ محموله هوایی برای کمک به سیل‌زدگان پاکستانی ارسال کرده‌اند که در این میان، امارات متحده عربی با ۲۶ پرواز، در ارسال کمک‌ برای قربانیان سیل پیشتاز بوده است.

سیل به بخش‌های زیادی از پاکستان از جمله موهنجو-دارو، یکی از شهرهای متعلق به تمدن باستانی جنوب آسیا که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده، هم آسیب رسانده است؛ تمدنی چهار هزار و ۵۰۰ ساله با قدمتی معادل تمدن مصر باستان.

یونسکو روز پنجشنبه اعلام کرد که برای کمک به بازسازی این میراث فرهنگی آسیب‌دیده از سیل ۳۵۰ هزار دلار کمک خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، سرازیر شدن سیل در پاکستان بیش از ۱۲ هزار نفر مجروح به جا گذاشته و بسیاری از خانه‌ها، پل‌ها و جاده‌ها و موسسات خدماتی را ویران کرده است.

بیشتر از جهان