نیروهای آمریکایی کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل را به دست می‌گیرند

آنتونی بلینکن می‌گوید مرزها باید باز بمانند تا آنهایی که می‌خواهند بتوانند افغانستان را ترک کنند

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، با ادامه خروج پرسنل سفارت آمریکا از افغانستان، نیروهایی آمریکایی کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل را به دست گرفته‌اند. همزمان پرچم آمریکا از سفارت این کشور در کابل پایین کشیده شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید در روزهای آینده روند خروج هزاران شهروند آمریکایی مقیم افغانستان و کارمندان محلی سفارت و خانواده‌های آنها ادامه خواهد داشت.

این بیانیه می‌گوید که همه اقدامات برای خروج امن کارمندان و شهروندان آمریکایی با استفاده از پروازهای نظامی و غیرنظامی انجام شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در توییتی نوشت که آنهایی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، باید بتوانند این کار را انجام دهند و فرودگاه‌ها، مرزها و جاده‌ها باید باز بمانند.

بر اساس این بیانیه تا ۴۸ ساعت آینده تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به شش هزار نفر می‌رسد و یک تیم مسئول کنترل ترافیک هوایی خواهد بود.

به گزارش اکسیوس، حدود دو هزار افغان در دو هفته اخیر از افغانستان به ایالات‌متحده آمریکا رسیده‌اند و انتظار می‌رود در روزهای آینده روند خروج افغان‌ها با ویزای ویژه مهاجرتی آمریکا شتاب بیشتری بگیرد. همچنین افغان‌هایی که مراحل بررسی امنیتی ویزاهای مهاجرتی را سپری کرده‌اند، به طور مستقیم به آمریکا منتقل می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که تصاویر منتشر شده از فرودگاه کابل وضعیت آخرالزمانی را از این فرودگاه به تصویر می‌کشد که مشابه آن بیشتر در فیلم‌های هالیوودی به تصویر کشیده شده بود. زن و مرد، پیر و جوان با دست خالی یا تنها با یک ساک در محوطه فرودگاه می‌دوند تا خود را به هواپیما برسانند. بسیاری از آنها حتی بلیت هم ندارند اما کابوس طالبان به اندازه‌ای وحشت‌آفرین است که مردم به هر روزنه‌ای برای خارج شدن از آن چنگ می‌زنند.