با مداخله‌ ترامپ، مايكروسافت آمازون را شکست داد

رييس جمهور آمريكا از وزير دفاع خواسته بود «دهن آمازون را صاف كند»

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنار مدیران عامل مایکروسافت و آمازون
NICHOLAS KAMM / AFP

در پی مناقصه‌ای كه تحت نظارت موشكافانه قرار داشت و انتقاد دونالد ترامپ را هم برانگيخت مايكروسافت با پيشی گرفتن از آمازون برنده‌ قرارداد ۱۰ ميليارد دلاری(۷.۸ ميليارد پوندی) رايانه‌های ابرواره شد.

هدف از اين قرارداد كه ابرواره‌‌ای زيرساخت دفاعی بنگاهی مشترك(جيدی) نام دارد نوين‌سازی پنتاگون و افزايش چابكی آن در قلمرو فناوری است.

هدف جيدی به طور مشخص آن است كه دسترسی ارتش از درون ميدان نبرد و ديگر مناطق دوردست به داده‌ها و فضای ابرواره بهتر شود.

البته فرايند اعطای اين قرارداد به علت ادعاهايی كه در مورد اثر دادن منافع مطرح شده بود پيچيده شده بود. برای مثال آقای ترامپ كه آشكارا نسبت به آمازون خصومت دارد گفته بود كه بود دولت وی پيشنهاد آمازون را به علت دريافت شكايت‌هايی از ساير شركت‌ها بررسی میكند.

سخنگوی بخش «خدمات وب آمازون»(ای.‌دبليو.اس) كه مطلوب اين قرارداد به نظر میآمد از «شگفت‌زدگی بابت نتيجه‌ مناقصه» در شركت‌شان خبرداد.

آمازون با انتشار بيانيه‌ای نيز مدعی شد كه «اگر ارزيابی موشكافانه و فقط مبتنی بر مقايسه پيشنهادها» صورت میگرفت «روشن است كه نتيجه ديگری حاصل میشد».

شركت فناوری «اوراكل» هم در مورد فرايند اين مناقصه و نقش يك كارمند سابق آمازون كه در اين طرح در وزارت دفاع  دستی داشت ابراز نگرانی كرده بود. كارمند مذكور چندی بعد به علت شبهه‌ جانب‌داری وی از منافع آمازون از وزارت دفاع كناره‌گيری كرد و به بخش خدمات وب آمازون برگشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش خبرنگار رويترز، آمازون در پی آن است كه به نتيجه‌ اين مناقصه اعتراض كند.

قرارداد جيدی مهم است زيرا به گفته‌ مقامات آمريكايی، پنتاگون در زمينه‌ فناوری اطلاعات به شدت دچار كمبود است در حالی كه به داشتن قویترين نيروی رزمی در جهان مباهات میكند.

مقامات پنتاگون از روزآمد نبودن سامانه‌های رايانه‌ای و مشكلات دسترسی به فايل‌ها شكايت داشته‌اند و اين كه نمیتوانند با سرعتی كه بايد اطلاعات را با بخش خصوصی هم‌رسانی كنند.

شماری از شركت‌ها طی فرايند اين مناقصه ابراز نگرانی كرده بودند كه «تك‌ قراردادی» بودن اين مناقصه سبب خواهد شد برنده‌ آن از مزيت تبعيض‌آميزی در كارهای متعاقب قرارداد برخوردار شود اما پنتاگون پاسخ داد كه قصد دارد قراردادهای بعدی خدمات رايانش ابرواره‌ای را به چندين پيمانكار بسپارد.

در همين هفته نيز مارك اسپر وزير دفاع ايالات متحده از گروه بررسی اين قرارداد كناره‌گيری كرد زيرا پسر وی در شركت آیبیام كار میكند كه يكی از شركت‌كنندگان در اين مناقصه بود. البته «آیبیام» قبل از مراحل پايانی از رقابت كنار رفته بود.

«آیبیام» و «اوراكل» به درخواست رويترز كه نظرشان را پرسيده بود فوری جواب ندادند اما مايكروسافت گفت كه در حال آماده كردن نظر خود است.

طبق كتاب در دست انتشار يكی از مقامات پيشين دولت ترامپ نيزاو در همين زمينه با جيمز ماتيس وزير دفاع سابق ايالات متحده تماس گرفته بود و گفته بود كه «دهن آمازون را صاف كند» و نگذارد كه در مناقصه جديدی شركت كند.

گای اسنودگرس كه سخنرانینويس پيشين آقای ماتيس است میگويد وزير دفاع آن موقع ايالات متحده به ساير مقامات پنتاگون گفته بود: چنين كاری نخواهيم كرد... اين مناقصه طبق ضوابط اخلاقی و قانونی انجام خواهد شد.

آقاي اسنودگرس حاضر نشد قبل از انتشار كتاب‌اش در اين باره چيزی بگويد.

پنتاگون در بيانيه‌ای كه برنده شدن مايكروسافت در مناقصه را اعلام كرد بر منصفانه و قانونی بودن اين رقابت تاكيد كرده است.

اين سازمان اعلام كرد: «تمام پيشنهادها بدون تبعيض مورد بررسی قرار گرفته‌اند و بر اساس معيارهای موجود برای ارزيابی درخواست‌ها مورد ارزيابی واقع شده‌اند».

« قبل از اعلام برنده‌ مناقصه نيز تاييديه بازرس عالي وزارت دفاع اخذ شده است»

بعد از انتشار اين اخبار نيز ارزش سهام مايكروسافت بعد از بسته شدن معاملات بورس با سه درصد افزايش به ۱۴۴/۹۸ دلار رسيد. در حالی كه ارزش سهام آمازون با ۰/۹۲ درصد افت به ۱۷۴۵ دلار و ۱۲ سنت رسيد.

گزارش بیشتر از رویترز.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent