قربانی فروریختن بقایای برج متروپل آبادان: یک کارگر ۱۸ ساله افغان

سازمان منطقه آزاد اروند تخریب بقایای ساختمان متروپل آبادان را به قرارگاه خاتم‌الانبیا، شاخه اقتصادی سپاه پاسداران، واگذار کرده است

نادر نقیبی، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مرکز فوریت‌های پزشکی آبادان از پیدا شدن پیکر بی‌جان یک کارگر ۱۸ ساله افغان زیر آوار ریزش باقی‌مانده ساختمان متروپل خبر داد.

به گفته نقیبی، «صبح جمعه، ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، پیکر کارگری که زیر آوار متروپل گرفتار شده بود، کشف و به اورژانس تحویل داده شد. بر اساس اطلاعات داده‌شده، این کارگر رضا کریمی ۱۸ ساله و از اتباع افغانستان بود.»

بخش‌هایی از باقی‌مانده ساختمان متروپل آبادان روز چهارشنبه، ۲۳ شهریور، هنگام عملیات تخریب فرو ریخت و فالح صفایی، معاون سازمان منطقه آزاد اروند، گفت که بخشی از قسمت شمالی ساختمان متروپل به دلیل ناپایدار بودن، به طور کامل ریزش کرده است.

صفایی گفت که بخش باقی‌مانده ساختمان متروپل آبادان زمانی فروریخت که کارگران در حال کار برای سبک کردن سازه این ساختمان بودند.

وحید شعبانی، مدیرعامل هلال احمر استان خوزستان، پس از فروریختن دوباره متروپل گفت که تیم‌های امداد و نجات این جمعیت با حضور در محل ساختمان فروریخته متروپل، برای امدادرسانی و رهاسازی تعدادی از مصدومان اقدام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شعبانی با اشاره به اینکه در زمان فرو ریختن دوباره متروپل، کارگران در آنجا مشغول به کار بودند، گفت که احتمال افزایش تعداد مصدومان وجود دارد و سگ‌های زنده‌یاب و نیروهای واکنش سریع خوزستان به این محل اعزام شده‌اند.

پیدا شدن پیکر بی‌جان یک کارگر افغان در روز جمعه از زیر آوار ریزش دوباره متروپل در حالی است که بخش عمده ساختمان متروپل آبادان روز دوم خرداد ۱۴۰۱ فرو ریخته بود و بنابر آمار رسمی، در آن روز ۴۳ نفر زیر آوار کشته و دست‌کم  ۳۷ نفر مصدوم شدند.

سازمان منطقه آزاد اروند تخریب بقایای ساختمان متروپل آبادان را به قرارگاه خاتم‌الانبیا، شاخه اقتصادی سپاه پاسداران، واگذار کرده است.

پس از فروریختن متروپل، مقام‌ها و رسانه‌های رسمی ابتدا از بازداشت حسین عبدالباقی، مالک ساختمان متروپل، خبر دادند، اما در روز دوم پس از حادثه گفتند که او نیز زیر آوار مانده و جان باخته است. با وجود تایید مرگ حسین عبدالباقی از سوی پزشکی قانونی، افکار عمومی هنوز این درباره تردید‌ها و ابهام‌هایی دارد.

روز شنبه، اول مرداد ۱۴۰۱، سرنشینان یک خودرو ساینا مجید عبدالباقی، برادر حسین عبدالباقی را، وقتی با خودرو شخصی در حال ورود به پارکینگ مجتمع مسکونی محل سکونت خود بود، هدف گلوله قرار دادند و کشتند.

سخنگوی قوه قضاییه در هشتم شهریور ۱۴۰۱، از صدور حکم پرونده ریزش ساختمان متروپل آبادان خبر داد و گفت: «متوفی حسین عبدالباقی، متهم اصلی در این پرونده، ۷۵ درصد مقصر شناخته شد و دیه اولیای دم از اموال این فرد که پیش‌تر توقیف شده‌ است، پرداخت می‌شود.»

بسیاری از صاحب‌نظران فروریختن متروپل را به فساد گسترده در سطوح مختلف جمهوری اسلامی از جمله فساد در ادارات و نهادهای مستقر در خوزستان مرتبط می‌دانند اما قوه قضاییه از احضار یا محاکمه مقام‌های بلندپایه در این پرونده خودداری کرد و در رسیدگی قضایی، تنها به صدور حکم علیه مالک به گفته دادگاه «فوت‌شده» این ساختمان و تعدادی از مدیران محلی اکتفا کرد.