صدر اعظم آلمان: متاسفم که ایران هنوز پیشنهاد اروپا را قبول نکرده است

اولاف شولتس در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل گفت راه صحیح ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی، رسیدن به یک توافق بین المللی موثر است

رهبران آلمان و اسرائیل، در نشستی خبری در برلین تاکید کردند که ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد.

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان در این نشست خبری گفت هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران پیشنهادات کشورهای اروپایی درباره احیای برجام - توافق هسته‌ای امضاشده به سال ۲۰۱۵- را رد کند. او گفت مایه تاسف است که تهران هنوز پاسخ مثبت نداده است.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، که یک روز قبل به آلمان سفر کرد، در نشست خبری روز دوشنبه ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) خواستار اقدام جمعی برای جلوگیری از «تهدید در حال گسترش تبدیل شدن ایران به یک کشور دارای قدرت هسته‌ای» شد و گفت: «زمان عبور از مذاکرات شکست‌خورده قبلی فرا رسیده است.»

شولتس در سخنان خود گفت: «با اسرائیل موافقیم: ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد.» او تاکید کرد که روش صحیح رسیدن به این هدف «دستیابی به یک توافق بین‌المللی موثر در کنترل برنامه هسته‌ای ایران است.» او گفت: «متاسفم که ایران تاکنون به پیشنهادهای هماهنگ‌کننده اروپایی پاسخ مثبت نداده است.»

صدر اعظم آلمان همچنین گفت سه کشور میانجی اروپایی پیشنهادهایی به ایران دادند و دلیلی ندارد که ایران با آنها موافقت نکند.

شولتس تاکید کرد: «باید توجه داشته باشیم که این اتفاق قطعا در آینده نزدیک نخواهد افتاد، هرچند برای مدتی به نظر می‌رسید که توافق حاصل خواهد شد.»

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در این نشست خبری گفت که بازگشت به توافق تحت شرایط فعلی یک اشتباه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اسرائیلی همواره تلاش کرده‌اند تا طرف‌های غربی را از ورود به توافق مجدد اتمی با جمهوری اسلامی ایران منصرف کنند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان، پیشتر در روز شنبه ۱۹ شهریور، تعهدات ایران به توافق احیای برجام را زیر سوال بردند و گفتند که با توجه به ناکامی ایران در دستیابی به توافق، با شرکای بین‌المللی خود درباره بهترین راه مواجهه با گسترش برنامه هسته‌ای ایران و همکاری نکردن جمهوری اسلامی با آژانس و توافق پادمانی مشورت خواهند کرد.

لاپید از این موضع «قاطع» سه کشور اروپایی مشارکت‌کننده در مذاکرات برجام قدردانی کرده بود و گفته بود که بر اساس بیانیه آنها «توافق هسته‌ای با رژیم ایران در آستانه امضا شدن نیست و پرونده باز آژانس [برای تحقیق درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران] مختومه نخواهد شد.»

پس از آن که قدرت‌های اروپایی گفتند به نیت ایران درباره توافق «تردیدهای جدی»‌ دارند، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این اقدام را «انحرافی و نسنجیده» خواند و درباره «ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک» به سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان هشدار داد.

ناصر کنعانی ضمن تاکید بر این که جمهوری اسلامی کماکان برای نهایی کردن توافق آمادگی دارد، به مذاکره‌کنندگان هشدار داد که منافع ملی خود را در اولویت قرار دهند و تحت تاثیر «رفتارهای غیرسازنده» اسرائیل قرار نگیرند.

جمهوری اسلامی ایران در عین حال آژانس را ترغیب کرد که «تسلیم فشارهای اسرائیل» نشود و از پهپادهایی رونمایی کرد که قادر به رسیدن به شهرهای اسرائیلی است.

ایران و کشورهای اروپایی در حالی به یکدیگر پیام‌های هشدارآمیز فرستاده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر، نشست فصلی خود را آغاز کرد. این نشست تا روز جمعه ۱۶ سپتامبر ادامه خواهد داشت و پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران یکی از محورهای آن است.