ترامپ: باید پایگاه هوایی بگرام را حفظ می‌کردیم

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت، پایگاه هوایی بگرام یک‌ساعت بانیروگاه هسته‌ای چین فاصله دارد

ترامپ در نوامبر ۲۰۱۹ از پایگاه هوایی بگرام دیدن کرد-OLIVIER DOULIERY / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در مصاحبه با رسانه اندی تی وی که روز پنج‌شنبه، ۸ سپتامبر پخش شد، از خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرد و گفت آمریکا باید پایگاه هوایی بگرام را که حدود یک‌ساعت با نیروگاه هسته‌ای چین فاصله دارد حفظ می‌کرد.

ترامپ با انتقاد از عملکرد ضعیف بایدن در عملیات خروج از افغانستان گفت: «اولین کاری که باید می‌کردی این بود که مردم، آمریکایی‌ها و تجهیزات نظامی ما را بیرون می‌آوردی.»

ترامپ  افزود که آمریکا تجهیزات نظامی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار در افغانستان جاگذاشت و اگر بایدن در نحوه خروج بهتر عمل می‌کرد، هرگز این اتفاق نمی‌افتاد.

ترامپ که در نوامبر ۲۰۱۹ از پایگاه هوایی بگرام دیدن کرده بود، تاکید کرد بگرام بزرگ‌ترین قرارگاه نظامی ناتو و آمریکا در افغانستان بود و برای حضور آمریکا در منطقه اهمیت داشت. با خروج آمریکا از افغانستان، این پایگاه با همه امکانات نظامی که در آن جا مانده بود، به دست طالبان افتاد.

طالبان در ۳۱ اوت، به مناسب یک‌سالگی خروج آخرین نظامی آمریکا از افغانستان، جشن بزرگی در پایگاه هوایی بگرام برگزار  کردند. هزاران نظامی طالبان به شمول گردان انتحاری این گروه، در پایگاه هوایی بگرام نمایش اجرا کردند و رهبران این گروه، به کشورهای جهان هشدار دادند که از مداخله در امور افغانستان خودداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان با سلطه بر افغانستان، به تجهیزات پیشرفته نظامی برجا مانده از نیروهای آمریکایی و نیروهای دولت پیشین افغانستان دست یافتند. هرچند دونالد ترامپ، ارزش این تسلیحات را ۸۵ ملیارد دلار برآورد می‌کند، اما وزارت دفاع آمریکا در ماه آوریل در گزارشی که به کنگره آمریکار ارایه کرد، ارزش این تسلیحات را بیش از ۷ میلیارد دلار برآورد کرده بود.

این تسلیحات و تجهیزات شامل هواپیماهای نظامی تهاجمی، هواپیماهای باربری، پهپادهای تجسسی، مهمات زمین به هوا، وسایل ارتباطی نظامی و سیستم مخابره می‌شود که همه آنان اکنون در اختیار طالبان هستند.

وزارت دفاع طالبان، اوایل شهریور اعلام کرد که شمار نظامیان ارتش این گروه در حدود ۱۵۰ هزار نفر رسیده است. مسئولان وزارت دفاع طالبان گفتند، اداره‌های جلب و جذب افراد را در همه شهرها ایجاد کرده‌اند و در تلاش اند نیروی بیشتر جذب کنند. این نهاد روز شنبه، با پخش ویدیویی از جریان جذب نیرو از پنجشیر گفت، شماری از جوانان پنجشیری نیز به ارتش طالبان ملحق شده‌اند.

یکی از واحدهای فعال در بدنه نهادهای امنیتی طالبان، گردان‌های انتحاری است. سخنگویان و مقام‌های رسمی طالبان، با تذکر این نکته که موجودیت انتحاری‌ها در صفوف این گروه حتمی است، تاکید می‌کنند که این افراد در احیای دوباره امارت طالبان نقش تعیین کننده‌ای ایفا کردند.

آمریکا پس از خروج از افغانستان، مذاکراتی را به منظور ارایه کمک‌های بشردوستانه، ایجاد دهلیز امن برای خروج شهروندان خارجی و افغان‌های در معرض خطر و همچنین چگونگی آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان به راه انداخت. این مذاکرات به دلیل خودداری طالبان از پیش‌شرط‌های آمریکا در مورد رعایت حقوق بشر، بازگشایی مدارس به روی دختران و تامین حق کار و آزادی‌های زنان، چندین بار متوقف شد و از گرفته شد. با وجود این، آمریکا در یک‌سال سلطه طالبان بر افغانستان، در صدر ارایه کنندگان کمک‌های نقدی به افغانستان قرار دارد و تا حال حدود ۸۰۰ میلیون دلار به این کشور کمک کرده است.

بیشتر از جهان