توله یوز «ایران» دوماهه شد

سازمان حفاظت محیط‌ زیست: به دلیل سیستم ایمنی ضعیف توله‌یوز، فاصله بین سه تا چهارماهگی حساس است

توله‌یوز باقیمانده اکنون با گذر از مراحل حساس، وضعیت بهتری دارد - عصر ایران 

ویدیو جدیدی که در روزهای گذشته از جست‌وخیزهای توله‌یوز «ایران» در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، امیدها برای سلامتی و زنده ماندن او را بیشتر کرد. آن‌طور که مسئولان سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گویند، تنها فرزند «ایران» و «فیروز» حالا از مرحله تغذیه با کنسرو و پیش‌غذاهای مخصوص عبور کرده و گوشت‌خوار شده است. این خبر که حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست، آن را اعلام کرد، برای دوستداران حیات‌وحش نویدبخش ادامه نسل یوزپلنگ ایرانی بود. 

با وجود اینکه پیش‌تر خبرها حاکی از آن بود که توله‌یوز «ایران» را «پیروز» نام‌ گذاشته‌اند، معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست همزمان با دوماهه شدن این توله یوز گفت که نام رسمی او به‌زودی اعلام می‌شود.

سه توله‌یوز «فیروز» و «ایران» در یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ به دنیا آمدند اما در فاصله چند روز، دو توله یوز تلف شدند و امیدها برای زنده ماندن توله سوم نیز کاهش یافت. در همان زمان، برخی کارشناسان حیات‌وحش اعلام کردند که سزارین غیرضروری «ایران»، نگهداری توله‌ها در شرایط نامناسب و استفاده از شیر خشک فاقد کیفیت، عامل تلف شدن توله‌ها بود. به این ترتیب سازمان حفاظت محیط‌زیست که با موجی از انتقادها مواجه شد، برای زنده ماندن توله‌یوز سوم از یک دامپزشک حاذق آفریقایی دعوت کرد.

پیتر کالدول، دامپزشکی از آفریقای جنوبی بود که چهارم خرداد برای معاینه «ایران» و سومین توله‌اش به ایران سفر کرد و به‌صراحت گفت که احتمال زنده ماندن توله سوم ۶۰ درصد است؛ «زیرا نباید انتظار داشته باشیم توله‌ای که از مادر جدا شده است و دستی تغذیه می‌شود، زنده بماند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌ حال، آن‌طور که در خبرها آمده است، توله‌یوز باقیمانده اکنون با گذر از مراحل حساس، وضعیت بهتری دارد. حسن اکبری از پایدارتر شدن و وزن گرفتن او خبر داد و گفت: «در حال‌ حاضر، به‌تدریج پیش‌غذاها جای خود را به گوشت مرغ داده‌اند. کارکرد دستگاه گوارش و کاهش وزن شدید و فاصله‌ای که با وزن استاندارد داشت کمی بهتر شده است و نسبت به گذشته وضعیت پایدارتری دارد.»

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست، در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی در رژیم غذایی توله‌ یوز گوشت گنجانده شده است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «حدود دو هفته‌ است که کنسرو و گوشت مرغ مصرف می‌کند و افزایش وزن بسیار بهتری داشته‌ است.»

اکبری علت مصرف گوشت مرغ برای توله‌یوز را هضم راحت‌تر آن به نسبت گوشت قرمز دانست و توضیح داد: «غذای اصلی یوزپلنگ گوشت‌ قرمز است؛ بنا بر توصیه دامپزشک او، برای هضم راحت‌تر، تغذیه با مرغ را شروع کرده‌ایم.»

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست با توجه به سیستم ایمنی ضعیف توله یوز، فاصله بین سه تا چهارماهگی برای او مرحله حساسی است. 

قرار است توله یوز «ایران» تا پایان چهارماهگی در پارک پردیسان تهران بماند و پس از گذر از مراحل حساس، به سایت توران منتقل شود.

پارک ملی توران زیستگاهی است که پروژه تکثیر یوزپلنگ ایرانی در آن اجرا می‌شود و آن‌طور که اکبری می‌گوید قرار است فضای آن مانند یک بیمارستان صحرایی مجهز شود. منتها این کار به بودجه نیاز دارد و ظاهرا هنوز اعتبار آن تامین و پرداخت نشده است. 

او افزود: «اگر سازمان برنامه‌وبودجه همراهی کند، می‌توانیم بخش قابل‌توجهی از برنامه را پیش ببریم؛ در غیر این صورت با اعتبارات موجود اقدام‌هایی را شروع می‌کنیم.»

بر اساس اعلام انجمن یوزپلنگ ایرانی، تعداد قطعی یوزپلنگ‌های آسیایی در حال حاضر ۱۳ قلاده است و با احتساب یوزهایی که شناسایی نشده‌اند، به نظر می‌رسد جمعیت این ‌گونه جانوری در ایران احتمالا کمتر از ۳۰ قلاده باشد.

بیشتر از زندگی