آلکاراز سلطان جدید تنیس جهان

تنیسور ۱۹ ساله اسپانیایی با شکست کاسپر رود در فینال اوپن آمریکا برای نخستین بار قهرمان گرنداسلم شد

آلکاراز بعد از قهرمانی سال ۲۰۰۵ نادال در اوپن فرانسه، به جوانترین تنیسوری تبدیل شد که قهرمان گرنداسلم می‌شود- Open REUTERS/Mike Segar 

فینال اوپن آمریکا بین کارلوس آلکاراز و کاسپر رود، علاوه بر تعیین قهرمان آخرین گرنداسلم فصل، در حکم رقابتی برای تعیین سلطان آینده تنیس جهان بود که در نهایت با برتری تنیسور ۱۹ ساله اسپانیایی به پایان رسید.

از میان سه اسطوره تنیس جهان که به پایان راه نزدیک شده‌اند، فقط رافائل نادال توانست در این گرنداسلم شرکت کند. راجر فدرر به دلیل مصدومیت مدت‌ها غایب بوده است و نواک جوکوویچ که واکسن کرونا تزریق نکرده است، اجازه ورود به خاک آمریکا پیدا نکرد. اما نادال در یک‌چهارم نهایی شکست نامنتظره‌ای مقابل فرانسیس تیافوی آمریکایی داشت تا همه منتظر ظهور یک قهرمان جدید باشند. 

آلکاراز که در نیمه‌نهایی تیافو را شکست داده بود، توانست ست اول فینال را هم ۴-۶ ببرد. رود نروژی ست دوم را ۲-۶ برد تا هیجان فینال به اوج برسد. ست سوم تا نتیجه ۶-۶ خیلی نزدیک بود، ولی آلکاراز در تای‌برک برتری قاطعی داشت. او ست چهارم را هم ۳-۶ برد تا برای نخستین بار فاتح گرنداسلم شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بی‌بی‌سی، آلکاراز بعد از قهرمانی سال ۲۰۰۵ نادال در اوپن فرانسه، به جوانترین تنیسوری تبدیل شد که قهرمان گرنداسلم می‌شود. او همچنین با این قهرمانی توانست جای دنیل مدودف را در صدر جدول رنکینگ جهان بگیرد. این نخستین بار در ۴۹ سال گذشته است که یک تنیسور زیر ۲۰ سال در صدر رده‌بندی جهانی قرار می‌گیرد.

او در واکنش به این قهرمانی گفت: «باورنکردنی و دیوانه‌وار است. هرگز فکر نمی‌کردم در ۱۹ سالگی به چنین دستاوردی برسم.»

نادال که با ۲۲ عنوان، رکورد بیشترین قهرمانی در گرنداسلم را دارد، معتقد است که این آغاز درخشش هموطنش محسوب می‌شود و آلکاراز در آینده قهرمان گرنداسلم‌های زیادی خواهد شد.  

آلکاراز گفت: «من یک قهرمانی دارم و او ۲۲ قهرمانی. من در شروع مسیرم. فعلا می‌خواهم از این لحظه لذت ببرم. خوشحالم که این جام در دستان من است.»

قهرمان جدید اوپن آمریکا افزود: «عطش زیادی برای قهرمانی‌های بعدی دارم. می‌خواهم هفته‌های پرشمار در صدر رده‌بندی بمانم. امیدوارم این وضعیت سال‌ها ادامه داشته باشد. دو هفته فوق‌العاده داشتم و از هفته آینده دوباره به سختی کار خواهم کرد. می‌جنگم تا گرنداسلم‌های بیشتری به دست آورم.»

خوان‌کارلوس فررو، مربی آلکاراز که خودش در مقطعی تنیسور شماره یک جهان بود، معتقد است که شاگردش هنوز فقط با ۶۰ درصد ظرفیتش بازی می‌کند. با این حال، فررو از قهرمانی آلکاراز در نوجوانی متعجب نیست و باور دارد که او برای رقابت در بازی‌های بزرگ متولد شده است.

قهرمان اوپن فرانسه در سال ۲۰۰۳، گفت: «می‌تواند از جهات مختلف پیشرفت کند. او می‌داند و من می‌دانم که باید به تلاش ادامه بدهیم. وقتی شماره یک می‌شوید، کارتان تمام نشده است. باید بتوانید به بازی در سطح بالا و قهرمانی در تورنمنت‌ها ادامه دهید.»

رود ۲۳ ساله هم از تنیسورهای آینده‌دار است که به‌رغم شکست در این فینال، به رتبه شماره دو جهان صعود کرد. رود که در فینال اوپن فرانسه هم مغلوب نادال شد، درباره آلکاراز گفت: «موفقیت‌های او در این سن پایین باورنکردنی است. او از استعدادهای نادری است که هر چند سال یک بار در ورزش ظهور می‌کنند.»

بیشتر از تنيس