نشست افغانستان در وین؛ نخستین گفت‌وگوی فراگیر پس از سلطه طالبان بر افغانستان

گفت‌وگوی ایندیپندنت فارسی با شکریه بارکزی در محل برگزاری نشست افغانستان در وین

شکریه بارکزی، از اعضای نشست افغانستان در وین پایتخت اتریش، روز پنجشنبه ۲۴ شهریور، در محل برگزاری نشست در گفت‌وگوی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی گفت این نخسین نشست فراگیر است که در آن افرادی با دیدگاه‌های متنوع و از اقوام مختلف افغانستان شرکت کرده‌اند تا در مورد یافتن راه حل عبور از بحران افغانستان صحبت کنند.

شکریه بارکزی که در دولت‌های پیشین افغانستان به‌عنوان عضو مجلس نمایندگان و سفیر افغانستان در نروژ کار کرده است، افزود که برگزاری نشست و صحبت‌های ارائه‌شده در روز نخست، امیدواری‌ها در مورد تلاش برای تامین منافع افغانستان را افزایش داده است.

بارکزی در مورد تفاوت دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان در این نشست گفت: «این نشست برای مخالفت یا موافقت با کسی برگزار نشده است؛ نقطه اشتراک همه حاضران در نشست این است که دنبال تامین منافع افغانستان‌اند.»

روز نخست نشست افغانستان در وین، با حضور حدود ۲۰ تن از رهبران و فعالان سیاسی افغانستان پیش از ظهر پنجشنبه آغاز شد و احمد مسعود، به‌عنوان مهمان ویژه این نشست، از نخستین سخنرانان بود.

یک منبع آگاه حاضر در نشست با شرط محفوظ ماندن نامش گفت سخنرانی مسعود که بر مبارزه نظامی و سیاسی علیه طالبان و تامین عدالت اجتماعی در افغانستان متمرکز بود با استقبال میزبانان و بقیه شرکت‌کنندگان مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکریه بارکزی در پاسخ به این پرسش که آیا بقیه شرکت‌کنندگان با موضع احمد مسعود که در حال مبارزه نظامی با طالبان است موافق‌اند یا خیر، گفت: «مبارزه به نمایندگی از هر کسی که صورت بگیرد یک هدف را دنبال می‌کند. این مبارزه می‌تواند نظامی، مدنی، سیاسی و از راه‌های دیپلماسی باشد. هر چهار روش یک چیز است و هرنوع مقاومت صدا برای افغانستان است.»

بارکزی تاکید کرد که طالبان حقیقت افغانستان نیستند و این گروه که یک‌ سال از سلطه‌شان بر افغانستان می‌گذرد یک پروژه و برنامه سازمان‌دهی شده‌اند و ماهیتشان با تنوع موجود در جامعه افغانستان در تضاد است.

عضو پیشین مجلس افغانستان در ادامه افزود که طالبان مخالف زنان، حقوق بشر، آزادی، پیشرفت و آزادی مذاهب‌اند و نمی‌توانند نماینده جامعه متنوع و چندفرهنگی افغانستان باشند.

قرار بود در نشست افغانستان در وین، ۳۵ تن از فعالان سیاسی شرکت کنند، اما در روز نخست برگزاری این نشست، ۲۰ تن حضور پیدا کردند. شماری از دعوت‌شدگان در این نشست که ساکن کشورهای آسیایی‌اند ویزای ورود به اروپا را دریافت نکردند و قرار شد در جریان نشست، به‌صورت آنلاین صحبت کنند.

احمد مسعود، رنگین دادفر سپنتا، زلمی رسول، رحمت‌الله نبیل، شکریه بارکزی، فوزیه کوفی، حسین یاسا، عالیه یلماز، زلا زازی، محمود صیقل و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی در این نشست حضور دارند.

شرکت‌کنندگان ابراز امیدواری کردند که این نشست با حضور چهره‌های سیاسی بیشتری در کشورهای مختلف ادامه پیدا کند تا تلاش‌ها برای یافتن راه حل عبور از بحران افغانستان افزایش یابد.

انجمن برونو کریسکی، یک اتاق فکر اتریشی، بنیاد پژوهش و توسعه و انستیتوی اتریش در امور بین‌الملل از میزبانان و حامیان این نشست‌اند.