لیز تراس پس از ملاقات با ملکه کار رسمی خود را در مقام نخست‌وزیر بریتانیا آغاز کرد

نخست‌وزیر جدید بریتانیا در نخستین سخنرانی‌اش از عملکرد بوریس جانسون دفاع کرد

لیز تراس روز سه‌شنبه ۶ سپتامبر پس از دیدار با ملکه الیزابت و تنفیذ حکمش، کار رسمی خود را در سمت نخست‌وزیر جدید بریتانیا آغاز کرد. مهم‌ترین اقدام او پس از استقرار در خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری) تشکیل کابینه جدید دولت بریتانیا است؛ آن هم در شرایطی که این کشور با چالش‌های اقتصادی متعددی مواجه‌ است و مردم از دولت جدید انتظار دارند که وضعیت اقتصادی را ساماندهی کند.

لیز تراس ۴۷ ساله روز دوشنبه ۵ سپتامبر با شکست رقیب خود، ریشی سوناک، و کسب ۸۱ هزار رای به مقام نخست‌وزیری بریتانیا و رهبری حزب محافظه‌کار رسید تا پس از مارگارت تاچر و ترزا می، سومین نخست‌وزیر زن بریتانیا باشد.

هرچند انتخاب او نقطه پایانی بر دوران نخست‌وزیری پرحاشیه بوریس جانسون در دولت بریتانیا بود، لیز تراس در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی بر رقیب، ترجیح داد در ادامه وفاداری‌های پیشین، بار دیگر از عملکرد بوریس جانسون دفاع کند.

او «خروج از برگزیت»، «شکست جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر»، «ساخت و تکثیر واکسن کرونا» و «ایستادگی مقابل ولادیمیر پوتین» را جزو موفقیت‌های بوریس جانسون در دوران نخست‌وزیری‌اش برشمرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون یکی از پرحاشیه‌ترین و جنجالی‌ترین نخست‌وزیران بریتانیا بود که حتی استعفا و کناره‌گیری او از قدرت نیز حاشیه‌هایی در پی داشت. با این‌ حال، جانسون در آخرین سخنرانی نیز از کابینه‌‍‌اش دفاع کرد، هرچند که او نیز به اوضاع وخیم اقتصادی کشور واقف است زیرا روز سه‌شنبه پس از دیدار با ملکه الیزابت و تقدیم استعفایش، اعتراف کرد که تراس دوران سختی را در پیش خواهد داشت. جانسون همچنین از اعضای حزب محافظه‌کار خواست که از نخست‌وزیر جدید حمایت کنند.

وعده‌های اقتصادی لیز تراس در شرایطی که بهای انرژی، مواد خوراکی و هزینه‌های زندگی در بریتانیا افزایش یافته، برای بسیاری از مردم ترغیب‌کننده است. او می‌گوید به وعده‌‌اش در مورد کاهش مالیات‌ها عمل می‌کند و برنامه‌هایی برای کنترل بهای سرسام‌آور انرژی دارد.

تراس در سال ۱۹۷۵ در آکسفورد واقع در جنوب انگلستان در خانواده‌ای متوسط با گرایش‌ چپ متولد شد. او در دوران دانشجویی به حزب محافظه‌کار بریتانیا پیوست و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آکسفورد در رشته سیاست و اقتصاد، در موسسه‌های خصوصی مشغول به کار شد. او پس از دو بار شکست در انتخابات مجلس بریتانیا، در سال ۲۰۱۰ با حمایت دیوید کامرون، توانست به‌عنوان نماینده حزب محافظه‌کار به مجلس بریتانیا وارد شود.

لیز تراس حدود دو سال بعد، به‌عنوان معاون وزیر آموزش به دولت بریتانیا پیوست و در سال ۲۰۱۴، وزیر کشاورزی و محیط‌ زیست شد. تصدی وزارت تجارت بین‌الملل و دادگستری نیز از دیگر سمت‌های او در سال‌های اخیر بودند. او در کابینه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا بود.

تراس در وضع و اعمال تحریم علیه روسیه پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین، نیز نقش مهمی ایفا کرد و خواهان ادامه و تشدید تحریم‌های علیه روسیه است. لیز تراس درباره جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع سختگیرانه‌ای دارد و می‌گوید که جامعه جهانی باید مانع از دستیابی حکومت ایران به تسلیحات هسته‌ای شود.

بیشتر از جهان