سخنگوی کاخ سفید: روسیه را حامی تروریسم اعلام نمی‌کنیم، پیامد دارد

در حال حاضر، ایالات متحده فقط کوبا، کره شمالی، ایران و سوریه را به عنوان کشورهای حامی تروریسم معرفی کرده است

کرین ژان پی‌یر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده روسیه را به فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه نخواهد کرد؛ چون «پیامدهای ناخواسته» چنین کاری می‌تواند به منافع اوکراین و متحدان ایالات متحده در سراسر جهان لطمه بزند.

یک روز پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که فدراسیون روسیه را به کوبا، کره شمالی، ایران و سوریه در فهرست حامیان تروریسم، اضافه نخواهد کرد، ژان پی‌یر در نشست مطبوعاتی روزانه کاخ سفید، گفت که چنین نامگذاری «کارساز‌ترین یا قوی‌ترین مسیر رو به جلو... برای پاسخگو کردن روسیه» نیست.

او افزود چندین «کارشناس حقوق بشر» و سازمان غیردولتی هشدار داده‌اند که قرار دادن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم، بر تلاش‌های کمک‌رسانی به اوکراین و سایر کشورهای این منطقه «به طور جدی اثر [منفی] می‌گذارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژان پی‌یر می‌گوید: «این کار می‌تواند جلو فعالان تجاری و فراهم‌کنندگان کمک‌های حیاتی بشردوستانه در تسهیل صادرات موادغذایی به منظور کمک به رفع بحران جهانی غذا را بگیرد و معاهده بندر دریای سیاه را به خطر بیندازد؛ معاهده‌ای که تاکنون به صدور بیش از یک میلیون تن مواد غذایی از اوکراین منجر شده است.» او همچنین هشدار داد حامی تروریسم اعلام کردن روسیه ممکن است «ائتلاف چندجانبه بی‌سابقه‌ای» را که بایدن در حمایت از مبارزه کی‌یف علیه حمله روسیه سامان داده است، تضعیف کند.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید توضیح داد ایالات متحده تاکنون مسکو را با «عواقب شدیدی» مواجه کرده که مشابه تحریم‌های اعمال‌شده بر کشورهای فهرست حامیان تروریسم است و سبب شده است تا روسیه نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند و مجبور شود از کره شمالی تسلیحات بخرد.

او گفت: «ما قصد داریم از استفاده از ابزارهای بیشتر برای پاسخگو کردن روسیه بابت حمله به اوکراین حمایت کنیم و بنابراین این کاری است که در ادامه بر آن تمرکز می‌کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان