پوتین در سمرقند با رئیس‌‌جمهوری چین دیدار می‌کند

سیگنال مهم ملاقات روسای‌ جمهوری روسیه و چین در اوج تنش‌های سیاسی با غرب 

در پی افزایش تنش‌های روسیه و چین با غرب، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهوری دو کشور، قصد دارند با هدف تقویت روابط، در حاشیه اجلاس شانگهای با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. این دومین دیدار رهبران چین و روسیه در سال جاری خواهد بود.

پس‌ از اینکه آندره دنیسوف، سفیر روسیه در چین، از ملاقات روسای جمهوری روسیه و چین در ازبکستان خبر داد، پوتین نیز این خبر را تایید کرد و گفت که امیدوار است به‌زودی با شی جین پینگ در سمرقند دیدار کند. اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای که در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریور (۱۵ و ۱۶ سپتامبر) در ازبکستان برگزار می‌شود، دارای اهمیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای چین و روسیه است؛ به‌ویژه در شرایط کنونی که تنش‌های سیاسی دو کشور با غرب افزایش‌ یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسوشیتدپرس، پوتین در حال حاضر با پیامدهای اقتصادی و سیاسی حمله نظامی به اوکراین دست‌وپنجه نرم می‌کند، و شی نیز با تنش‌های فزاینده‌ با غرب بر سر موضوع تایوان روبه‌رو است.

همچنین، روسیه اینک به دلیل سیاست‌های جنگ‌طلبانه پوتین، منزوی‌تر از قبل است و چین نیز در سومین دوره پنج‌ساله رهبری حزب کمونیست، با رکود اقتصادی مواجه است.

رئیس‌ جمهوری چین در دو سال و نیم گذشته و پس از شروع همه‌گیری، فقط به یک سفر خارجی رفت که آن نیز سفری یک‌روزه به هنگ‌کنگ بود؛ اما اوایل فوریه در جریان رقابت‌های المپیک زمستانی، ولادیمیر پوتین به پکن رفت و با او دیدار و گفت‌وگو کرد.

حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز حدود ۲۰ روز پس از دیدار دو رئیس‌ جمهوری در پکن آغاز شد. هنوز مشخص نیست که شی در آن زمان از برنامه‌های روسیه برای حمله به اوکراین اطلاع داشته است، یا خیر.

پوتین می‌گوید که یکی از محورهای گفت‌وگوی رهبران دو کشور در اجلاس شانگهای، موضوع افغانستان است.

مسکو و پکن به «حکومت‌های استبدادی» شهرت دارند و به «نقض آزادی بیان و حقوق اقلیت‌ها» متهم‌اند و در برابر منتقدان خود موضع می‌گیرند. ناظران می‌گویند، دیدار سران دو کشور در بحبوحه تنش با غرب، با هدف تقویت جایگاه آنان در داخل و خارج از کشور انجام می‌شود.
الکساندر گابویف، عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت: «برای پوتین، این فرصتی است تا نشان دهد که مسکو هنوز متحدان قدرتمندی دارد و غربی‌ها نمی‌توانند آن را منزوی کنند.»

به گفته او، دستاورد این دیدار برای شی نیز این است که در موضوع تایوان، در برابر غرب ایستادگی کند، و این «سیگنال» بسیار مهم است.

بیشتر از جهان