در شش ماه گذشته هیچ تک آهنگی از وزارت ارشاد مجوز نگرفته است

رسانه لوتوس مدعی شد که وزارت ارشاد در حال کودتا در موسیقی ایران است

شش قطعه از زارعی نتوانست از دفتر موسیقی مجوز دریافت کند و اشعار و محتوای آثارش با مهر «محتوا قابلیت انتشار ندارد»؛ روبرو شد - ایندیپندنت فارسی

دفتر موسیقی وزارت ارشاد در شش ماه گذشته مجوز هیچ تک آهنگی را برای خواننده های پاپ صادر نکرده است. از اواخر سال گذشته روند صدور مجوز آثار صوتی، به بهانه هک شدن سامانه آنلاین دفتر موسیقی به تعویق افتاد. روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته سایت وزارت ارشاد و برخی از دامنه‌های زیرمجموعه آن مورد حمله هکرها قرار گرفت.

به نظر می‌رسید این حمله سایبری از سوی گروه مجاهدین خلق صورت گرفته است. پس از هک سایت‌های وزارت ارشاد تصویری تصاویری از رهبران این گروه بر روی خروجی سایت وزارت ارشاد قرار گرفت.

با اعتراض هنرمندان و نهایتا پس از چهار ماه، بالاخره سامانه دفتر موسیقی فعال شد. اما این فعال شدن چندان تفاوتی با تعطیلی پس از هک نداشت؛ چرا که همه شعرها در شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد ماندند و این شورا به هیچ اثری مجوز نداد.

رسانه لوتوس در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این خبر اعلام کرد که از آغاز سال جدید هیچ خواننده‌ای نتوانسته مجوز نشر اثری را از وزارت ارشاد دریافت کند. بر اساس این گزارش آثاری که در این مدت منتشر شده‌اند، همگی مجوزهایشان را یا از قبل دریافت کرده بودند و یا آثاری بودند که از سوی شاعران مورد تایید شورای شعر، برای دریافت مجوز سفارش شده بودند.

لوتوس به عنوان نمونه به ۶ قطعه از آرمین زارعی ملقب به آرمین 2afm اشاره کرده است. تهیه کننده آرمین زارعی محسن رجب‌پور، رییس صنف موسیقی ایران است. این شش قطعه از زارعی نتوانست از دفتر موسیقی مجوز دریافت کند و اشعار و محتوای آثارش با مهر «محتوا قابلیت انتشار ندارد»؛ روبرو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد نسبت به این اتفاق سکوت کرده است. با این سیاست وزارت ارشاد دولت رئیسی، در حال حاضر خواننده‌ها و شرکت‌های موسیقی نمی‌توانند اثر جدیدی منتشر کنند. این اتفاق باعث می‌شود که موسیقی ایران با مشکلات عدیده‌ای در آینده روبرو شود. کاهش مخاطب و عقب افتادن کنسرت‌ها به علت نداشتن مجوز برای آثار جدید می‌تواند نهایتا به مرگ موسیقی در ایران منجر شود.

از سوی دیگر خوانندگان و شرکت‌های موسیقی نیز نسبت به این اتفاق سکوت کرده‌اند. صحبت کردن از مشکلات اخیر وزارت ارشاد در ارائه مجوز به خوانندگان، می‌تواند منجر به ممنوع‌الکاری این هنرمندان شود.

محمد اله‌یاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد که از سال ۹۸ در این پست حضور دارد، با حمایت تهیه‌کنندگان موسیقی توانست در دولت ابراهیم رئیسی نیز ماندگار شود. اما برخورد و روش او با تغییر دولت، تغییر کرد و اکنون به یکی از عوامل تعطیلی موسیقی در ایران شده است.

رسانه لوتوس همچنین مدعی شد که این اقدام وزارت ارشاد «کودتایی بزرگ و از سطحی کلان، برای تعطیلی موسیقی پاپ داخلی ایران طراحی شده باشد».

پیش از این وزارت ارشاد در حوزه‌های دیگر مانند فیلم نیز عملکردی مانند اوایل انقلاب از خود نشان داده بود. سازمان سینمایی دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد فیلم‌هایی که در دولت قبل روند کسب مجوز نمایش را طی کرده‌اند باید همه دوباره «بازبینی» و «ممیزی» شوند. فیلم «چپ راست»، یکی از فیلم‌هایی‌ست که هنوز ممیزی‌هایش ادامه دارد. سازمان سینمایی در آذر ۱۴۰۰، به سازندگان فیلم «چپ راست» اعلام کرده بود در صورتی که قصد نمایش این فیلم را دارند، باید اصلاحاتی روی آن انجام دهند.

پیش از این، قرار بود که این فیلم کمدی سیاسی در دی ۱۴۰۰ اکران شود؛ اما ناگهان اعلام شد که برای اکران، به ممیزی بیشتری نیاز دارد. از آن روز تاکنون، درگیری برای اکران این فیلم همچنان ادامه دارد. علاوه بر آن فیلم‌های «شیشلیک» و «برادران لیلا» نیز مشخص نیست که آیا موفق به دریافت مجوز خواهند شد یا خیر؟