وزیر ارشاد: کلمه «ممنوع الکار» خشن است، از کلمه دیگری باید استفاده کرد

اسماعیلی در واکنش به ممنوع الکاری هنرمندان مشکل را تنها استفاده از کلمه «ممنوع‌الکاری» دانست

وزیر ارشاد: من مخالف استفاده از ادبیات خشن و کلماتی که بار معنایی منفی دارد در مواجهه با اهل هنر هستم - Valery HACHE / AFP

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنش به ممنوع‌الکاری هنرمندان گفت: «من مخالف استفاده از ادبیات خشن و کلماتی که بار معنایی منفی دارد در مواجهه با اهل هنر هستم؛ چراکه ممکن است افراد خودشان را مخاطب بدانند. این کلمه بدی است، به دوستان گفته‌ام از کلماتی استفاده نکنند که اندازه‌اش به فعلش نمی‌خورد.»

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مشکلاتی مانند ممنوع‌الکاری هنرمندان برطرف می‌شود یا خیر؟ تنها اشکال کار را کلمه «ممنوع‌الکاری» دانست و با اعلام اینکه این کلمه باید تغییر کند، گفت: «همیشه به همکارانم می‌گویم در مباحث حوزه فرهنگی کلماتی را به کار نبرید که ممکن است مابه‌ازای بیرونی‌اش خیلی وجود نداشته نباشد، اما خود کلمه آزاردهنده است، قبول دارم که اشکالاتی از این دست باید برطرف شود.»

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد، گفته بود قرار است فهرست هنرمندانی که ممنوع‌الکار شده‌اند اعلام شود.

پس از این اتفاق، مهدی کوهیان، کارشناس ارشد حقوق ارتباطات، در مورد فهرست ممنوع‌الکاری هنرمندان با غیرقانونی خواندن این اقدام سازمان سینمایی، گفت: «منع اشتغال به شغل یا حرفه‌ای خاص مطابق بند پ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی، یک مجازات محسوب می‌شود و مطابق اصل ۳۶ قانون اساسی هرگونه مجازات و اعمال یا  اجرای آن تنها از طریق دادگاه صالح باید انجام بشود. چرا که قوا تفکیک شده‌اند و قوه مجریه نمی‌تواند حکم به مجازت کسی بدهد، حتی اگر تخلفی اتفاق افتاده باشد‌. این از وظایف قوه قضاییه است و همه ما باید به قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور احترام بگذاریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صحبت‌های وزیر ارشاد در مورد ممنوع‌الکاری هنرمندان و اظهارنظر در مورد انتخاب عنوان این کار، نشان از آن دارد که اصل موضوع ممنوع‌الکاری مورد تایید اوست، اما بیان انجام این کار می‌تواند برای وزارت ارشاد دردسر حقوقی ایجاد کند. سال‌هاست که ممنوع‌الکاری هنرمندان در وزارت ارشاد، صداوسیما و حتی سالن‌های تئاتر اعمال می‌شود، اما این اولین بار است که یک مسئول درباره این مجازات غیرقانونی صحبت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: «دوستان گفتند لب‌خوانی جرم است؛ جرم کلمه ثقیلی است. حال یک اشکالی وجود دارد که برای آن آیین‌نامه انضباطی وجود دارد. کلمات را شاید دوستان در یک مصاحبه‌ای بدون آمادگی می‌گویند که همان کلمات مسئله ایجاد می‌کند. همه این‌ها آیین‌نامه و قانون دارد. این همه آدم در فضای هنر فعالیت می‌کنند در این میان ممکن است چهار نفر کار‌هایی انجام دهند که در هر صنفی باعث شوند مشکلاتی به وجود آید، باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود.»

اسماعیلی، وزارت ارشاد را پدر هنرمندان دانست و در مورد ممنوع‌الکاری هنرمندان گفت: «ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش پدر را باید بازی کنیم. گاهی یک جایی اشکالی وجود دارد، اما ما تلاشمان را می‌کنیم. در همین آیین‌نامه‌ها که مورد اشاره است، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختیاراتی داده شده که بتواند با رعایت اقتضائات و با تدبیر مسائل را حل کند.»

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفته بود که ظرف یک هفته آینده فهرست ممنوع‌الکاری هنرمندان را اعلام خواهد کرد، اما پس از واکنش‌ها به این سخنان و فشارها بر این سازمان پس از یک هفته خبری از فهرست مذکور نشد. خزاعی اعلام کرده بود که نام شش نفر در این فهرست هست. به دنبال آن گمانه‌زنی‌ها شروع شد و از جمله از ترانه علیدوستی، سعید روستایی و نوید محمد‌زاده به عنوان کسانی که احتمالا ممنوع‌الکار شوند، نام برده شد.

ترانه علیدوستی در پستی اعتراضی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، نوشت: «می‌خواهید پنج شش نفرمان را بی محاکمه و بدون جرم ممنوع‌الکار کنید و اما ممنوع از چه کاری؟ چه رقت‌بار که این امر که بناست قیمتش عمر و سرمایه افراد باشد، عملی است تا این حد عبث. چیزی که مرتکبش هستید، قانون‌مداری نیست. آنچه مرتکبش هستید، اعمال زور است. با بادی به غبغب قصد دارید اسم بدها را اعلام کنید تا با تهدید معاش آن‌ها، عبرتی برای بقیه بسازید، بلکه قافیه از دست نرود، اما قافیه از دست رفته است.»