یک‌ سال فعالیت جبهه مقاومت ملی: ۷۱۵ طالب و ۱۲۱ عضو جبهه کشته شدند

جبهه مقاومت ملی با بیش از ۳ هزار نیرو در ۵ استان افغانستان فعالیت نظامی دارد

در یک‌سال گذشته، بیش از ۷ هزار خانواده در استان‌های تخار، بغلان، پنجشیر، کاپیسا، بلخ، غزنی، بلخاب سرپل و قندهار، وادار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، روز شنبه ۱۲ شهریور، گزارش سالانه خود را منتشر کرد. در این گزارش آمده است که در نبردهای یک‌ سال گذشته، ۱۲۱ عضو این جبهه و ۷۱۵ عضو طالبان کشته شده‌اند.

جبهه مقاومت ملی، در روزهای پایانی حاکمیت دولت جمهوری در پنجشیر شکل گرفت و با سقوط کابل به دست طالبان، برای دفاع از پنجشیر در مقابل تهاجم طالبان اعلام آمادگی کرد. احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، روز ۱۵ اوت ۲۰۲۱ و هم‌زمان با ورود طالبان به کابل، در آن شهر حضور داشت. مسعود قبل از ظهر ۱۵ اوت و پس از آنکه متوجه شد دولت در حال فروپاشی است، راهی پنجشیر شد و صفوف جبهه مقاومت ملی را برای مبارزه با طالبان آماده کرد.

در گزارش سالانه جبهه مقاومت ملی آمده است که شمار نیروهای این جبهه حدود ۳ هزار نفرند که در پنج استان پنجشیر، بغلان، کاپیسا، تخار و بدخشان فعالیت می‌کنند. در یک‌ سال گذشته، نیروهای جبهه مقاومت ملی، بارها با طالبان در این پنج استان وارد درگیری شده‌اند. سخنگویان طالبان همواره از به‌اشتراک‌ گذاشتن اطلاعات خود در مورد این درگیری‎‌ها خودداری می‌‎کنند، اما سخنگوی جبهه مقاومت ملی به‌صورت مرتب در مورد این حوادث اطلاع‌رسانی می‎‌‌کند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان در گزارش سالانه خود همچنین نوشت که در یک‌ سال گذشته، ۲۲۹۹ نفر در سراسر افغانستان به دست طالبان بازداشت، شکنجه و تیرباران شده‌اند. براساس این گزارش، افراد نامبرده شامل نظامیان پیشین، کارکنان دولت جمهوری، خبرنگاران، فعالان مدنی و فعالان سیاسی می‌شوند که به اتهام‌های مختلف از جمله همکاری و حمایت از جبهه مقاومت ملی مجازات شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت ملی گفت این ارقام را با استفاده از نزدیکان و اعضای خانواده افراد بازداشت‌شده و کشته‌شده به دست آورده است.

جبهه مقاومت ملی همچنین ارقامی را از افراد کشته‌شده در استان‌های مختلف، به‌ویژه پنج استانی که نیروهای این جبهه علیه طالبان می‌جنگند منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که طالبان هربار پس از مواجه شدن با حمله نیروهای جبهه مقاومت ملی، افراد غیرنظامی را بازداشت و تیرباران می‌کنند.

براساس این گزارش، در یک‌ سال گذشته، ۲۶۸ غیرنظامی در پنجشیر، ۲۶۰ غیرنظامی در اندراب‌ها، ۲۵۰ غیرنظامی در خوست، ۲۰۰ غیرنظامی در تخار، ۲۲ غیرنظامی در پروان و کاپیسا، ۲۱۰ غیرنظامی در سمنگان و  ۳۷ غیرنظامی در بدخشان تیرباران شدند.

در گزارش تصریح شده است که شماری از افراد بازداشت‌شده در یک‌ سال گذشته، ناپدید شده‌اند و خانواده‌هایشان از آن‌ها اطلاعی ندارند. طالبان در یک‌ سال گذشته، مسئولیت هیچ یک از قتل‌ها و ناپدید شدن افراد را برعهده نگرفته است.

براساس ارقام ارائه‌شده در گزارش سالانه جبهه مقاومت ملی افغانستان، طالبان در یک‌سال گذشته در سراسر افغانستان، ۱۷۰۰ نفر را در دادگاه‌های صحرایی تیرباران کردند.

در بخش دیگری از گزارش سالانه جبهه مقاومت ملی افغانستان، به اخاذی، شکنجه و تبعیض گسترده طالبان علیه ساکنان بومی استان‌های شمال افغانستان و وادار کردن آن‌ها به کوچ اجباری پرداخته شده است. در این گزارش آمده است که در یک‌ سال گذشته، بیش از ۷ هزار خانواده در استان‌های تخار، بغلان، پنجشیر، کاپیسا، بلخ، غزنی، بلخاب و قندهار، به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی، عضویت در نیروهای امنیتی سابق، مخالفت با رژیم طالبان و تعلق داشتن به اقوام و مذاهب مشخص، وادار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

در یک‌ سال گذشته، سازمان‌های حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و دفتر هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) نیز با انتشار گزارش‌هایی، کوچ اجباری، کشتار غیرنظامیان، ناپدید شدن و دادگاه صحرایی نظامیان و کارکنان دولت پیشین، خشونت علیه زنان، خبرنگارن و فعالان حقوق بشر در افغانستان را تایید کردند، اما ارقام ارائه‌شده در گزارش‌ نهادهای نامبرده با  آنچه در گزارش سالانه جبهه مقاومت ملی افغانستان آمده است، تفاوت دارد.