رئیس‌جمهور شیلی صدای مردم را شنید

معترضان می‌گویند، ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شده‌اند

معترض شیلیایی در مقابل ساختمان ریاست‌جمهوری  در سنتیاگو ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹/CLAUDIO REYES / AFP

«سباستین پینیِرا»، رئیس جمهور شیلی، در تلاش برای کنترل دوباره اوضاع کشور پس از موج تظاهرات گسترده مردم، با وعده اصلاحات، از اعضای کابینه‌اش خواسته از سمت‌هایشان کناره‌گیری کنند.

رهبر محافظه کار شیلی برای کنترل ناآرامی‌های گسترده هفته جاری و خشم مردم  در مورد نابرابری‌های اجتماعی، سخت در تلاش بوده است.   

از زمان شروع شورش‌ها که از افزایش چهار درصدی بهای بلیط مترو آغاز شد، دست‌کم ۲۰ نفر کشته شده‌اند.

به دنبال راهپیمایی مسالمت آمیز بیش از دو میلیون نفر از مردم شیلی در سانتیاگو، پرزیدنت پینیرا گفت:«همه ما صدای شما را شنیده‌ایم. همه ما عوض شده‌ایم.»

معترضان، در میان سایر تقاضاها، خواهان افزایش دستمزدها، افزایش حقوق بازنشستگی، بهبود وضع آموزش، مسکن و خدمات درمانی هستند و بسیاری از آن‌ها می گویند ثروتمندان، ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شده‌اند.

آقای پینیرا گفت در مقدمه تغییر کابینه، به تمام وزرا « اخطار داده شده که با تقاضاهای جدید روبرو شده و مسئولیت دوران نوین را برعهده گیرند.» اما پرزیدنت پینیرا به این که وزرای جدید در چه زمانی منصوب خواهند شد، اشاره ای نکرد.

آقای پینیرا، همچنین، در واکنش به اعتراض‌ها، حقوق بازنشستگی و حداقل دستمزدها را افزایش داده و قانون افزایش بهای بلیط مترو را ملغی کرده است.

به وضع اضطراری که در روزهای گذشته بر بخش اعظم شیلی حکمفرما بود نیز به زودی پایان داده خواهد شد.

هرچند اعتراض‌ها عمدتا مسالمت آمیز بوده، اما برخی تظاهرکنندگان دست به خشونت و غارت زده‌اند. پلیس شیلی متهم شده که برای سرکوبی این رویدادها بیش از حد متوسل به خشونت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل هفته جاری، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد  اعلام کرد هیئتی را برای رسیدگی به شکایات مربوط به خشونت علیه تظاهرکنندگان، به شیلی اعزام خواهد کرد.

میشل باچله، رئیس جمهور سابق شیلی گفته است «نمایندگان پارلمان و دولت از ماموریت کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل استقبال کرده‌اند.»

نهاد مستقل موسوم به انستیتوی ملی حقوق بشر، اعلام کرده که از زمان برقراری وضع اضطراری در کشور، ۳۱۶۲ نفر بازداشت و ۹۹۷ نفر مجروح شده‌اند.

سیاستمداران هر دو طیف حاکم و اقلیت خواستار تغییر کابینه و برقراری مجدد اعتبار دولت شده‌اند.

آندرس چَتویک، وزیر کشور شیلی که بر اقدامات پلیس علیه اعتراض‌ها نظارت داشته، درمیان جنجال برانگیزترین وزرای کابینه است.

پابلو رودریگِز، یکی از معترضان در سانتیاگو، گام‌های پرزیدنت پینیرا را «آغازی خوب» اما ناکافی توصیف کرده است.

یولاندا یِرِز، یک شیلیایی دیگر که در یک سوپرمارکت کار می‌کند به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت از اقدامات اعلام شده (رئيس جمهور) حمایت می‌کند.

او گفت:«اعلامیه رئیس جمهور عالی است چون ما خواهان تغییر هستیم . آن‌ها باید از جایی شروع کنند.»

شیلی یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای جنوبی است، اما در شاخص سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در مورد کشورهای ثروتمند و توسعه یافته، در پائین‌ترین رتبه قرار دارد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/americas/chile-protests

© The Independent