مجله القاعده: حملات ما از افغانستان علیه آمریکا متوقف شده است

القاعده گفت، جنگ این گروه علیه آمریکا از دیگر نقاط جهان ادامه خواهد داشت

در مجله القاعده، در کنار مطالبی در پیوند با موضوعات جهان اسلام، ضدیت با غیرمسلمانان و ادامه جنگ علیه آمریکا، از ملا عمر و طالبان نیز ستایش شده است- SETH MCALLISTER / AFP

مجله «یک امت»، ارگان مطبوعاتی سازمان تروریستی القاعده، در نسخه آخر خود که یکشنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، در ۲۱ سالگی حملات مرگبار ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، منتشر شد، اطلاع داد که حمله‌های این گروه از افغانستان علیه آمریکا، در حال حاضر متوقف شده است. مجله «یک امت» نوشت: «این جهاد مبارک، از سایر نقاط جهان ادامه خواهد داشت.»

در طرح روی جلد مجله «یک امت»، عکس و نقل‌قولی از ملا عمر، بنیانگذار و رهبر پیشین گروه طالبان، چاپ شده و از او با عنوان «امیر المومنین، امام محمد عمر مجاهد» نام برده شده است. این عنوان نشان می‌دهد که القاعده برای ملا عمر در حکم کسی که به اسامه بن لادن، رهبر و بنیانگذار این گروه پناه داد، احترام ویژه‌ای قایل است. در کنار عکس ملا عمر، نقل‌قولی نیز از او درج شده است: «خداوند به ما وعده پیروزی داده است، اما بوش به ما وعده شکست داد.  منتظر می‌مانیم و می‌بینیم که کدام‌یک از وعده‌ها محقق خواهد شد.» 

ملا عمر این سخن را در سال ۲۰۰۱ و پس از اعلام جنگ آمریکا علیه تروریسم، در مصاحبه با «صدای آمریکا» گفته بود. در آن مصاحبه، ملا عمر در پاسخ به این پرسش که چرا اسامه بن لادن را به آمریکا تحویل نداد، گفت: «این موضوع تنها مربوط به اسامه بن لادن نیست. مسئله اسلام است. حیثیت اسلام در خطر است. سنت افغانستان نیز همین است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پافشاری ملا عمر بر حفاظت از اسامه بن لادن و اعضای القاعده در افغانستان، منجر به فروپاشی این گروه شد که قدرت را در سال ۱۹۹۶ تصاحب کرده بود. 

در مجله القاعده، در کنار مطالبی در پیوند با موضوعات جهان اسلام، ضدیت با غیرمسلمانان و ادامه جنگ علیه آمریکا، از ملا عمر و طالبان نیز ستایش شده است. القاعده در سپتامبر ۲۰۲۱ نیز بازگشت دوباره طالبان را به قدرت در افغانستان، به این گروه تبریک گفت.

ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده که در ژانویه ۲۰۲۱ به کابل رفت و در محله مرفه‌نشین پایتخت افغانستان زندگی می‌کرد، روز ۳۱ ژوئیه در خانه‌اش، در اثر حمله پهپادی نیروهای آمریکایی کشته شد. الظواهری در خانه‌ای متعلق به سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، زندگی می‌کرد و از حفاظت نهادهای امنیتی طالبان برخوردار بود.

طالبان تاکنون حضور و کشته شدن رهبر القاعده را در کابل، انکار کرده‌اند. مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، هفته گذشته در نشستی خبری در کابل گفت، تاکنون نه آمریکا اسناد و شواهد معتبری در مورد حضور و کشته شدن الظواهری در کابل منتشر کرده است و نه هیات حقیقت‌یاب این گروه به شواهدی در این زمینه دست یافته است. پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز گفته بود که از محل اصابت موشکی که از سوی نیروهای هوایی آمریکا شلیک شد، هیچ جسدی یافت نشده است.

با این حال، گزارش‌هایی که در یک‌ سال اخیر از سوی ناظران سازمان ملل متحد منتشر شده است، نشان می‌دهند که روابط میان طالبان و سازمان‌های تروریستی بین‌المللی، از جمله القاعده، همچنان استوار و پابرجا مانده است.