طالبان خدمات هدایت هواپیماها برفراز افغانستان را به شرکت اماراتی سپردند

ترکیه پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان پیشنهاد کرده بود تا مسئولیت تامین امنیت فرودگاه کابل را به دست گیرد

شرکت «گاک» تا ۶ ماه آینده خدمات راهنمایی هوایی در افغانستان را ارائه خواهد کرد-AFP/Ahmad Sahel Arman

طالبان روز پنجشنبه ۸ سپتامبر، با امضای قراردادی با شرکت اماراتی «گاک»، خدمات راهنمایی هواپیماهایی را که از آسمان افغانستان می‌گذرند، به این شرکت واگذار کردند.

معصوم استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان، در حساب توییترش نوشت که پس از امضای این قرارداد، تا حدود شش ماه دیگر، خدمات راهنمایی هوایی در افغانستان بر اساس معیارهای بین‌المللی ارائه خواهد شد و تا دو ماه دیگر نیز، شرکت‌های هوایی خارجی پروازهایشان به افغانستان را از سر می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مسئولان امضای این قرارداد اعلام کردند که این قرار داد ۱۰ ساله است و برای پنج سال نخست، درآمدهای آن به‌ویژه درآمدهای پروازهایی که از آسمان افغانستان عبور می‌کنند، به شرکت «گاک» پرداخت خواهد شد.

بر اساس این قرارداد، مسئولان شرکت اماراتی «گاک» باید ظرفیت کارمندان فرودگاه کابل را افزایش دهند.

طالبان امضای این قرارداد را مفید دانستند؛ با عملی شدن این پروژه، مصونیت هواپیماها تامین خواهد شد و از بابت عبور هواپیماها از آسمان افغانستان درآمد کسب خواهد شد.

در این برنامه، ملا عبدالغنی، برادر معاون اقتصادی ریاست وزرای طالبان، گفت که پس از امضای این قرارداد با این شرکت اماراتی، شرکت‌های هوانوردی پروازهایشان را به فرودگاه کابل آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان شرکت «گاک» گفتند که انتظار می‌رود در ماه آینده انتقال کارگوها (محفظه‌های بار) از داخل و خارج افغانستان افزایش یابد.

پیش از این، طالبان قرارداد مدیریت چهار فرودگاه کابل، مزارشریف، هرات و قندهار را نیز با این شرکت امضا کرده بودند.

طالبان ادعا کردند که با امضای این قرارداد، خدمات راهنمایی هواپیماهایی را که از آسمان افغانستان می‌گذرند، شرکت اماراتی «گاک» در سطح بین‌المللی انجام خواهد داد.

ترکیه، قطر و امارات متحده عربی پیش ازاین درباره امضای این قرارداد با طالبان مذاکره کرده بودند.

پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، حکومت قبلی نیز قراردادهایی را در ارتباط با عرضه خدمات فرودگاه کابل با یک شرکت اماراتی امضا کرده بود. احتمال دارد پس از این، شرکت‌های هوایی امارات متحده عربی پروازهایشان را به فرودگاه‌های افغانستان آغاز کنند.

ترکیه پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان پیشنهاد کرده بود تا مسئولیت تامین امنیت فرودگاه کابل را به دست گیرد.

بیشتر از جهان