روسیه برای دور زدن سوییفت سامانه تبادل پول با چین را راه‌اندازی می‌کند

کشورهای غربی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین این کشور را از سیستم جهانی سوییفت حذف کردند

مسکو قصد دارد زیرساخت‌های پولی خود را در حوزه بین‌الملل که تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال نشده‌اند، توسعه دهد - AFP

وی‌تی‌بی‌ بانک (VTB) اعلام کرد که به عنوان نخستین موسسه مالی و بانکی روسیه انتقال پول به چین بدون استفاده از سیستم جهانی سوییفت را که زیربنای تراکنش‌های پولی بین‌المللی است، راه‌اندازی می‌کند.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی‌ تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کردند که در نتیجه آن، دسترسی روسیه به بازارهای دلار و یورو محدود و راه تجارت و نقل‌وانتقال پول بین دو کشور چین و روسیه هم بسته شد.

به گزارش رویترز، تحریم‌ بانک‌های بزرگ روسیه از جمله بانک دولتی وی‌تی‌بی عملا ارتباط وام‌دهندگان را با سیستم مالی جهانی قطع کرد.

مقام‌های دولتی روسیه از مدتی پیش گفته بودند که مسکو در پی راه‌اندازی یک جایگزین امن برای سیستم سوییفت است و بانک‌های روسیه در حال ایجاد سامانه‌ای برای تبادل داده‌های مالی‌اند تا از این طریق بتوانند در برابر تحریم‌های بین‌المللی مقاومت کنند. اکنون آندره کوستین، مدیرعامل وی‌تی‌بی بانک، می‌گوید که سامانه جدید تبادل‌های نقدی دسترسی گسترده روسیه به بازارهای دلار و یورو را در پی دارد. او همچنین گفت که راه‌اندازی سامانه انتقال پول به چین کار شرکت‌ها و تجار روسی برای معامله با شرکای چینی را به‌ میزان قابل توجهی، آسان می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مدیرعامل این بانک دولتی، سقف انتقال روزانه پول با کمک این سامانه معادل ۲۰ میلیون روبل (۳۲۸ هزار و ۶۷۷ دلار) است. حداکثر سقف ماهیانه آن نیز ۱۰۰ میلیون روبل تعیین شده است. این بانک در نظر دارد تا اواخر سال ۲۰۲۲، پرداخت وام و سایر ارزهای غیرغربی به شرکای چینی را هم آغاز کند.

وی‌تی‌بی بانک روز سه‌شنبه، ۶ سپتامبر، اعلام کرد که تا قبل از راه‌اندازی سامانه جدید و شروع اعطای وام، با چین درباره آن مذاکره کرده است.

مسکو قصد دارد زیرساخت‌های پولی خود را در حوزه بین‌الملل که تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال نشده‌اند، توسعه دهد. کشورهای غربی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین این کشور را از سامانه جهانی سوییفت حذف کردند.

پیش‌تر الکساندر پانکین، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته بود که سامانه تبادل بانکی بین‌المللی روسیه (SPFS) انتخابی از سر اجبار است؛ زیرا بانک‌های روسیه و مشتریان خارجی آن‌ها به‌تناوب با مشکل نقل‌وانتقال پول مواجه می‌شوند. او بدون اشاره به تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین گفت که دیگر کشورهای جهان نیز به ساختار بین‌بانکی مستقل از کشورهای غربی نیاز دارند.

علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم اواخر تیرماه، پس‌ از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره جایگزینی پول‌ ملی دو کشور به‌جای استفاده از دلار توافق کردند، از احتمال کنار گذاشته شدن دلار و یورو از مبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داده بود.

بیشتر از جهان