سازمان عفو‌ بین‌الملل: حکومت ایران بهنام موسیوند را بدون قیدوشرط آزاد کند

حال بهنام موسیوند در پی اعتصاب غذا در زندان رجایی‌شهر کرج وخیم گزارش شده است

سازمان عفو بین‌الملل ضمن هشدار درباره «وخامت» حال بهنام موسیوند، زندانی سیاسی، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست این فعال مدنی را که به «ناحق» در زندان رجایی‌شهر محبوس است، بدون «قیدوشرط و فورا» آزاد کند. عفو بین‌الملل در بیانیه‌اش تاکید کرد مقام‌های حکومت باید تا زمان آزادی، تمام مراقبت‌های پزشکی تخصصی موردنیاز بهنام موسیوند (ازجمله اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان) را به او ارائه دهند.

وضعیت سلامتی این زندانی سیاسی به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی مناسب و همچنین اعتصاب غذاهای متعدد رو به وخامت گذاشته است. بهنام موسیوند روز ۹ شهریور در اعتراض به انتقال خشونت‌آمیز‌ش از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر که با ضرب و شتم ماموران زندان همراه بود، دست به اعتصاب غذا زد.

او پیش‌تر نیز، از ۳۰ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، در اعتراض به شرایط زندان، اعتصاب غذا کرد. روز پنجم اردیبهشت، ماموران زندان درحالی‌که وضعیت سلامتی‌ موسیوند رو به وخامت گذاشته بود او را به بیمارستان طالقانی منتقل کردند، اما مدتی بعد و برخلاف توصیه پزشکان به زندان بازگرداندند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، این اقدام در حالی صورت گرفت که پزشکان بیمارستان طالقانی گفته بودند که او نیاز به مراقبت‌های پزشکی تخصصی دارد که در آن بیمارستان ممکن نیست و باید به بیمارستان تخصصی منتقل شود. بهنام موسیوند بیماری کبد، پروستات و کلیه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتصاب غذای دوباره او نیز در روزهای اخیر نگرانی‌ خانواده و دوستانش را در پی داشت. ویدیویی روز ۱۳ شهریور از مادر این زندانی سیاسی منتشر شد که در آن اعلام کرد وضعیت سلامتی بهنام موسیوند وخیم شده است و از خونریزی معده و بالا آوردن خون رنج می‌برد و در تکلم مشکل دارد.

فعالان حقوق بشر در ایران نیز گزارش دادند که بهنام موسیوند، ۱۴ شهریور، در جریان ملاقات با خواهرش با ویلچر آورده شد و گفت که همچنان در اعتصاب غذا به‌سر می برد و از دسترسی به کلیه خدمات پزشکی محروم است. مادر بهنام موسیوند در ویدیویی دیگر که روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور منتشر شد، از مجامع بین‌المللی خواست تا برای نجات جان فرزندش کمک کنند.

پدر و مادر این کنشگر سیاسی و مدنی، روز پنجشنبه ۱۷ شهریور، به نشانه اعتراض در مقابل زندان رجایی‌شهر کرج تحصن کردند، اما با تهدید به بازداشت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

بهنام موسیوند در بهمن ۱۳۹۶ به دلیل شرکت در اعتراض‌های دی‌ماه همان سال در خانه‌اش بازداشت شد و شهریور ۱۳۹۸، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه او را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد.