یک لیوان شراب قطبی مرغوب میل دارید؟

در ۲۰ سال گذشته، افزایش دمای جهان باعث رونق شراب‌سازی در سوئد شده است

گرمایش اقلیم «عاملی محرک» در گسترش تاکستان‌ها در یکی از سردترین مکان‌های جهان است.

در حالی‌ که بحران اقلیمی میانگین دمای ​​جهان را بالا می‌برد، به‌خوبی مشخص شده است شرایطی که زمانی در مناطقی مانند شامپاین در شمال فرانسه دیده می‌شد در کشورهایی مانند انگلستان در حال بازتولید است و شراب‌سازان می‌توانند از فصل‌های پرورش انگور بهره‌مند شوند.

اما آنچه شاید کمتر شناخته شده باشد، میزان حرکت به سمت شمال است، و اینکه چگونه نه تنها آب و هوا، بلکه گونه‌های جدید انگور کمک می‌کند تا انگورکاری به مناطقی بیاید که بیشتر به داشتن زمستان‌های پر از برف و یخ معروف بوده‌اند، نه به داشتن شرایط آب و هوایی باثباتی که معمولا برای تاکستان‌ها ترجیح داده می‌شود.

سوئد، نروژ و فنلاند- که استان‌هایی در قطب شمال دارند‌ـ و دانمارک همگی در سال‌های اخیر، شاهد ایجاد تاکستان‌های موفق بوده‌اند و به گفته کارشناسان این بخش، به‌سرعت در حال گسترش‌ است.

ماه گذشته، دانشمندان موسسه هواشناسی فنلاند اعلام کردند سرعت گرمایش در قطب شمال هم‌اکنون چهار برابر بقیه جهان است. این فرایند در اثر پدیده‌ای معروف به «تقویت قطبی» است که در آن با ذوب شدن یخ دریا، آب‌های تاریک‌تر آفتاب بیشتری جذب می‌کنند و در نتیجه، یخ دریا کمتر و گرمایش اقیانوس بیشتر شود. این پدیده همچنین با تغییر میزان رطوبت جو و جریان هوا در تعامل است، که در کنار هم الگوهای ‌آب‌‌وهوایی قطب شمال و سایر مناطق شمالی را به‌سرعت تغییر می‌دهند.

در همین حال، پرورش‌دهندگان انگور شراب در اسپانیا از خشکسالی و موج گرمای شدید به‌شدت لطمه دیده‌اند که به برداشت زودهنگام منجر شده و کارگران را مجبور کرده است شب‌ها که هوا برای کار خنک است، انگور بچینند.

در شمال اروپا، سوئد در افزایش گستره‌های ممکن برای پرورش انگور در میان کشورهای اسکاندیناوی پیشتاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنریک ادوال، یکی از بنیان‌گذاران نوردیک وینیاردز (Nordic Vineyards)، بازار شراب‌های تولیدی اسکاندیناوی، و به‌ویژه شراب‌ انگورهای تولیدی سوئد، به ایندیپندنت گفت در دو دهه گذشته، تولید به‌ویژه انگور مقاوم سولاریس مورد استفاده برای شراب سفید، رونق داشته است.

او گفت: «سوئد، با آنکه برای این کار اقلیم بسیار سردی دارد، از سال ۱۹۹۹ رسما کشور تولیدکننده شراب بوده است. بعد از گذشت بیست سال، اوضاع کم‌کم پیشرفت قابل توجهی داشته است، چندین گونه متفاوت انگور کاشته می‌شود و سوئد، با سولاریس، انگور خاص خود را دارد.»

«تاکستان‌های سوئد در مجموع ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار وسعت دارد و این [بخش] سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد می‌کند.»

او افزود: «انگورهای بسیاری برای اقلیم کشورهای شمال اروپا مناسب است که زود می‌رسند و همواره انگورهای جدیدی عرضه می‌شوند.»

ادوال گفت گرمایش هوا «عاملی محرک» برای ایجاد تاکستان‌های بیشتر بوده است زیرا دمای بالاتر به رسیدن انگور و تولید شراب مرغوب‌تر کمک می‌کند.

همچنین، افزایش دسترسی به انگورهایی که در طول سال زودتر می‌رسند عامل مهمی بوده است تا امکان پرورش انگور در اسکاندیناوی روز به روز بیشتر شود.

ادوال در مورد وسعت این بازار گفت: «در پاییز ۲۰۲۰، حدود ۳۰ تولیدکننده ثابت شراب در سوئد وجود داشت، که از آن‌ها کمتر از ده تولیدکننده از بقیه اندکی بزرگ‌ترند.»

«اکثر تاکستان‌های تجاری به‌سرعت در حال رشدند و طبق پیش‌بینی‌ها، در سال ۲۰۲۲، به میزان ۴۰ تا ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت اضافه می‌شود.»

او گفت: «بیشتر شراب تولیدی همچنان در کشورهای محل تولید مصرف می‌شود» اما بازار با «افزایش قابل‌ملاحظه» تقاضا از داخل اروپا، آسیا و به‌خصوص ژاپن مواجه بوده است.

«‌از آن‌جا که تولید و شراب‌گیری رو به افزایش است، پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های آینده تقاضا از خارج از سوئد افزایش یابد.»

این اقلیم علاوه بر شراب سرخ و شراب سفید خشک، برای تولید «شراب یخی»‌ نیز مناسب است‌ــ نوعی شراب دسر گران که بیشتر در کانادا و آلمان تولید می‌شود و آن را از انگور یخ‌زده روی تاک می‌گیرند‌.

در این روش تولید، آب انگور در حالی که میوه هنوز یخ‌زده است گرفته می‌شود و در نتیجه، آب انگور کمتر اما غلیظ‌تر و بسیار شیرین به دست می‌آید. انجماد در شراب یخی مانند دیگر شراب‌های شیرین مثل ساوترنز یا توکاج، قبل از تخمیر و نه بعد از آن رخ می‌دهد.

پروفسور آنا مارتنسون، از دانشگاه سوئدی علوم کشاورزی در اوپسالا، به ایندیپندنت گفت شراب‌سازی در سوئد به‌سرعت در حال رشد بوده است.

«سوئد برای کشت ۱۰۰ هکتار، مجوز اتحادیه اروپا را دارد ولی گمان می‌کنم اکنون سطح زیر کشت دو برابر شده و به ۲۰۰ هکتار رسیده است.»

او گفت در حالی که بسیاری از «کشاورزان سعی می‌کنند از الگوی شراب آلمان/فرانسه تقلید کنند»، بسیاری «نیز امکان پرورش انگور برای شراب یخی را درک نکرده‌اند».

«این روزها، شرایط تولید شراب یخی برای مثال در آلمان اغلب فراهم نیست. این بازار کوچک است اما شراب یخی خیلی گران است، بنابراین اهمیت چندانی ندارد میزان تولید کم باشد.»

ادوال در پاسخ به این پرسش که چه مدت طول می‌کشد تا جهان لطمه‌دیده از بحران اقلیمی به این معنی باشد که شراب تولیدی محدوده قطب شمال را می‌نوشیم، گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که اقلیم رو به تغییر باشد و انگورهای جدیدی عرضه شود، و هکتارهای سطح زیر کشت (بیشتر) گسترش یابد و شاهد تولید بیشتر باشیم.»

«در جنوب اروپا نیز خشکسالی وضعیت دشواری پدید آورده و به کاهش برداشت منجر شده است. در سال‌های آینده، شراب اروپایی از بین نخواهد رفت، اما قطعا مناطق جدید تولید شراب افزایش خواهند یافت.»

© The Independent

بیشتر از جهان