ایران اروپا را با وعده گاز ارزان‌تر در ازای توافق هسته‌ای وسوسه می‌کند

کارشناسان هشدار می‌دهند سال‌ها طول می‌کشد تا گاز ایران به اروپا برسد

تهران اروپایی را که با نبود انرژی روسیه در زمستان پیش رو، دست‌وپنجه نرم می‌کند، با چشم‌انداز گاز ایران، در صورتی که توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی بازیابی و تحریم‌ها برداشته شود، به بازی گرفته است.  

مهر، خبرگزاری دولتی ایران، اعلام کرد: «زمستان در راه است» و به کشورهای اروپایی بابت دورنمای دمای پایین، کمبود منابع گاز گرمایشی و پیامد سیاسی متعاقب آن طعنه زد.

پیشنهاد تهران در حالی ارائه شد که نگرانی‌ها از زمستان بسیارسخت پیش‌رو در سراسر اروپا افزایش یافت؛ چرا که مسکو برای اعمال فشار بر پایتخت‌های سراسر این قاره در تلافی تحریم‌های اعمال‌شده متعاقب حمله به اوکراین، از کنترل منابع گاز خود بهره می‌برد.  

غول انرژی گازپروم، شرکت گاز دولتی روسیه، روز جمعه اعلام کرد که خط لوله نورداستریم۱ را به دلیل «نشت نفت» تا مدتی نامحدود مسدود می‌کند. از این اقدام انتقاد شد، اما پیامدش این بود که قیمت گاز روز دوشنبه دوباره بالا رفت و قیمت معیار [بنچ‌مارک] ۳۱ درصد افزایش یافت و به پیش‌بینی‌های بیشتر در مورد سهمیه‌بندی انرژی و خاموشی در سراسر اروپا در زمستان امسال دامن زد.

اگرچه ورود بیشتر گاز ایران به بازارهای جهانی به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند، به گفته کارشناسان، ایران علی‌رغم تحریم‌ها، به این زودی‌ها قادر نیست نیاز انرژی اروپا را تامین کند.

ایران، ایالات متحده آمریکا و نیز سایر قدرت‌های جهانی، در مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای که محدودیت‌های تجارت با ایران را از بین می‌برد و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد از این کشور گاز بخرند، به بن‌بست رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران بعد از روسیه، صاحب دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان است. این کشور میدان گاز طبیعی مشترک عظیمی با قطر دارد که به طور فزاینده‌ای از تامین‌کنندگان اصلی بریتانیا به شمار می‌رود. اما بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ که در دوران ریاست‌جمهوری خود، توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را که رئیس‌جمهوری پیش از او منعقد کرده بود، زیر پا گذاشت و تحریم اقتصادی شدیدی را علیه ایران اعمال کرد، صادرات ایران آسیب دید که با گسترش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، به آن واکنش نشان داد.

ایالات متحده آمریکا، ایران و میانجی‌های بین‌المللی از جمله بریتانیا به مدت ۱۸ ماه دنبال فرمولی برای بازگشت به این توافق بودند، اما به دلیل آشتی‌ناپذیری و بی‌اعتمادی آشکار در [روابط] واشنگتن و تهران، با مشکل مواجه شده‌اند.

اکنون ایران امیدوار است جنگ ولادیمیر پوتین علیه اوکراین و متعاقب آن، قطع گازرسانی‌ که چندین دهه خانه‌های اروپا را گرم و نیاز صنعت آن را برطرف کرد، اتحادیه اروپا و بریتانیا راوسوسه کند واشنگتن را برای پذیرش شرایط آن تحت فشار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در جمع خبرنگاران در تهران گفت: «با درنظر گرفتن بحران اوکراین و مشکلاتی که اروپا برای تامین انرژی با آن مواجه است، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی، جمهوری اسلامی ایران بخش زیادی از نیازهای اروپا را تامین می‌کند.»

ایران توافق هسته‌ای را به شکل فزاینده‌ای به بحران انرژی ربط می‌دهد. روز یکشنبه، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تهران، به الجزیره گفت: «اگر توافق هسته‌ای با شکست مواجه شود، به اروپایی‌ها بیش از هرکس دیگری فشار می‌آید. زمستان دارد از راه می‌رسد، هوا رو به سردی می‌رود و آن‌ها با بحران عظیم انرژی و بحران اقتصادی مواجه‌اند و این به دگرگونی بزرگی در سراسر این قاره می‌انجامد.»

و ادامه داد: «ایران خواهان توافق است، اما اروپایی‌ها نیازمند توافق‌اند.»

برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که ایران قادر به تامین نیازهای اروپا نیست. تولید و صادرات نفت روسیه مانع رشد [صادرات] ایران شده است و ساخت خط لوله برای اتصال ایران و اروپا سال‌ها زمان می‌برد.

اسفندیار باتمان‌قلیچ، موسس و مدیرعامل وب‌سایت خبری تجاری بورس و بازار، در توییتر نوشت: «ایران نمی‌تواند به اروپا گاز صادر کند.»

روسیه و ایران به شرکای امنیتی و تجاری نزدیکی بدل شده‌اند و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا برای دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود، به مسکو سفر کرد. اما هنوز معلوم نیست آیا دو کشور درباره راهبرد انرژی با هم هماهنگ‌اند یا خیر.

بازگشت به توافق هسته‌ای، که برنامه جامعه اقدام مشترک [برجام] نام دارد، با اختلافی که بر سر شرایط ایران شکل گرفت، کند شد.

بنا بر گزارش‌ها، این اختلاف‌ها عبارت‌اند از تضمین‌های ایالات متحده آمریکا برای اعمال نکردن تحریم مجدد درصورت به قدرت رسیدن دولت دیگری در واشنگتن و توقف تحقیقات بازرسان هسته‌ای در مورد برنامه هسته‌ای مخفی ایران قبل از سال ۲۰۰۳ که احتمالا شامل پژوهش و آزمایش تسلیحاتی است که بر اساس معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای- که ایران یکی از امضاکنندگان آن است- ممنوع بود.

رهبران غربی در تلاش‌اند تا برای کاهش هزینه‌های انرژی، محافظت از خانواده‌ها و مشاغل و نیز محافظت در برابر بی‌ثباتی سیاسی ناشی از تورم قیمت‌ها، به طرح‌هایی برسند. بیشتر اقدام‌های صورت‌گرفته به جای جست‌وجوی منابع جایگزین، بر سقف قیمت و وام‌ها متمرکز شده است.   

© The Independent

بیشتر از جهان