شرکت‌کنندگان نشست افغانستان در وین: از مقاومت مردم افغانستان علیه طالبان حمایت می‌کنیم

«تلاش می‌کنیم که نشست وین به آغازی نیک برای یک گفتمان بزرگ ملی و دموکراتیک برای حل معضل افغانستان بدل شود»

شرکت‌کنندگان نشست سه روزه افغانستان در وین، پایتخت اتریش، بیانیه پایانی نشست را عصر شنبه ۲۶ شهریور، با تاکید بر حمایت از «مقاومت حق‌طلبانه مردم افغانستان در برابر طالبان» اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است که پس از یک سال سلطه طالبان بر افغانستان، وضعیت بحرانی این کشور برای بیشتر مردم افغانستان، منطقه و جهان پذیرفتنی نیست و تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای ایجاد حکومتی فراگیر، مسئول و پاسخگو هنوز بی‌نتیجه مانده است.

در ادامه بیانیه افزوده شده است: «اداره طالبان همچنان بر انحصار، تمامیت‌خواهی و عدم تمکین به ایجاد دولت برخاسته از آرای مردم اصرار می‌ورزد.»

بشیراحمد انصاری، از شرکت‌کنندگان در نشست افغانستان در وین، متن فارسی بیانیه را در حضور خبرنگاران خواند و گفت: «در این شرایط دشوار، ما تلاش می‌کنیم که نشست وین به یک آغاز نیک برای یک گفتمان بزرگ ملی و دموکراتیک برای حل معضل افغانستان بدل شود.»

شرکت‌کنندگان این نشست سه روزه، در چارچوب این بیانیه و نیز در سخنانشان در نشست خبری روز جمعه، بر حمایت از حل بحران افغانستان از طریق گفت‌و‌گو تاکید کردند. احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، در نشست خبری روز جمعه گفت که به حل بحران افغانستان از طریق راهکارهای سیاسی معتقد است و برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی تلاش می‌کند. علاوه بر این، در بیانیه پایانی نشست از مقاومت مردم در برابر طالبان و ایستادگی زنان در برابر دستورهای سختگیرانه این گروه اعلام حمایت شد.

این نشست که به همت سه سازمان پژوهشی اتریشی در اندیشکده برونوکریسکی در شهر وین برگزار شد، نخستین نشست مخالفان طالبان در کشوری اروپایی بود. شرکت‌کنندگان، که اغلب فعالان سیاسی افغانستان بودند، در بیانیه پایانی نشست، از کشورهای جهان خواستند تا در فراهم‌سازی زمینه برای ایجاد نظامی مردم سالار و ملی در افغانستان همکاری کنند.

شرکت‌کنندگان از گسترش نفوذ گروه‌های تروریستی در افغانستان پس از تسلط طالبان، ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه آمده است: «ما از کشورهای منطقه و جامعه جهانی می‌خواهیم تا در مبارزه با تروریسم، بدون تمایز و با درنظرداشت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل نمایند.» در این بیانیه همچنین کشورهای منطقه‌ و جهان به اجماع در به رسمیت نشناختن رژیم طالبان تا زمان ایجاد یک دولت فراگیر، دعوت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی نشست، بر بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان تاکید کردند و از سازمان‌های حقوق بشری خواستند در مورد جنایت‌های ضدبشری در افغانستان تحقیق و مستندسازی کنند. در این بیانیه آمده است: «ما از سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری می‌خواهیم تا جنایت‌های بشری را مستندسازی، نشر و برای تحقق عدالت دادخواهی نمایند.» فعالان سیاسی افغانستان همچنین از سازمان ملل خواستند تا بر تحریم‌ها علیه طالبان نظارت بیشتری داشته باشد.

فعالان سیاسی افغان حاضر در این نشست اعلام کردند که برای ادامه روند گفت‌و‌گوها یک کارگروه ایجاد خواهند کرد و از کشورهای اروپایی خواستند تا زمینه ادامه این نشست‌ها را فراهم کنند. نشست فعالان سیاسی افغان و گفت‌و‌گو در مورد راه‌حل سیاسی برای بحران افغانستان در حالی برگزار شد که در یک سال گذشته، طالبان با ایجاد حکومتی تک‌قومیتی، تک‌مذهبی و تک‌جنسیتی، تلاش کرده‌اند تا احزاب، جریان‌های سیاسی، اعتراض‌های مدنی و اطلاع‌رسانی را سرکوب کنند و به استبداد مهارگسیخته‌شان ادامه دهند.

در یک سال اخیر، علاوه بر مردم و رسانه‌هایی که با موضوع افغانستان سر‌و‌کار دارند، سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نیز گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از اقدام طالبان به بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و قتل‌های هدفمند منتشر کرده‌اند. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر در افغانستان، در تازه‌ترین گزارش در نشست شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد که افغانستان با این روند سلطه طالبان، به سمت استبدادی شدن می‌رود و باید جلو این استبداد گرفته شود.