«طالبان، کشتن ساکنان بگرام را به دلیل همکاری با خارجی‌ها مجاز می‌دانند»

بسیاری از ساکنان بگرام خانه‌های خود را ترک کرده‌اند

بسیاری از ساکنان بگرام، در بیست سال گذشته، در بخش‌هایی از پایگاه هوایی بگرام کار می‌کردند- AAMIR QURESHI / AFP

بعد از ظهر روز شنبه، ۲۰ فروردین (۹ آوریل)، گروهی از افراد اداره استخبارات (اطلاعات) گروه طالبان با هجوم به روستاهای ده‌ملا و لغمانی شهرستان بگرام در شمال کابل، شماری از جوانان این شهرستان را بازداشت کردند. این عملیات با هدف بازرسی خانه‌های مردم راه‌اندازی شده بود و طالبان، فهرستی از افراد معینی را برای بازداشت با خود داشتند. 

در جریان حدود یک ساعت بازرسی روستاهای بگرام، طالبان شش تن از مردان روستای ده‌ملا را بازداشت کردند؛ از جمله نعمت‌الله عثمانی، ۲۸ ساله، که هیچ فعالیت سیاسی و نظامی نداشت. 

بازداشت نعمت‌الله عثمانی حدود ساعت پنج عصر شنبه رخ داد، و حدود ساعت هشت صبح یکشنبه، پیکر نیمه‌جانش در مقابل در ورودی خانه‌اش در روستای ده‌ملا رها شد.

فریدون (نام مستعار)، از ساکنان روستای ده‌ملا و شاهد تیرباران شدن نعمت‌الله عثمانی به دست طالبان، به ایندیپندنت فارسی گفت که نعمت‌الله عثمانی در طول شب در زندان طالبان به شدت شکنجه شده بود و هنگامی که صبح روز یکشنبه پیکر نیمه‌جان او را در مقابل خانه‌اش رها کردند، دندان‌ها و ناخن‌های دست‌ها و پاهایش کشیده شده بود.

‌فریدون در مورد چگونگی قتل نعمت‌الله عثمانی به دست طالبان گفت: «طالبان نعمت‌الله و پنج جوان دیگر را بازداشت کردند و به زندان اداره اطلاعات این گروه در بگرام بردند. در طول شب، نعمت‌الله عثمانی به شدت شکنجه شده بود و ناخن‌ها و دندان‌هایش را کشیده بودند. صبح یکشنبه، افراد طالبان پیکر نیمه‌جانش را مقابل در ورودی خانه‌اش رها کردند و هنگامی که اعضای خانواده و همسایه‌هایش کوشیدند پیکر او را به داخل خانه انتقال دهند، افراد طالبان چند گلوله به بدنش شلیک کردند تا جان دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته فریدون، طالبان در جریان بازجویی از نعمت‌الله عثمانی، عکس‌هایی از احمد شاه مسعود را در گوشی او پیدا کردند و به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی، او را شکنجه کردند و کشتند.

افراد طالبان به اعضای خانواده و همسایه‌های نعمت‌الله عثمانی هشدار داده‌اند که اگر در مورد این حادثه با رسانه‌ها صحبت کنند، اهالی روستا قتل‌عام خواهند شد. نعمت‌الله عثمانی پدر یک فرزند بود و در یک فروشگاه مواد خوراکی در مرکز بگرام کار می‌کرد. 

از پنج نفری که همراه با نعمت‌الله عثمانی از روستای ده‌ملا بازداشت شدند، تنها یک نفر آزاد شده است و بقیه آنان همچنان زیر شکنجه، در زندان اداره اطلاعات طالبان نگهداری می‌شوند.

هم‌زمان با بازداشت این افراد از روستای ده‌ملا، شهروند دیگری به نام فریدون، ۲۶ ساله، نیز در روستای لغمانی شهرستان بگرام، در ایست بازرسی طالبان کشته شد. به گفته یک منبع آگاه در بگرام، فریدون سوار بر موتور از یک ایست بازرسی طالبان که با هدف بازرسی روستا راه‌اندازی شده بود می‌گذشت و طالبان به او دستور توقف دادند. پس از بازرسی، به او اجازه داده شد که حرکت کند، اما وقتی فریدون حرکت کرد، طالبان از پشت به او تیراندازی کردند. 

این حوادث در حالی رخ می‌دهند که طالبان از بازتاب آن‌ها در رسانه‌ها جلوگیری می‌کنند و خانواده‌های قربانیان را تهدید می‌کنند که از انتقال اطلاعات خود به رسانه‌ها خودداری کنند. 

به گفته منابع خبری آگاه در شهرستان بگرام، طالبان در جریان بازرسی خانه‌های مردم در این شهرستان، آنان را تهدید کرده‌اند که به دلیل همکاری با نیروهای خارجی، قتل‌شان مجاز است. پایگاه هوایی بگرام که بزرگترین مرکز نظامیان خارجی بود، در همین شهرستان قرار دارد. در بیست سال گذشته، شمار زیادی از ساکنان شهرستان بگرام در بخش‌های مختلف این پایگاه نظامی شاغل بودند. شماری در بخش‌های حفاظت و امنیت این پایگاه، شماری دیگر در بخش خدمات، و تعدادی هم با شرکت‌های پیمان‌کار مرتبط به نیروهای خارجی کار می‌کردند. 

بسیاری از ساکنان شهرستان بگرام به دلیل همکاری با نیروهای خارجی و شرکت‌های پیمانکار مرتبط با آن‌ها، پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، خانه‌های خود را ترک کردند. به گفته یک منبع آگاه در محل، حدود هفتاد درصد از مردان و جوانان بگرامی از ترس انتقام‌جویی طالبان به کشورهای همسایه، یا به دیگر شهرهای افغانستان پناه برده‌‌اند. بخش‌های وسیعی از این شهرستان و روستاهای آن اکنون خالی از سکنه است.

 از سوی دیگر، بیشتر ساکنان شهرستان بگرام تاجیک‌تبارند و شمار زیادی از جوانان این شهرستان، در جریان تصرف کابل به دست طالبان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، به پنجشیر رفتند تا به جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود بپیوندند. طالبان ساکنان این شهرستان را، هم به دلیل همکاری با نیروهای خارجی در بیست سال گذشته و هم به دلیل تعلق به قوم تاجیک، تحت آزار، تعقیب، و شکنجه قرار می‌دهند.

هم‌زمان با این حوادث، گفته می‌شود که الماس رباط، فرمانده چریک‌های جبهه مقاومت ملی در روستای رباط شهرستان بگرام، روز یکشنبه با طالبان درگیر شده است و جان باخته است. برخی از اعضای طالبان با نشر این خبر در فضای مجازی، ادعا کرده‌اند که با کشته شدن الماس رباط، فعالیت مخالفان این گروه در بگرام متوقف شده است. جبهه مقاومت ملی هنوز در مورد این ادعای طالبان اظهارنظر نکرده است.