شاهزاده رضا پهلوی: دشمنی جمهوری اسلامی با زنان امری پوشیده نیست

شاهزاده رضا پهلوی در عین‌حال از تمامی گروه‌های اجتماعی ایران خواست تا زنان ایرانی را در مسیر مبارزه‌ مدنی‌شان همراهی کنند

شاهزاده رضا پهلوی با انتشار توییتی به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد. او در این توییت ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران را یک نظام «زن‌ستیز» خواند، نوشت: «دشمنی این رژیم با زنان بر کسی پوشیده نیست.»

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این توییت خطاب به مردم ایران نوشت: «از تمامی هموطنانم، زن و مرد، می‌خواهم به هر شکلی که می‌توانند در مقابل این توحش بایستند و پشتیبان زنان آزادی‌خواه ایران باشند.»

مهسا امینی، زنی ۲۳ ساله و اهل شهر سقز، در روز سه‌شنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، به‌وسیله مامورهای گشت ارشادِ شهر تهران بازداشت شد و، به‌اتهام آنچه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بدحجابی می‌خوانند، به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. با این‌وجود، خانواده امینی چند ساعت پس از بازداشت مهسا از وخامت حال او و انتقالش به بیمارستان خبر دادند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه، مهسا امینی طی روزهایی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کسری بستری بود دچار مرگ مغری شد و در نهایت روز جمعه، ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، درگذشت.

بازداشت، بستری شدن او در بیمارستان کسری و در نهایت مرگ مهسا امینی واکنش وسیع افکار عمومی در ایران را به همراه داشت و نه تنها در طی روزهای گذشته به یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در شبکه‌های تبدیل شد، بلکه برخی گزارش‌ها نیز از تجمع شماری از مردم به‌منظور ابراز همدردی با مهسا و خانواده امینی در مقابل بیمارستان کسری خبر داده‌اند؛ تجمع‌هایی که ویدئوها و تصاویر مربوط به آن نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای خانواده مهسا امینی در گفتگوهای‌ رسانه‌ای‌شان در روزهای اخیر، تاکید کرده‌اند که علت مرگ مهسا همچنان برایشان مشخص نیست و گمان می‌کنند که ماموران و مسئولان بازداشتگاه وزرا به‌صورت عمدی علت مرگ مهسا امینی را مخدوش کرده‌اند.

نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر، خاصه پس از سخنرانی علی خامنه‌ای در روز هفتم تیر ۱۴۰۱، فشار سرکوب را بر گروه‌های اجتماعی مختلف، از جمله زنان و بهاییان، افزایش داده‌اند. به‌غیر از مورد مهسا امینی، بازداشت سپیده رشنو، پخش اعتراف‌های اجباری‌اش از صدا و سیمای حکومت ایران و در نهایت کیفرخواست سنگینی که دادگستری برایش صادر کرد موج وسیعی از اعتراض‌ افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت.

شاهزاده رضا پهلوی پیش از این نیز بارها بر وضعیت ویژه زنان در جمهوری اسلامی ایران، و سرکوب مضاعفی که این گروه اجتماعی تحمل می‌کند، تاکید کرده بود. به‌عنوان مثال در یکی از پیام‌های تیر ماه سال جاری نوشت:«تا زمانی که زنان ایران آزاد نیستند، ایران آزاد نخواهد بود.» او در آن پیام، مثل پیام روز پنجشنبه، مردان ایرانی را نیز دعوت کرد تا زنان را در مسیر مبارزه برای تحقق حقوق‌ مدنی‌شان همراهی کنند.