وقتی ترامپ واگذاری کرانه باختری به اردن را پیشنهاد داد، نفس ملک عبدالله بند آمد

ترامپ گفته بود که نگران است برای انتقام کشتن قاسم سلیمانی او را ترور کنند

دونالد ترامپ پیشنهاد واگذاری کرانه باختری به اردن را اندکی پس از صدور دستور انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم مطرح کردـ BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

بر اساس بخش‌هایی از کتاب «تقسیم‌کننده: ترامپ در کاخ سفید»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده، در سال ۲۰۱۸، «معامله‌ای بزرگ» را به ملک عبدالله، پادشاه اردن، پیشنهاد داد: واگذاری کرانه باختری به اردن هاشمی. گفته می‌شود ملک عبدالله دوم هنگام مواجهه با این پیشنهاد، آن‌قدر متعجب شد که احساس کرد نمی‌تواند نفس بکشد. او در این‌باره به یکی از دوستان خود گفته بود: «نمی‌توانستم نفس بکشم؛ دو برابر خم شده‌ بودم و فکر می‌کردم که دچار حمله قلبی شده‌ام.»

در این کتاب که واشنگتن‌پست بخش‌هایی از آن را منتشر کرده، آمده است: «به نظر می‌رسد ترامپ از اینکه چنین اقدامی می‌تواند برای پادشاهی اردن بی‌ثباتی به دنبال داشته باشد، بی‌اطلاع بود؛ زیرا بالغ‌ بر نیمی از جمعیت ۹.۵ میلیون نفری اردن، فلسطینی‌تبار هستند.»

کتاب «تقسیم‌کننده: ترامپ در کاخ سفید» را سوزان گلاسر، نویسنده نیویورکر و پیتر بکر، خبرنگار نیویورک‌تایمز، نوشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این کتاب، ترامپ بر این باور بود که با این پیشنهاد، به پادشاه اردن لطف می‌کند و گویا از تبعات گسترده‌ آن بی‌خبر بود یا این موضوع را درک نمی‌کرد که زمین‌های پیشنهادی به اردن متعلق به ایالات‌متحده نیستند.

در این گزارش، به این مسئله که آیا اسرائیل در آن زمان از پیشنهاد ترامپ باخبر بوده‌ یا نه، اشاره‌ای نشده است.

دونالد ترامپ پیشنهاد واگذاری کرانه باختری به اردن را اندکی پس از صدور دستور انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم مطرح کرد. وقتی که رسما اعلام کرد این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

دو سال بعد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، برنامه‌های خود برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اعلام کرد؛ پیشنهادی که در نهایت کنار گذاشته شد.

بر اساس بخش‌های دیگری از این کتاب که طی روزهای گذشته خبرساز شد، دونالد ترامپ در دسامبر ۲۰۲۰، به دوستانش گفته بود که نگران است عوامل وابسته به حکومت ایران به ‌انتقام کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، او را ترور کنند.

این کتاب شرایط کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ را چنین ترسیم می‌کند: «برخی مقام‌های ارشد دولت او برای تعدیل‌ خواسته‌های افراطی رئیس‌جمهوری تلاش می‌کردند و حتی در مواقعی به استعفای گروهی می‌اندیشیدند.» در ادامه نیز آمده است: «مردمی که بیش از همه از حکومت او می‌ترسیدند، کسانی بودند که با او در اتاق بودند.»

ترامپ به نویسندگان کتاب گفته بود که اگر مایک پنس در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود، برای معاون شدن گزینه‌ای نامناسب خواهد بود. همچنین هنگامی‌ که از وفاداری محض برخی مقام‌های ارشد دولت خود ناامید شده بود، خطاب به جان کلی، دستیار ارشدش، گفت: «شما ژنرال‌های لعنتی! چرا نمی‌توانید مانند ژنرال‌های آلمانی باشید؟» وقتی کلی از او پرسید «کدام ژنرال؟»، ترامپ پاسخ داد: «ژنرال‌های آلمانی در جنگ جهانی دوم.» کلی گفت: «آیا می‌دانید که آن‌ها سه بار سعی کردند هیتلر را بکشند و تقریبا این کار را انجام دادند؟» ترامپ با رد تاریخ مستند، جواب داد: «نه نه نه! آن‌ها کاملا به او وفادار بودند.»

بیشتر از جهان