تکمیل ظرفیت آرامستان‌های اهواز؛ اموات روی دست مردم می‌مانند

ساکنان اهواز به دفن «غیرمجاز» اموات در برخی اماکن روی آورده‌اند

آرامستان‌های شهر اهواز ظرف چهار ماه آینده، برای تدفین اموات جا نخواهند داشت- سایت آرامستان اهواز

مسئله کمبود فضا برای خاکسپاری متوفیان و هزینه‌های کفن‌ودفن اموات شهر اهواز در آستانه بحران قرار گرفته است و گزارش‌ها از کمبود قبر، گرانی خدمات و دفن‌های غیرمجاز در این شهر حکایت دارد. بررسی این بحران در هفتادوسومین جلسه علنی شورای شهر اهواز که روز ۱۴ شهریور برگزار شد، در دستور کار قرار گرفت تا برای آن راهی پیدا شود.

شهر اهواز سه آرامستان به نام‌های «قدیم»، «بهشت‌آباد» و «باغ فردوس» دارد که حقوق کارکنان آن در سال ۳۰ میلیارد تومان است. آن‌طور که اعضای شورای شهر اهواز می‌گویند، ظرفیت دو آرامستان «قدیم»، «بهشت‌آباد» تقریبا تکمیل شده و آرامستان «باغ فردوس» هم برای بهره‌برداری کامل آماده نشده است. تامین نشدن بودجه بهره‌برداری از این آرامستان و افزایش هزینه‌های جاری سازمان آرامستان‌های شهر اهواز در کنار گرایش مردم این شهر به دفن غیرمجاز اموات در برخی اماکن دیگر، از چالش‌های این حوزه شهر اهواز است.

افزایش بیش از ۷۰ درصدی هزینه مصالح هر قبر، افزایش ۵۷ درصدی هزینه‌های جاری و افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌های متفرقه باعث شد تا در شورای شهر اهواز، لایحه‌ای با هدف افزایش قیمت خدمات آرامستان‌های این شهر طرح شود. برخی اعضای شورای شهر اهواز می‌گویند که این افزایش هزینه خدمات را به‌صلاح نمی‌دانند و با آن مخالف‌اند.

محمدجواد رضوی یکی از اعضای شورای شهر اهواز است که در جلسه مذکور، از تکمیل ظرفیت آرامستان‌‌های این شهر خبر داد و گفت که در ماه‌های آینده، جایی برای تدفین اجساد متوفیان وجود نخواهد داشت. به گفته رضوی، در حال حاضر آرامستان «بهشت آباد» جایی برای تدفین ندارد و «مردم را به سمت قبرستان قدیم هدایت می‌کنند و تا سه چهار ماه آینده، اموات روی دست مردم خواهند ماند». او از ضرورت تسریع در آماده‌سازی آرامستان «باغ فردوس» اهواز سخن به میان آورد و از افزایش ۵۰ درصدی بهای خدمات آرامستان‌ها انتقاد کرد و این افزایش را «منطقی» ندانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این عضو شورای شهر اهواز، «پرداخت چنین مبالغی خارج از توان مردم است؛ بنابراین نباید به افزایش یک‌باره این خدمات رای داده شود».

احمد سراج، دیگر عضو شورای شهر اهواز، هم گفت که در آرامستان قدیم این شهر، «تنها دو هزار و ۵۰۰ قبر پیش‌بینی شده  است که تا پایان سال هم جوابگوی نیازها نیست». سراج هشدار داد که خطر نبود جای تدفین اموات در اهواز جدی است و «ممکن است مردم در مضیقه قرار بگیرند».

عادل شیشه‌گری، دبیر دوم شورای شهر اهواز، هم از «بی‌نظمی زیاد در شماره‌گذاری قطعات» آرامستان‌ها انتقاد کرد و گفت این مسئله به «بلاتکلیفی» مردم منجر شده است. شیشه‌گری افزود که اگر قرار است باغ فردوس رونق داده شود، نرخ سه میلیون تومان برای قبر یک طبقه‌ در این آرامستان زیاد است.

محمدحسین ملایی‌زمانی، دیگر عضو این شورا، هم هشدار داد: «تعداد متوفیان زیاد است و ممکن است یک دفعه با بحرانی مواجه شویم که جا برای جنازه‌ها نداشته باشیم. نباید یک دفعه با شرایطی روبرو شویم که آمادگی و جا برای دفن اموات نداشته باشیم و مردم شهر غافلگیر شوند.»

آن‌طور که حمید دغاغله، عضو دیگر شورای شهر اهواز، اعلام کرد، در حال حاضر، بسیاری از مردم اموات خود را در آرامستان‌های غیرمجاز دفن می‌کنند. دغاغله آرامستان «سید هادی» در کنار جاده را مثال زد که مردم اموات خود را آنجا دفن می‌کنند.

او اضافه کرد که در حال حاضر در اطراف آرامگاه علی بن مهزیار، محل دفن را در قالب منزل به مردم اجاره می‌دهند اما در حقیقت در این مکان‌ها اموات دفن می‌شوند.