هشدار آمریکا به چین: کمک به روسیه عواقب دارد

در حالی که پکن ادعا می‌کند که در مورد مناقشه اوکراین بی‌طرف است، ایالات متحده نگران است که این کشور به‌طور پنهانی از روسیه حمایت کند

کاخ سفید اعلام کرد که برای بایدن مهم است که مستقیماً با «شی» صحبت کند- AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است امروز جمعه در تماسی تلفنی به شی جین‌ پینگ، رهبر چین هشدار دهد که اگر پکن برای حمایت از جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین اقدام کند، واشنگتن هم می‌تواند دست به انتقام‌جویی بزند.

در حالی که مقامات آمریکایی به‌طور فزاینده‌ای نگران تمایل چین برای کمک به مسکو هستند، این گفت‌وگو می‌تواند نمایانگر لحظه‌ای مهم در مورد دیپلماسی پیرامون تهاجم روسیه باشد.

به نوشته فایننشیال تایمز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «این فرصتی برای رئیس‌جمهوری است تا موضع شی جین پینگ را ارزیابی کند.»

او افزود: «این واقعیت که چین آنچه را روسیه انجام می‌دهد محکوم نکرده است، به خودی خود گویای حرف‌های زیادی است.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در همین رابطه گفت که بایدن «به‌وضوح اعلام می‌کند که چین مسئولیت هر اقدامی را که برای حمایت از تجاوز روسیه انجام دهد بر عهده خواهد داشت و ما در تحمیل هزینه‌ها تردید نخواهیم کرد.»

فایننشال تایمز این هفته گزارش داد که روسیه از چین درخواست خرید تسلیحات ازجمله پهپاد شده است. بلینکن تأیید کرد که واشنگتن نگران است که چین «با ارسال تجهیزات نظامی» برای استفاده در اوکراین، به روسیه کمک کند.

در حالی که پکن ادعا می‌کند که در مورد مناقشه اوکراین بی‌طرف است، ایالات متحده نگران است که این کشور به‌طور پنهانی از روسیه حمایت کند.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که یک مقام رسمی این کشور روز پنجشنبه برای گفتگو درباره «مقابله با تروریسم و همکاری امنیتی» با آندره دنیسوف، سفیر روسیه در پکن ملاقات کرده است.

چین همچنین از توصیف جنگ به‌عنوان «تهاجم» خودداری کرده و در عوض آن را «مسئله» یا «بحران» اوکراین می‌نامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن همچنین می‌خواهد بداند که آیا چین به روسیه کمک می‌کند تا تحریم‌هایی که غرب علیه پوتین و رژیم او اعمال کرده است را دور بزند یا خیر. کاخ سفید در پاییز گذشته اعلام کرد که برای بایدن مهم است که مستقیماً با «شی» صحبت کند. زیرا این نگرانی وجود دارد که پیام‌های مقامات ارشد آمریکا به‌درستی به رئیس‌جمهوری چین مخابره نشود.

روز دوشنبه در رم، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به یانگ جیچی همتای چینی خود گفت که کمک پکن برای نجات روسیه با عواقبی روبرو خواهد شد.

ماه گذشته رئیس جمهوری چین بیانیه‌ای مشترک با پوتین صادر کرد که در آن رهبران دو کشور همکاری رو به رشد خود را بدون محدودیت توصیف کردند.

چین خواستار مذاکره بین کیف و مسکو شده است.

 دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در اوایل ماه مارس، پس از صحبت با وانگ یی، همتای چینی خود گفت که پکن می‌تواند نقش میانجی را ایفا کند. اما پکن با تحریم‌ها مخالفت کرده و پیوسته ناتو و اتحادیه اروپا را به دلیل فشار بر پوتین سرزنش کرده است.

 از طرفی دیپلمات‌ها و رسانه‌های دولتی چین نیز همان ادعاهای روسیه مبنی بر استفاده آمریکا از اوکراین برای تحقیق در مورد سلاح‌های بیولوژیکی خطرناک را تکرار کرده‌اند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که هدف این کشور، تلاش برای کاهش تنش و پایان دادن فوری درگیری است.

 او گفت: «ما امیدواریم که ایالات متحده و ناتو، مقصران بحران، بتوانند نقش خود را در حل بحران اوکراین ایفا کنند.»

بیشتر از جهان