بازگشت یوزپلنگ‌ها به هند پس از ۷۰ سال

هشت یوزپلنگ در حالی از نامیبیا به هند رسیدند که بارها بحث انتقال این گربه‌سانان از ایران مطرح شده بود

پروژه بازگرداندن یوزپلنگ به هند، از زمان وزارت جیرام رامش، از وزرای سابق محیط زیست هند - AFP

بر اساس توئیت صندوق حفاظت از یوزپلنگ (CCF)، روز شنبه هشت یوزپلنگ از نامیبیا وارد هند شده و در پارک ملی کونو در ایالت مادیا پرادش رها شدند.

به گزارش سی‌ان‌ان، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که تولد ۷۲ سالگی خود را جشن می‌گرفت، برای استقبال از یوزپلنگ‌ها در خانه جدیدشان حضور یافت.

مودی با انتشار تصاویری از یوزپلنگ‌های وارد شده به هند در توییتر نوشت: «انتظار طولانی به پایان رسید.»

یوزپلنگ‌ها از سال ۱۹۵۲ در هند منقرض شدند. این حیوانات، تنها گوشتخواران بزرگی در این کشورند که به این سرنوشت دچار شده‌اند و مقامات هندی در تلاشند که آنها را دوباره وارد چرخه حیات وحش کنند.

پروژه بازگرداندن یوزپلنگ به هند، از زمان وزارت جیرام رامش، از وزرای سابق محیط زیست هند آغاز شد و در سال ۲۰۰۹ میلادی سر و صدای زیادی برپا کرد. پس از آن مطالعه‌ای از سوی صندوق حیات وحش هند صورت گرفت که نشان داد یوزپلنگ می‌تواند در هند زندگی کند.

انتقال یوزپلنگ‌های آفریقایی به هند در شرایطی است که پیش از این چندین بار مقامات این کشور خواستار معاوضه یوزپلنگ و شیر آسیایی با ایران شده بودند. در یکی از دفعات متعددی که کشور هند درخواست معاوضه یوز با شیر را داشت، در سال ۱۳۶۳ یک توله یوزپلنگ ایرانی از طبیعت توران زنده‌گیری و به تهران منتقل شد تا آماده ارسال به هند شود اما هندی‌ها از انجام معاوضه خودداری کردند و این اقدام منجر به تلف شدن توله‌یوز ایرانی شد.

درنهایت با توجه به کاهش تعداد یوزپلنگ‌ها در ایران و مخالفت با انتقال یوزپلنگ به هندوستان، مقامات این کشور به فکر وارد کردن این گونه از آفریقا افتادند و در سال ۱۳۹۲ وزارت محیط زیست هند اعلام کرد که قصد دارد یوزپلنگ آفریقایی را جایگزین یوزپلنگ آسیایی کند.

طبق گزارش صندوق جهانی حیات وحش  (WWF)امروزه یوزپلنگ‌ها در جنوب و شرق آفریقا به‌ویژه در نامیبیا، بوتسوانا، کنیا و تانزانیا یافت می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گربه‌سانان در حال انقراض پیش از این محدوده بسیار بیشتری داشتند. از لحاظ تاریخی، یوزپلنگ‌ها در سراسر خاورمیانه، مرکز هند و همچنین بیشتر مناطق جنوب صحرای آفریقا پرسه می‌زدند؛ اما از دست دادن زیستگاه، شکار غیرقانونی و درگیری با انسان‌ها جمعیت آنها را به شدت کاهش داده است.

صندوق جهانی حیات وحش می‌گوید در حال حاضر کمتر از هفت هزار یوزپلنگ در طبیعت باقی مانده و از این میان، در ایران فقط ۱۲ یوزپلنگ بالغ در طبیعت وجود دارد.

انتقال این هشت حیوان به هند، بخشی از یک طرح بزرگتر برای بازیابی مجدد آنها در محدوده قبلی محل زندگی‌شان است. در ماه ژانویه، وزارت محیط زیست، جنگل و تغییرات آب و هوایی هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت در نظر دارد طی پنج سال آینده ۵۰ یوزپلنگ را در پارک‌های ملی هند رها کند.

یوزپلنگ‌هایی که به تازگی به کونو رسیدند متشکل از سه یوزپلنگ نر و پنج یوزپلنگ ماده بالغ از نامیبیا هستند. گفته می‌شود که تمام این حیوانات واکسینه شده‌اند و از قلاده ماهواره‌ای نصب شده برخوردارند. آنها پیش از این در نامیبیا در انزوا نگهداری می‌شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این حیوانات که عازم سفر ۱۱ ساعته به هند بودند، با توجه به ارزیابی وضعیت سلامت، مهارت‌های شکار و توانایی مشارکت ژنتیکی که منجر به یک جمعیت پایه‌گذار قوی می‌شود، انتخاب شدند.

تلاش قبلی برای آوردن یوزپلنگ‌های آفریقایی به پارک ملی کونو در سال ۲۰۱۲ از سوی دادگاه عالی هند متوقف شد. در آن زمان دادگاه عالی هند استدلال کرد که حضور یک گونه غیربومی در طبیعت این کشور مشکل‌ساز است و هشدار داد که ممکن است طعمه کافی در پارک برای تغذیه آنها وجود نداشته باشد.

با این حال مسئولان پروژه جدید می‌گویند که هند طی چندین سال برای آماده‌سازی این پارک از طریق اقدامات ضد شکار غیرقانونی و افزایش میزان طعمه تلاش کرده است.

آدرین توردیف، دانشیار دانشگاه پرتوریا که از سال ۲۰۲۰ با پروژه یوزپلنگ هند درگیر بوده است، گفت که یوزپلنگ‌های آفریقای جنوبی با در نظر گرفتن سایر موجودات پارک ملی انتخاب شده‌اند.

او تاکید کرد: «از آنجایی که آنها به مناطقی می‌روند که تراکم پلنگ بسیار زیاد است، ما حیواناتی را می‌خواستیم که کاملا وحشی باشند و به بودن با دیگر گوشت‌خواران بزرگ مانند شیرها، پلنگ‌ها و غیره عادت داشته باشند. بنابراین آنها نسبت به این گوشتخواران آشنایی دارند و می‌توانند از خودشان دفاع کرده و غذایشان را به دست بیاورند.»

وزارت محیط‌زیست، جنگل‌ها و تغییرات آب و هوایی هند معتقد است که بازگرداندن یوزپلنگ‌ها به هند احتمالا منجر به حفاظت بهتر از اکوسیستم‌های جنگلی باز، مراتع و بوته‌زارها می‌شود.

دولت هند بر این باور است که عواملی مانند شکار و از بین رفتن زیستگاه که منجر به انقراض یوزپلنگ در این کشور شد، کاهش یافته است.

بیشتر از جهان