رآکتور همجوشی کره جنوبی دمای هفت برابر داغ‌تر از هسته خورشید را شبیه سازی کرد

این فرآیند به‌عنوان رویای دست‌نیافتنی انرژی پاک مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا به سوخت‌های فسیلی نیاز ندارد

دانشگاه ملی سئول و موسسه انرژی همجوشی کره، آزمایشی را با راکتور مرکز تحقیقات پیشرفته توکامک ابررسانای کره جنوبی آزمایش کردند - AFP

دانشمندان در کره جنوبی موفق شدند برای اولین بار یک واکنش همجوشی هسته‌ای را در دمای بیش از ۱۰۰ میلیون درجه سانتی‌گراد - نزدیک به هفت برابر داغ‌تر از هسته خورشید - به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنند.

این یک پیشرفت مهم در دستیابی به نیروی همجوشی پایدار به شمار می‌رود که با تقلید از واکنش‌های طبیعی که در خورشید رخ می‌دهد، نویدبخش انرژی پاک تقریبا نامحدود است.

گروهی از دانشگاه ملی سئول و موسسه انرژی همجوشی کره، آزمایشی را با راکتور مرکز تحقیقات پیشرفته توکامک ابررسانای کره جنوبی (KSTAR) آزمایش کردند و توانستند به روش ارتقا یافته‌ای برای مهار پلاسما در هسته راکتور دست یابند.

«خورشید مصنوعی» یکی از چندین مورد در سراسر جهان است که اوج دهه‌ها تحقیق در مورد این فناوری است که اصولا هسته‌های اتمی موجود در ستارگان را با هم ادغام می‌کند تا مقادیر زیادی انرژی تولید کند که می‌تواند به الکتریسیته تبدیل شود.

تاسیسات مشابهی در چین سال گذشته توانست در دمای کمی پایین‌تر به مدت بیش از ۱۷ دقیقه کار کند. پلاسما در دمای ۷۰ میلیون درجه سانتی‌گراد، هنوز پنج برابر گرم‌تر از خورشید واقعی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرآیند به‌عنوان رویای دست‌نیافتنی انرژی پاک مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا برخلاف روش‌های فعلی تولید انرژی هسته‌ای، به سوخت‌های فسیلی نیاز ندارد و پسماند خطرناکی به جا نمی‌گذارد.

یو سوک چه، رئیس موسسه انرژی همجوشی کره می‌گوید: «ما معمولا می‌گوییم که انرژی همجوشی یک منبع انرژی رویایی است - تقریبا نامحدود است، با انتشار کم گازهای گلخانه‌ای و بدون پسماندهای رادیواکتیو سطح بالا - [اما این جدیدترین پیشرفت] به این معنی است که [دستیابی به] همجوشی یک رویا نیست.»

موسسه انرژی همجوشی کره در آغاز سال هدفی را برای دستیابی به دمای پلاسما بیش از ۱۰۰ میلیون درجه برای ۵۰ ثانیه تا پایان سال ۲۰۲۲، با هدف نهایی ۳۰۰ ثانیه تا سال ۲۰۲۶ تعیین کرد.

یون سی وو، مدیر مرکز تحقیقات پیشرفته توکامک ابررسانای کره جنوبی (KSTAR) گفت: «این پایان داستان نیست، ما باید به ۳۰۰ ثانیه برویم - ۳۰۰ حداقل بازه زمانی برای نشان دادن عملیات حالت پایدار است، سپس این پلاسما می‌تواند برای همیشه کار کند.»

«اگر نتوانیم به آن دست یابیم، باید کار دیگری انجام دهیم.»

مطالعه‌ای که جزئیات این تحقیق را شرح می‌دهد با عنوان «سازوکار پلاسمای همجوشی پایدار با دمای بالا که توسط یون‌های سریع ممکن می‌شود»، این هفته در مجله علمی «نیچر» (Nature) منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از جهان