حکم اعدام سه معترض آبان به حبس تغییر کرد

دادگاهِ تجدید نظر، حکمِ امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را از اعدام به پنج سال تعزیری تغییر داد

سه شهروند معترض که در جریان اعتراضات آبان ماه دستگیر شده بودند و به مجازات اعدام محکوم شده بودند در پی دادرسی مجدد با تغییر حکم مواجه شدند. بابک پاک‌نیا، وکیل و از مدافعین این سه نفر، در توییتر نوشت: حکم امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی که شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب صادر کرده است، پنج سال حبس تعزیری است که قابل تجدیدنظرخواهی خواهد بود. پاک‌کنیا افزود: «با توجه به میزان حبسی که تاکنون تحمل کرده‌اند، عملا مشمول آزادی مشروط خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکم اعدام مرادی، تمجیدی و رجبی پیش از این در پی کارزار گسترده اینترنتی مردم ایران و جهان نقض شده بود. دادرسی مجدد به شعبه هم‌عرض سپرده شده بود و جلسه دادگاه رسیدگی به حکم این سه نفر روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۴۱ برگزار شد.

اواسط آذر ماه ۱۳۹۹ بود که شعبه ۱ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی این سه نفر را پذیرفت و حکم آن‌ها را نقض کرد. سپس طبق قوانین موجود پرونده به شعبه‌ هم‌عرض یعنی شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران رفت.

دادگاه انقلاب تهران پیش از این نه تنها این سه نفر را به حکم اعدام محکوم کرده بود که به آن‌ها ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق نیز داده بود. کمتر از یک ساعت پس از اعلام حکم اعدام این سه نفر بود که هشتگ «اعدام نکنید» چند میلیون بار توییت شد تا ترند اول دنیا شود. از آن پس تاکنون این هشتگ بیش از ده میلیون بار مورد استفاده قرار گرفته است. از کانون نویسندگان ایران تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، از جمله کسانی بودند که از این هشتگ استفاده کردند تا به این جنبش موفق اینترنتی بپیوندند.

چند روز بعد، یکشنبه ۲۹ تیرماه، وکلای مرادی، تمجیدی و رجبی خبر دادند که حکم متوقف شده و پرونده به حکم رئیس دیوان عالی کشور به این دیوان رفته است. وکلا گفته بودند که امیدوارند به دلیل مخالفت یکی از قضات دیوان عالی کشور با رای صادره شاهد نقض رای قبلی باشند.

رجبی و تمجیدی در اسفند ۱۴۰۰ و مرادی در آبان ۱۴۰۰ با تودیع قرار وثیقه به طور موقت از زندان تهران بزرگ آزاد شده بودند.

در پی سرکوب خشن اعتراضات مردمی آبان ۹۸، هزاران نفر کشته، زخمی، بازداشت و ناپدید شدند. گزارش خبرگزاری رویترز تعداد کشته‌ها را دست‌کم ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است اما مقامات جمهوری اسلامی تا امروز توضیح دقیقی درباره تعداد کشته‌شدگان ارایه نداده‌اند و دادخواهی خوانواده‌های آنها باوجود فشار‌های حکومت، همچنان ادامه دارد.