اسرائیل: اطلاعات به‌روز درباره فعالیت هسته‌ای تهران را به سه کشور اروپایی دادیم

یائیر لاپید پیش از سفر به آلمان از سه کشور اروپایی برای اتخاذ «موضع قاطع» درقبال ایران تشکر کرد

لاپید گفت در کنار نفتالی بنت و بنی گانتز در یک کارزار دیپلماتیک موفق برای توقف توافق هسته‌ای با ایران فعالیت می‌کند- RONEN ZVULUN/ AFP

درپی انتشار بیانیه سه کشور اروپایی و مطرح‌کردن «تردیدهای جدی» درمورد صداقت جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، از «موضع قاطع» فرانسه، بریتانیا و آلمان تشکر کرد و از ارائه «گزارش‌های اطلاعاتی به‌روز» درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها خبر داد.

لاپید روز یکشنبه، ۲۰ شهریورماه، در آغاز جلسه هفتگی کابینه اسرائیل در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات احیای برجام، گفت: «از فرانسه، بریتانیا و آلمان به‌دلیل موضع قاطعشان درباره این موضوع تشکر می‌کنم.»

او افزود: «در ماه‌های اخیر گفت‌وگوی بی‌سروصدا و فشرده‌ای با آن‌ها داشته‌ایم و گزارش‌های اطلاعاتی به‌روز درباره فعالیت‌های ایران در تاسیسات هسته‌ای‌اش به آن‌ها ارائه شد.»

پنجشنبه‌شب نیز دفتر یائیر لاپید اعلام کرده بود دیوید بارنئا، رئیس موساد، در سفر اخیرش به واشنگتن مطالب حساس اطلاعاتی درباره پرونده هسته‌ای ایران را به مقام‌های ایالات متحده ارائه کرده است. 

نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه همچنین گفت که در کنار نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین، و بنی گانتز، وزیر دفاع آن کشور، در «یک کارزار دیپلماتیک موفق برای توقف توافق هسته‌ای و جلوگیری از لغو تحریم‌ها علیه ایران» فعالیت می‌کند.

لاپید تاکید کرد که کارزار مذکور هنوز به انتها نرسیده است و راهی طولانی در پیش دارد، اما «نشانه‌های دلگرم‌کننده»ای دیده می‌شود.

او همچنین تکرار کرد که اسرائیل اجازه استفاده جمهوری اسلامی ایران از کشور همسایه، سوریه، برای انتقال تسلیحات به گروه‌های تروریستی را نخواهد داد و ایجاد پایگاه‌های مربوط به جمهوری اسلامی یا شبه‌نظامیان مرتبط با آن را در مرزهای شمالی خود نمی‌پذیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان درحالی بیان می‌شود که تنها دو روز از بازگشایی فرودگاه حلب، پس از آن‌که طی چند روز دو مرتبه هدف حملات اسرائیل گرفته بود، می‌گذرد. براساس گزارش‌ها، این حملات با هدف جلوگیری از انتقال تسلیحات جمهوری اسلامی ایران به شبه‌نظامیان متحدش در منطقه انجام شده بود..

نخست‌وزیر اسرائیل قرار است بعدازظهر یکشنبه به آلمان پرواز کند و در آنجا با اولاف شولتز، صدراعظم آن کشور، دیدار خواهد کرد.

لاپید درباره سفرش به آلمان گفت: «هدف از این سفر هماهنگی مواضع درقبال برنامه هسته‌ای [ایران] و نهایی‌کردن جزئیات سند همکاری راهبردی، اقتصادی و امنیتی است که در شرف امضای آنیم.»

بیانیه مشترک اخیر فرانسه، بریتانیا و آلمان پس از آن منتشر شد که ماه گذشته به نظر می‌رسید هماهنگ‌کنندگان اروپایی مذاکرات احیای برجام ، در نزدیک‌کردن طرف‌ها برای رسیدن به یک توافق پیشرفت کرده‌اند، زیرا جمهوری اسلامی ایران تا حد زیادی با متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا موافقت کرده بود.

اما پس از آن، تهران بار دیگر با به‌میان‌کشیدن ضرورت بسته‌شدن تحقیقات آژانس درمورد ذرات اورانیوم کشف‌شده در مکان‌های اعلام‌نشده به‌عنوان تاسیسات هسته‌ای، برای رسیدن به توافق، سرنوشت مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام فروبرد. 

فرانسه، آلمان و بریتانیا در واکنش به این موضوع، روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند: «این آخرین تقاضا نگرانی‌های جدی درمورد مقاصد و تعهد ایران برای دستیابی به نتیجه مثبت در موضوع برجام را به میان می‌آورد. موضع ایران مغایر با وظایف قانونی‌اش است و شانس احیای برجام را به خطر انداخته است.»

این بیانیه یک روز پس از آن منتشر شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، آخرین پاسخ ایران به پیش‌نویس توافق هسته‌ای را «گامی به عقب» دانست و گفت که واشنگتن حاضر نیست برای ورود دوباره به توافق با جمهوری اسلامی ایران، هر قیمتی را بپردازد.