میلیاردرهای آمریکایی در یک روز ۹۳ میلیارد دلار از دست دادند

جو بایدن: «نرخ بیکاری پایین و ایجاد اشتغال بالا است. وضعیت تولید خوب است. گمانم اوضاعمان خوب خواهد شد»

جف بیزوس حدود ۹.۸ میلیارد دلار، ایلان ماسک ۸.۴ میلیارد دلار و مارک زاکربرگ ۵.۶ میلیارد دلار از دست داد‌ـ MICHAEL M. SANTIAGO / GETTY IMAGES VIA AFP

هم‌زمان با یک گزارش‌ اقتصادی ناگوار که بازارها را با روند نزولی شدیدی مواجه کرد، بزرگ‌ترین میلیاردرهای ایالات متحده فقط در روز سه‌شنبه، در مجموع میلیاردها دلار از دست دادند.

از تابستان ۲۰۲۰ که آثار منفی کووید-۱۹ اقتصاد آمریکا را ویران کرد، این روز برای صرافی‌ها بدترین روز بود؛ شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ ( S&P 500) ۴.۳ درصد، شاخص متوسط صنعتی داو جونز ۳.۹ درصد و نزدک کامپوزیت ۵.۲ درصد کاهش یافت.

به گزارش بلومبرگ، تبعات این تغییرها بر ثروتمندترین افراد ایالات متحده سنگین بود. جف بیزوس حدود ۹.۸ میلیارد دلار، ایلان ماسک ۸.۴ میلیارد دلار و مارک زاکربرگ ۵.۶ میلیارد دلار از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارزش خالص دارایی‌های این سه نفر روی هم حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است و این خسارت‌ها برای آن‌ها به‌نسبت سبک محسوب می‌شود. با این حال، مجموع این ۹۳ میلیارد دلار خسارت نهمین مجموع خسارت شدید روزانه‌ای بوده که تاکنون در بالاترین سطح طیف ثروت رخ داده و علت اصلی آن نگرانی از افزایش احتمالی نرخ بهره است.

علت این روز داغ بازار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده بود که نشان داد به‌رغم وجود دستاوردهای اقتصادی در سایر موارد، تورم همچنان در ایالات متحده بالا است. نمونه‌گیری‌های این گزارش از کالاها و خدمات نشان می‌دهد که هزینه‌ها درست ۸.۳ درصد بیشتر از سال قبل‌اند.

اما روند استخدام نیروی کار همچنان قوی است؛ به‌طوری که بی‌کاری هنوز رقم ناچیز ۳.۷ درصد است و ماه قبل ۳۱۵ هزار شغل به اقتصاد ایالات متحده اضافه شد. این بیستمین ماه پیاپی بود که بیش از ۲۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شد.

 بایدن هم‌زمان با فروپاشی بازار بورس، در صحبت با خبرنگاران در دلاور، این اخبار را رد کرد و گفت: «خوب می‌دانید که بازار بورس لزوما بازتاب‌دهنده وضعیت اقتصاد نیست.»

او گفت: «اقتصاد همچنان قوی است. نرخ بی‌کاری پایین و ایجاد اشتغال بالا است. وضعیت تولید خوب است. گمانم اوضاعمان خوب خواهد شد.»

اخبار ناگوار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده تا حدی زیر سایه نشست مطبوعاتی سناتور جمهوری‌خواه، لیندزی گراهام، قرار گرفت. گراهام لایحه فدرال ممنوعیت سقط جنین بعد از هفته ۱۵ بارداری را به سنا ارائه داد- اقدامی که برخلاف ادعاهای اکثر جمهوری‌خواهان مبنی بر سپردن حقوق و محدودیت‌های سقط جنین به ایالت‌ها است.

© The Independent

بیشتر از جهان