اسرائیل: ایران و آمریکا چند هفته با توافق برای احیای برجام فاصله دارند

«دولت آمریکا همچنان توافق را تنها راه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران می‌داند»

هرچند واشنگتن آخرین پاسخ تهران در مذاکرات غیرمستقیم احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را «غیرسازنده» و «منفی» توصیف کرده‌اند، براساس گزارش‌ها، اسرائیل همچنان معتقد است که احتمالا دو طرف ظرف چند هفته آینده برای احیای برجام به توافق می‌رسند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز جمعه، ۱۱ شهریورماه، در گزارشی اعلام کرد که ارزیابی اسرائیل از روند مذاکرات غیرمستقیم احیای برجام میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر این‌که دو طرف چند هفته تا رسیدن به توافق فاصله دارند، در یک گزارش غیرعلنی بخش تحقیقات سیاسی وزارت خارجه آن کشور آمده است.

براساس این گزارش، در ارزیابی وزارت خارجه اسرائیل آمده است: «دولت آمریکا همچنان توافق را تنها راه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش وزارت امور خارجه اسرائیل همچنین اشاره شده است که ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران درحال حاضر درباره مواضع یکدیگر دیدگاه واقع‌بینانه‌تری از قبل دارند و هر دو طرف پیش از اعلام توافق نهایی، برای جلب حمایت سیاسی قوی‌تر از توافق، تلاش می‌کنند.

این درحالی است که روز جمعه، مقام‌های آمریکایی در نخستین واکنش‌ها در قبال پاسخ دوم جمهوری اسلامی ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، آن را «غیرسازنده» و «منفی» توصیف کرده‌اند. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز بار دیگر گفت که ایالات متحده هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد حکومت ایران به سلاح‌ اتمی دست پیدا کند و اعلام کرد برای دولت بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، همچنان تمامی گزینه‌ها روی میز است.

در هفته‌های اخیر، براساس گزارش‌ها، با کوتاه آمدن ایران از برخی مطالباتش در مذاکرات احیای برجام، به نظر می‌رسید که طرف‌ها به امضای توافق نهایی برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نزدیک می‌شوند، اما آخرین پاسخ ایران که البته هنوز چیزی از جزئیات آن اعلام نشده است، بار دیگر امیدها برای به نتیجه‌رسیدن این مذاکرات را کمرنگ کرده است.