مقام آمریکایی:‌ ایران ابتدا توقیف شناورهای آمریکایی در دریای سرخ را انکار کرد

اظهارات این مقام آمریکایی با روایت تلویزیون جمهوری اسلامی که شناورهای بی‌سرنشین آمریکایی را به ایجاد خطر در امنیت دریایی متهم کرده بود، متفاوت است

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام آمریکایی نوشت روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور، یک ناو ایرانی در دریای سرخ، دو شناور آمریکایی را از آب بیرون کشید. به‌گفته این مقام آمریکایی، بدون ذکر نام، نیروهای ایرانی ابتدا شناورهای آمریکایی را در زیر یک پوشش برزنتی مخفی کردند اما روز بعد، آن‌ها را به نزدیکی کشتی‌های آمریکایی حاضر در منطقه بازگرداند.

اظهارات این مقام آمریکایی با روایت تلویزیون جمهوری اسلامی که شناورهای بی‌سرنشین آمریکایی را به ایجاد خطر در امنیت دریایی متهم کرده بود، متفاوت است. سیمای جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر در روز جمعه، ۱۱ شهریور، از توقیف موقت دو شناور تجسسی آمریکایی در دریای سرخ خبر داد و گفت که این دو شناور بدون‌سرنشین امنیت دریایی را به مخاطره انداخته بودند.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در خاورمیانه، ساعاتی قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، این واقعه را تایید کرد اما جزئیاتی ارائه نداد.

به گفته تلویزیون جمهوری اسلامی، ناوشکن جماران نیروی دریای ارتش روز پنجشنبه هنگام اجرای «ماموریت مقابله با تروریسم در دریای سرخ» با چندین شناور تجسسی بدون‌سرنشین آمریکایی در مسیر کشتیرانی بین‌المللی مواجه شد و پس از دو بار تذکر به ناوگان آمریکایی، به منظور «جلوگیری از حوادث احتمالی» آن‌ها را توقیف و در منطقه‌ای ایمن رها کرد.

تلویزیون جمهوری اسلامی اضافه کرد که ناو گروه ۸۴ نیروی دریایی ارتش از دو ماه پیش در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ مستقر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تصاویری که سیمای جمهوری اسلامی ایران از این واقعه منتشر کرد، ۱۶ نفر از کارکنان نیروی دریایی ارتش ایران دیده می‌شوند که دو شناور را از عرشه کشتی به دریا می‌اندازند.

نیروی دریایی آمریکا پیش‌تر در روز هشتم شهریور، (۳۰ اوت)‌، اعلام کرد که تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس برای گرفتن یک شناور بی‌سرنشین ناوگان پنجم آمریکا را خنثی کرده است؛ اما تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که این شناور آمریکایی  در روند کشتیرانی اخلال ایجاد کرده بود و نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس آن را توقیف و سپس رها کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ایران یک دهه پس از اعزام کشتی‌هایش به دریای سرخ برای محافظت از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری خود در مقابل دزدی‌های دریایی، اکنون حضور نیروی دریایی خود را در نزدیکی سواحل یمن، جایی که تهران از جنبش شیعیان حوثی حمایت می‌کند، تقویت کرده است.

ایران بارها درباره فعالیت‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس به ایالات متحده هشدار داده و مدعی است که نیروی دریایی سپاه پاسداران برای تامین امنیت مسیر عبور کشتی‌های ایرانی و مبارزه با قاچاق سوخت، گشت‌زنی‌های خود را افزایش داده است.

توقیف موقت شناورهای آمریکایی در دریای سرخ و خلیج فارس در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات برای احیای برجام ‌‌به پایان رسیده است.

ناوگان پنجم آمریکا در سال ۲۰۲۱، گروه ضربت بدون‌سرنشین ۵۹ خود را راه‌اندازی کرد. منطقه تحت مسئولیت ناوگان پنجم تنگه مهم هرمز در خلیج فارس است که ۲۰ درصد حمل‌ونقل دریایی نفت جهان از طریق آن صورت می‌گیرد. این منطقه تحت نظارت تا محل اتصال دریای سرخ به مدیترانه در کانال سوئز مصر و تنگه باب‌المندب در نزدیکی یمن امتداد دارد که در سال‌های اخیر صحنه یک رشته حملات دریایی بوده است.

در میانه جنگ داخلی در یمن، شورشیان حوثی در آب‌های اطراف این کشور، با قایق‌های بی‌سرنشین حامل بمب و مین‌های دریایی ‌به کشتی‌ها حمله می‌کنند. در ‌‌نزدیکی امارات متحده عربی و تنگه هرمز هم نیروهای ایرانی نفت‌کش‌ها را توقیف می‌کنند. رویدادهای مشابه دیگری نیز رخ داده است که نیروهای آمریکایی ایران را مقصر آن‌ها می‌دانند.

سرنوشت مذاکرات احیای برجام اکنون نامشخص است و آمریکا درباره پاسخ ایران ابراز تردید کرده است. ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری اورانیوم را با بالاترین درجه خلوص برای ساخت سلاح غنی‌سازی می‌کند و مقام‌های جمهوری اسلامی آشکارا می‌گویند که اگر بخواهند قادرند بمب‌ تولید کنند.