اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس ابتدایی مختلط روستاها

وزارت آموزش و پرورش با آغاز سال تحصیلی جدید، تفکیک جنسیتی معلمان را نیز در سراسر کشور اجرا می‌کند

مسئولان آموزش و پرورش اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس ایرانیان خارج از کشور را نیز روشی برای جذب افراد غیرایرانی و کسب درآمد، معرفی کرده‌اند- تسنیم

پس از ابلاغ ممنوعیت تدریس معلمان مرد در مدارس دخترانه، وزارت آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید، به اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس ابتدایی مختلط  اقدام کرد که اغلب در مناطق محروم و روستاها قرار دارند.

از جمله، مسئولان اداره‌های آموزش و پرورش در استان‌های اصفهان و اردبیل طی دو روز گذشته در همین زمینه اعلام کردند که امسال تفکیک جنسیتی در این مدارس‌ اجرا می‌شود و با آغاز سال تحصیلی جدید، به شکل شیفت صبح و عصر، عملی می‌شود.

پیش‌تر، چهارم  شهریور ۱۴۰۱، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی،  تاکید کرده بود که باید به اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس ابتدایی مناطق روستایی اقدام کرد و مشکل کمبود فضای آموزشی برای اجرای تفکیک جنسیتی را هم باید با کمک خیرین کاهش داد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفته بود که با اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس مختلط باقی‌مانده، «دغدغه‌های متدینان» در این زمینه کاهش خواهد یافت.

از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران، تفکیک جنسیتی در مدارس ابتدایی، راهنمایی، و دبیرستان‌های سراسر کشور اجرا شده است و فقط بخشی از مدارس ابتدایی باقی مانده‌اند که عمدتا در مناطق روستایی، کم‌جمعیت، یا در مناطقی قرار دارند که به دلیل فقر امکانات آموزشی، همچنان به شکل مختلط اداره می‌شوند.

با این حال، پس از تاکید وزیر آموزش و پرورش به اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس مختلط باقی‌مانده، اجرای آن در استان‌های مختلف ایران آغاز شده است.

در ادبیات مسئولان آموزش و پرورش، «مدارس مختلط» به مدارسی گفته می‌شود که دانش‌آموزان پسر و دختر در آن‌ها همزمان در یک مدرسه تحصیل می‌کنند.

براساس آمارها، از مجموع جمعیت حدود ۱۶ میلیون نفری دانش‌آموزان در ایران، تا سال تحصیلی گذشته حدود دو میلیون و ۲۷۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی و حدود ۱۴۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه اول، در مدارس مختلط روستایی تحصیل می‌کردند.

وزارت آموزش و پرورش همچنین با آغاز سال تحصیلی جدید، تفکیک جنسیتی معلمان را نیز در سراسر کشور اجرا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای اجرای تفکیک جنسیتی معلمان، وزارت آموزش و پرورش آیین‌نامه ممنوعیت ورود و تدریس معلمان مرد در مدارس دخترانه را از ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ به همه ادارات آموزش و پرورش و مدارس کشور ابلاغ کرده است.

در این آیین‌نامه تاکید شده است که در ایران، مدارس به تفکیک جنسیت تاسیس می‌شوند و بر همین اساس، «تطابق جنسیت کارکنان مدارس با دانش‌آموزان» الزامی است.

تاکید مقام‌های آموزش و پرورش بر اجرای تفکیک جنسیتی کامل در مدارس، در حالی است که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز درباره تفکیک جنسیتی نوشته است: «روابط بین محرم و نامحرم دارای احکام مخصوصی است و وقتی دختران و پسران به سن تکلیف می‌رسند، باید با بایدها و نبایدهای این دوران آشنا باشند، اما ساختار مدارس به گونه‌ای است که اجرایی شدن بسیاری از این احکام با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شود.»

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران همچنین تاکید کرد که در مدارس ابتدایی مختلط، «نحوه پوشش دختران و پسران، چینش کلاس‌ها، روابط حوزه درسی، از جمله مواردی است که سبب می‌شود بسیاری از پرده‌ها کنار رود و دانش‌آموزان خطوط قرمز را رعایت نکنند».

مسئولان آموزش و پرورش علاوه تفکیک جنسیتی در مدارس ابتدایی مختلط در روستاها و مناطق به‌شدت محروم ایران، اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس ایرانیان خارج از کشور را نیز به مثابه روشی برای جذب افراد غیرایرانی و کسب درآمد، معرفی کرده‌اند.

مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در دولت سیزدهم، یکی از همین مسئولان است که زمستان گذشته اعلام کرد: « ایران‌دوستان بسیاری داریم که مایل‌اند فرزندانشان به مدارس مختلط نروند»، و حتی حاضرند تا ترمی ۱۰ هزار دلار شهریه پرداخت کنند تا فرزندانشان به جای مدارس مختلط، در مدارس تک‌جنسیتی تحصیل کنند.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، یکی دیگر از مقام‌های حکومتی در ایران است که خواهان «اجرای کامل» تفکیک جنسیتی در مدارس و دانشگاه‌های کشور است.

هاشمی گلپایگانی با تاکید بر اینکه تفکیک جنسیتی باید از اول دبستان تا پایان دوره دانشگاه اجرا شود، گفته است که «چه اشکالی دارد در دفترچه کنکور امسال بنویسند یک دانشگاه فقط برای پسران و یکی فقط برای دختران است»، و «خانواده‌ها از تفکیک جنسیتی استقبال می‌کنند».

از سوی دیگر، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، با تاکید بر بازگشایی حضوری مدارس سراسر کشور از مهر ماه ۱۴۰۱، گفت: «در سال آینده تحصیلی حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم؛ البته با مشخص شدن آمار دقیق دانش‌آموزان اتباع خارجی، احتمالا آمار کمی بیشتر از ۱۶میلیون خواهد شد.»

در حال حاضر هزاران دانش‌آموز ایرانی و شماری از فرزندان اتباع خارجی مقیم ایران از تحصیل محروم‌اند و به گفته یوسف نوری، تعداد دانش‌آموزان محروم از تحصیل ۷۵۰ هزار نفر است.

بنا به اظهارات وزیر آموزش و پرورش، تعداد معلمان رسمی و پیمانی نیز حدود ۹۷۰ هزار نفر است که با حدود ۲۰ هزار خرید خدمات، این تعداد در مجموع به نزدیک یک میلیون نفر می‌رسد.

این آمار فقط مربوط به مدارس دولتی است. در مدارس غیردولتی نیز حدود ۲۰۰ هزار نفر به تدریس اشتغال دارند و در مهدکودک‌ها نیز تعدادی معلم و مربی به کار مشغول‌اند.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس نیز گفت که تعدادی از مدارس همچنان «کانکسی»، یا مدارسی‌اند که به مقاوم‌سازی و بازسازی‌ نیاز دارند که قرار است برای کاهش مشکل کمبود فضای آموزشی، در سال تحصیلی آینده دونوبته شوند.