تضمینی برای پایداری وضعیت پیروز نیست

وزن پیروز ۹۳روزه دو کیلو است که برای توله‌ای به سن او مناسب نیست

پیروز برای رسیدن به شرایط پایدار و ایده‌آل باید به محیط باز منتقل شود - Irna

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش، از پایداری نسبی وضعیت توله‌یوز ایرانی به نام «پیروز» خبر داد، اما تاکید کرد که برای ادامه این پایداری، تضمینی وجود ندارد. 

به گزارش ایسنا، ابدالی با اشاره به شرایط پیروز تصریح کرد که اگرچه در حال‌ حاضر، وضعیت او خوب است، برای رسیدن به شرایط پایدار و ایده‌آل باید به محیط باز منتقل شود. 

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش پیش‌بینی کرد که پیروز احتمالا حدود دو ماه دیگر و در سن پنج تا شش ماهگی، به شرایط پایدار برسد. او افزود: «در حال حاضر دو نفر به صورت ۲۴ساعته از پیروز در فضایی بسته‌ نگهداری می‌کنند. برای آشنایی این توله‌یوز با نور آفتاب و فضای باز، در حال آماده‌ کردن سایتی در پارک پردیسانیم که تا او شش ماهگی در این سایت رشد کند و سپس در مهر یا اوایل آبان ماه، به زیستگاه اصلی خود یعنی سایت توران در سمنان، منتقل شود.»

ابدالی درباره سن و وزن پیروز نیز گفت: «این توله‌یوز ۹۳روزه است و وزن او به حدود دو کیلوگرم رسیده که وزن ایده‌آل و خوبی نیست؛ اما به نسبت گذشته وزن‌گیری بسیار مناسبی داشته‌ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که این توله‌یوز در حال حاضر مهارت‌های ساده و ابتدایی مانند غذا خوردن و آب خوردن را آموخته و در حال یادگیری سایر مهارت‌ها است. با این حال، در ویدیویی که روزهای گذشته منتشر شد، به نظر می‌رسید پیروز هنوز با اتفاق‌های طبیعی محیط زیست آشنا نیست. در آن ویدیو نشان داده می‌شد برای اینکه پیروز از صدای رعدوبرق نترسد، علیرضا شهرداری، مراقبش، شب را پیش او مانده است. ضمن اینکه پیش از این اعلام شده بود این توله‌یوز تا پایان چهارماهگی در پارک پردیسان تهران می‌ماند و پس از پشت سر گذاشتن مراحل حساس، به سایت توران منتقل می‌شود؛ اما حالا گفته می‌شود که او تا شش‌ماهگی در پردیسان می‌ماند.

«ایران» دوباره باردار می‌شود؟

پس از آنکه «ایران»، یوزپلنگ ماده در اسارت سایت توران، در اردیبهشت ۱۴۰۱ به روش سزارین، سه توله به دنیا آورد و دو توله او از بین رفتند، بحث‌ها درباره اینکه چطور می‌توان این گونه در معرض انقراض را نجات داد، افزایش یافت و این سوال مطرح شد که آیا ایران می‌تواند دوباره تولیدمثل کند؟

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش احتمال باردار شدن «ایران» را منتفی نمی‌داند. او در این‌باره توضیح داد: «با توجه به مشورت انجام‌شده با دامپزشکان، ایران در فصل جفت‌گیری امسال می‌تواند دوباره باردار شود.»

ابدالی تاکید کرد: «اگر جفت‌گیری صورت بگیرد، برای بارداری هیچ مشکلی ندارد و بنا بر گفته دامپزشکان، حتی می‌تواند در دفعات بعدی بدون سزارین زایمان کند. به همین دلیل، در شرایط فعلی تمام تلاش خود را می‌کنیم تا ایران دوباره باردار شود؛ زیرا با وجود تلف شدن دو توله‌یوز اول، ما از زایمان قبلی برای اولین بار و در شرایط اضطراری، تجربه و دستاورد بسیار خوبی به دست آورده‌ایم و امیدواریم موفق‌تر عمل کنیم.»

تلاش‌ها برای نجات پیروز و بارداری مجدد «ایران» در شرایطی است که بر اساس اعلام انجمن یوزپلنگ ایرانی، در حال حاضر، تعداد قطعی یوزپلنگ‌های آسیایی ۱۳ قلاده است و با احتساب یوزهایی که شناسایی نشده‌اند، به نظر می‌رسد جمعیت این ‌گونه جانوری در ایران احتمالا کمتر از ۳۰ قلاده باشد.

بیشتر از جهان