خلیل‌زاد در دیدار با غنی مساله آزادی استادان آمریکایی را مطرح کرد

آمریکا از طرح صلح هفت‌ ماده‌ای رئیس‌جمهور افغانستان حمایت کرده است

عکس از صفحه فیس‌بوک حمدالله محب

حمد‌الله محب، مشاور شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، روز سه شنبه،۷ آبان، در یک کنفرانس خبری در کابل به رسانه‌ها گفت: «هدف سفر زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده آمریکا به افغانستان و دیدار او با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور، نه در مورد مذاکرات صلح، بلکه درخواست همکاری از حکومت افغانستان، برای رهایی استادان آمریکایی، از اسارت شبکه حقانی بوده است». به گفته‌ آقای محب: «این استادان دانشگاه آمریکایی، سه سال پیش، توسط افراد مسلح، که مربوط شبکه حقانی می‌شد، از شهر کابل ربوده شدند و آمریکایی‌ها از حکومت افغانستان، خواستند که برای رهایی این استادان دانشگاه، همکاری کند».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که این دو استاد دانشگاه آمریکایی در کابل، در سال ۲۰۱۶ از سوی افراد مسلح وابسته به شبکه حقانی، از شهر کابل ربوده شدند و می‌گویند که آنها اکنون نیز در بند این شبکه (حقانی)، قرار دارند. به گفته آقای محب: «زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا از حکومت افغانستان خواسته است که برای رهایی این دو استاد با آمریکا همکاری داشته باشند».

آقای محب گفت: «حکومت افغانستان، برای رهایی این استادان دانشگاه آمریکایی، تلاش کرده است و این تلاش‌ها نیز جریان دارد تا آنها از اسارت شبکه حقانی، رها شوند». محب افزود: «این استادان دانشگاه آمریکایی، به ما حق دارند، زیرا جوانان کشور ما را آموزش می‌داند».

حمدالله محب در این کنفرانس خبری همچنین در مورد طرح صلح هفت ماده‌‌ای رئیس جمهوری غنی، برای رسانه‌ها توضیحاتی داد و گفت: «رئیس جمهور افغانستان در مورد مذاکرات صلح با طالبان، تامین ثبات در افغانستان، طرح هفت ماده‌‌ای را آماده ساخته است که آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دیگر شرکای بین‌المللی افغانستان، نیز در آن مشارکت خواهند داشت». به گفته حمدالله محب: «آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و شرکایی بین‌المللی افغانستان، نیز از این طرح رئیس جمهور غنی، در مورد مذاکرات صلح با طالبان، استقبال کرده‌اند».

آقای محب، حکومت پاکستان را در دست داشتن جنگ کنونی افغانستان و حمایت از گروه طالبان، متهم نموده گفت: «ما و همه دنیا می‌دانند که حکومت پاکستان در جنگ کنونی افغانستان و حمایت از گروه طالبان، دست دارد و ما از حکومت پاکستان، می‌خواهیم که در امورات داخلی افغانستان، مداخله نکرده از حمایت گروه طالبان، دست بکشند و باید حکومت پاکستان، پیش از آغاز روند گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان، با طالبان؛ تضمین بدهد که دیگر گروه طالبان را حمایت نمی‌کنند. طالبان نیز باید برای ما روشن کنند که چه‌گونه روابط‌شان را با حکومت پاکستان قطع می‌کنند و تمام فرماندهان و جنگجویان‌شان تحت یک آمر واحد قرار دارند. در غیر آن هر نوع گفت‌وگو در باره صلح بی‌ معناست و ما بدون تضمین حکومت پاکستان و روشن شدن یک دست بودن طالبان، به یک نتیجه صلح واقعی نمی‌رسیم».

محب، افزود: «طالبان در یک وضعیت خوبی قرار ندارند و در میدان‌ها نبرد در برابر نیروهای امنیتی و دفایی ما نیز شکست خورده‌اند و شماری از فرماندهان آن‌ها به گروه‌های دیگر هراس‌افکن، از جمله داعش در افغانستان پیوسته‌اند. گروه طالبان، در این مدت نتوانستند به اهداف‌شان برسند و اکنون افغانستان در یک وضعیت بهتر امنیتی قرار دارد».

حمدالله محب در حالی در مورد طرح صلح هفت ماده‌‌ای رئیس جمهور غنی، مذاکرات صلح با طالبان و هدف سفر تازه نماینده ویژه آمریکا به کابل، ابراز نظر کرد که گفته می‌شد زلمی خلیل‌زاد برای آغاز دوباره مذاکرات صلح، با رهبران حکومت وحدت ملی (غنی و عبدالله)، دیدار و گفتگو کرده است.

بیشتر از