تلاش‌های مخالفان برجام برای تاثیرگذاری بر دولت بایدن ادامه دارد

«فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی»، «اکثریت دموکراتیک برای اسرائیل» و لابی «آیپک»، از جمله شرکت‌کنندگان در نشست مشترک با نماینده دولت بایدن در امور ایران بودند

یک هفته بعد از نخستین واکنش‌های منفی در آمریکا، به پاسخ‌ دوم حکومت ایران برای احیای برجام، همچنان تلاش‌های آشکار و پنهان مقام‌های اسرائیلی و مخالفان توافق هسته‌ای با ایران برای تاثیر‌گذاری به تصمیم دولت بایدن ادامه دارد.

روز پنج‌شنبه نمایندگان و رهبران شمار زیادی از سازمان‌های یهودی ایالات متحده، که عمدتا به مواضع دولت اسرائیل نزدیکند، با راب مالی، مذاکره‌کننده ارشد و نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، دیدار و گفت‌وگو کرند.

وب‌سایت خبری-تحلیلی «جوئیش اینسایدر» روز جمعه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت هرچند نمایندگان سازمان‌های یهودی آمریکا در این نشست مشترک با راب مالی، اطلاعاتی از جزئیات بحث‌ها و موضوع‌های مطرح شده در میان نگذاشته‌اند، اما در کل از برگزاری نشست با نماینده دولت آمریکا در امور ایران استقبال کرده‌اند.

به‌نوشته «جوئیش اینسایدر» اکثر سازمان‌ها و نمایندگان حاضر در نشست روز پنج‌شنبه با نماینده دولت آمریکا در امور ایران، از مخالفان برجام و امضای توافق هسته‌‌ای فعلی با ایران هستند.

«فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی»، «اکثریت دموکراتیک برای اسرائیل» و لابی «آیپک»، از جمله شرکت‌کنندگان در نشست مشترک با نماینده دولت بایدن در امور ایران بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان روز جمعه اعلام شد دیوید بارنیا، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائيل (موساد) مجموعه اطلاعات تازه‌ای از برنامه اتمی حکومت ایران در اختیار مقام‌های آمریکایی قرار داده است. این اطلاعات تازه، «مهم» و «حساس» ارزیابی شده‌اند.

روز سه‌شنبه این هفته نیز یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائيل، که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با حکومت ایران به‌شمار می‌رود، در اظهارنظری تازه گفت هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا واقعا موفق شده‌ایم جلوی توافق هسته‌ای با حکومت ایران را بگیریم یا نه. نخست‌وزیر اسرائیل این اظهارات را، همراه با تهدید، در حالی که در برابر یک جنگنده اف-۳۵ نیروی هوایی ارتش اسرائيل ایستاده بوده مطرح کرد.

یک روز پس از موضع‌گیری روز سه‌شنبه یائیر لاپید، روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت مقام‌های ارشد آمریکایی، اسرائیل را مطمئن کرده‌اند که توافق هسته‌ای با حکومت ایران، دست‌کم در آینده نزدیک، امضا نخواهد شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه در اظهارنظری دیگری گفت واشنگتن به توافق هسته‌ای با حکومت ایران نزدیک نیست. به‌گفته کربی، دولت بایدن در حال حاضر می‌خواهد مطمئن شود که در صورت شکست قطعی مذاکرات، هسته‌ای، گزینه‌های دیگری برای جلوگیری از دست‌یابی حکومت ایران به تسلیحات اتمی وجود دارد.

بیشتر از جهان