سه جایزه برای ایرانی‌ها در ونیز

جعفر پناهی با «خرس نیست» جایزه ویژه هیئت داوران ونیز را گرفت تا از پرافتخارترین سینماگران تاریخ ایران باشد

جعفر پناهی، کارگردان ایرانی که در زندان به سر می‌برد، موفق شد با فیلم «خرس نیست» جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کند. پناهی خود امکان حضور در ونیز را نداشت و دو بازیگر فیلم، مینا کاوانی و رضا حیدری، به‌جای او جایزه را دریافت کردند. در شب پرجایزه برای سینمای ایران، هومن سیدی و محسن تنابنده، کارگردان و بازیگر فیلم «جنگ جهانی سوم»، نیز موفق شدند جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد بخش «افق‌ها» را کسب کنند.

پناهی، که حکم شش سال زندانش را سپری می‌کند، پیش از این نیز جوایز مهمی در جشنواره‌های کن و برلین گرفته است و با این حساب، اکنون از پرافتخارترین کارگردان‌های تاریخ سینمای ایران است.

ایندیپندنت فارسی گفت‌و‌گوهای اختصاصی با سینماگران ایرانی انجام داده است که در روزهای آتی منتشر خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا حیدری پیش از مراسم اعطای جوایز، به رسانه‌ها گفت پناهی از زندان هم به کار فیلمسازی ادامه می‌دهد چون خلاقیت و شور و شوق چیزی است که با زندان نمی‌توان جلویش را گرفت.

«خرس نیست» پنجمین فیلم پناهی است که مخفیانه ساخته شد. او ۱۲ سال پیش از فیلمسازی منع شد. پناهی با این فیلم، بار دیگر به روستاهای ایران در نزدیکی مرز این کشور با جمهوری آذربایجان رفت و به زندگی زوجی می‌پردازد که می‌خواهند با گذرنامه دزدی با پاریس بروند.

محسن تنابنده به همراه محمد اطبایی، پخش‌کننده فیلم، روی صحنه حاضر شد. او جایزه را به جامعه کارگران ایران (متناسب با موضوع فیلم) و به همسرش تقدیم کرد که در زمان فیلمبرداری هم باردار بود و هم باید از دیگر فرزندشان مراقبت می‌کرد. او با خنده گفت: «آن‌قدر خوشحالم که می‌توانم پیاده تا تهران بروم.»

هومن سیدی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردان بخش «افق‌ها»، آن‌ را به مردم ایران تقدیم کرد.

«جنگ جهانی سوم» قصه کارگری روزمزد و بی‌خانمان به نام شکیب است که سال‌ها پیش، همسر و پسرش را در زلزله از دست داده اما هرگز نتوانسته است با این واقعیت کنار بیاید. ندا جبرئیلی و مهسا حجازی از دیگر بازیگران این فیلم‌اند.

رسانه‌های حکومتی ایران اندکی پس از اعطای جایزه به پناهی، حمله به او را آغاز کردند. وب‌سایت افکارنیوز تیتر زد: «ادامه سیاسی‌بازی جشنواره ونیز با اهدای جایزه به جعفر پناهی.»

بیشتر از فیلم